Bøker
- Golden, A., Jarvis, S. & Tenfjord, K. (2017). Crosslinguistic Influence and Distinctive Patterns of Language Learning – Findings and Insight from a Learner Corpus. Kap.1 + Kap. 3-9 (250 s.).
- Næss, Å. (2011). Global grammatikk. Språktypologi for språklærere. Oslo: Gyldendal Akademisk. Kap 8.- 10 + tillegg (s. 177-265). (90 s.)
Kompendium
- Braidi, Susan 1999. The Acquisition of Second Language Syntax. London: Arnold. kap. 4, s. 79-98 (17 s.).
- Hagen, Jon Erik 1992. Feilinvertering, overinvertering og underinvertering. NOA Norsk som andrespråk nr. 15, s. 27-38 (12 s.).
- Helland, Ann-Kristin 2008. Utvikling av perfektum i individ og språksamfunn. NOA norsk som andrespråk nr. 2, s. 23 – 49 (26 s.).
- Jin, Fufen, Eide, Kristin M., Busterud, Guro 2015. Nyere andrespråksteorier, kap. 6 i boka Eide (red.) Norsk andrespråkssyntaks, Oslo: Novus, s. 241-286. (45 s.)
- Magnusson, Ulrika. 2014. Grammatik i läromidelstexter. Flerspråkiga gymnasieelevers förståelse av grammatisk metafor i biologitexter. I NORDAND, årgang 1, nr. 1, s. 37-68. (30 s.)
- Næss, Åshild 2011. «Natur i Norge er det litt forskjellig»: Det-setninger som topikaliseringsstrategi i tekster skrevet av vietnamesiske innlærere. NOA Norsk som andrespråk nr. 2, s. 5-23 (19 s.).
- Nistov, Ingvild 2001. Der kom ein lærar som heiter Anne … Presentering med to språk. I: Golden, Anne og Helene Uri (red.): Andrespråk, tospråklighet, norsk. Festskrift til Anne Hvenekilde.Oslo: Unipub forlag (10 s.).
- Nistov, Ingvild 2002. Functions of Relative Clauses – Turkish and Norwegian in Contrast. I: Hauksdottir m.fl. Forskning i Nordiske Sprog som andet- og fremmedsprog. Rapport fra konference i Reykjavik 23.-25. mai 2002, s. 192-206 (14 s.).
- Ryen, Else 2009. Passiv – en utfordring for innlærere av norsk som andrespråk. I Carlsen, Cecilie m.f. (red.): Banebryter og brobygger. Oslo: Novus forlag s. 29 - 38 (10 s.).
- Steien, Guri Bordal 2018. Jeg vil helst snakke norsk på norsk. Valg og begrensning i andrespråksfonologi, i Gujord & Randen (red.) Norsk som andrespråk – perspektiver på læring og utvikling, Oslo: Cappelen Damm (20 s.).
- Tonne, Ingebjørg 2007. Analyzing progressives in Norwegian. Nordic Journal of Linguistics 30(2), s. 185-208 (24 s.).
- Tyler, Andrea. 2012. “The Basics of Cognitive Linguistics”. Kap. 2 i Cognitive Linguistics and Second Language Learning – Theoretical Basics and Experimental Evidence, s. 28-58. (30 s.)
- Viberg, Åke 2002. Basic Verbs in Lexical Progression and Regression. I: P.Burmeister, T. Piske & A. Rohde (red.). 2002. An Integrated View of Language Development. Papers in Honor of Henning Wode. Wissenschaftlicher Verlag Trier (26 s.).
Elektronisk tilgjengelig pensum med lenker:
- Ellis, Nick 2006. Cognitive Perspectives on SLA. The Associative-Cognitive CREED. AILA Review, 19, 100–121. (http://www-personal.umich.edu/~ncellis/LanguageLearningLab/Publications_files/AILA%20CREED.pdf) (21 s.)
- Eskildsen, Søren 2012. L2 Negation Constructions at Work. I Language Learning 62:2, s. 335–372. (http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1467-9922.2012.00698.x/epdf). (36 s.)
- Golden, Anne 2015. ASK-korpuset gjør andrespråksforskningen enda morsommere. Men hva gjør voksne innlærere med verbet gjøre i ASK?. NOA. Norsk som andrespråk. ISSN 0801-3284. [31](1/2), s. 77- 120. (43 s.) http://ojs.novus.no/index.php/NOA/article/view/1185
- Horbowicz, Paulina 2014. Å oppnå sine kommunikative mål som andrespråksbruker. Gjentakelser i en norsk-polsk samtale. NOA. Norsk som andrespråk. Årg. 30, nr 2, s. 40-66. (26 s.) http://ojs.novus.no/index.php/NOA/article/view/834/0
- Husby, Olaf & Kløve, Marit Helene 1998. Andrespråksfonologi. Teori og metodikk. Oslo: Ad Notam Gyldendal. Kap. 4-5, s. 89-119. (30 s.)
- Janik, Marta Olga 2014. En kontrastiv analyse av norske og polske fortidstempora i et andrespråksperspektiv. NOA. Norsk som andrespråk. Årg. 30, nr 2, s. 106-131. http://ojs.novus.no/index.php/NOA/article/view/837
- Klein, Wolfgang og Clive Perdue 1998. The Basic Variety (or: Couldn't natural languages be much simpler?), i Second Language Research vol. 13 no. 4, 301-347.(46 s.) (http://slr.sagepub.com/content/13/4/301.full.pdf).
- Laanemets, Anu 2012. Passiv i moderne dansk, norsk og svensk. En korpusbaseret studie af tale- og skriftsprog, Phd-avh. Tartu universitet, s. 47-60. (13 s.) (http://dspace.ut.ee/bitstream/handle/10062/27711/laanemets_anu.pdf?sequence=1&isAllowed=y).