NOR1131 – Tekst og diskursanalyse
Beskrivelse av emnet
Kort om emnet
Kommunikasjonsteori, generell tekstteori, kontekstteori, tekstlingvistikk, samtaleanalyse, diskursanalyse, stilistikk, språklig og diskursivt identitetsarbeid og tekstanalytisk metodeproblematikk.
Pensum finnes på emnesiden for hvert semester.
Hva lærer du?
Studenten får teoretisk, metodisk og praktisk innsikt i analyse av tekster, muntlige og skriftlige, i ulike samhandlingssituasjoner og kulturkontekster.
Opptak og adgangsregulering
Studenter må hvert semester søke og få plass på undervisningen og melde seg til eksamen i Studentweb.
Dersom du ikke allerede har studieplass ved UiO, kan du søke opptak til våre studieprogrammer, eller søke om å bli enkeltemnestudent.
Forkunnskaper
Obligatoriske forkunnskaper
Ingen obligatoriske forkunnskaper utover generell studiekompetanse.Undervisning
Seminarundervisning med 2 timer i uka i 15 uker, inkludert leseuker. To mindre kvalifiseringsoppgaver – en muntlig gruppeoppgave og en skriftlig individuell oppgave – skal være godkjent av faglærer før studenten kan gå opp til eksamen.
Adgang til undervisning
Dersom du har gjennomført og fått godkjent obligatorisk undervisning, har du ikke krav på ny undervisning. Dersom du har fått undervisningsopptak til emnet, men ikke har gjennomført eller fått godkjent obligatorisk undervisning, har du rett til ny undervisning når det er ledig kapasitet.
Eksamen
Eksamen er en muntlig prøve i slutten av semesteret som vurderes med gradert karakterskala av oppnevnt sensor.
Hjelpemidler
Ingen hjelpemidler er tillatt.
Karakterskala
Emnet bruker karakterskala fra A til F, der A er beste karakter og F er stryk. Les mer om karakterskalaen.
Begrunnelse og klage
Adgang til ny eller utsatt eksamen
Trekk fra eksamen
Det er mulig å ta eksamen i emnet inntil tre ganger. Dersom du trekker deg fra eksamen etter fristen eller under eksamen, bruker du et eksamensforsøk.
Tilrettelagt eksamen
Søknadskjema, krav og frist for tilrettelagt eksamen.
Evaluering av emnet
Vi gjennomfører fortløpende evaluering av emnet, og med jevne mellomrom ber vi studentene delta i en mer omfattende evaluering.