Beskjeder
Sensur er klar innen tre uker etter eksamen. Eksamensresultatet kan du finne i studentweb.
Moderne lyrikk er emne på gruppene i uke 16. Aktuelle dikt: Tor Ulven: ”Han husket”, Øyvind Berg: ”Edikt for poeter”, Tone Hødnebø: ”Hvem”, Torild Wardenær: ”Etter Hameln"
Undervisning for gruppe 2 er AVLYST i uke 13
1960-tallslyrikk er emne på gruppene i uke 13. Aktuelle dikt: Vold: "Prosa er linje, poesi er punkt", Mehren: "Jeg holder ditt hode", Jacobsen: "Stillheten efterpå", Heggelund: "Toleranse", Næss: "Trolldom", Eggen: "Lagnad sa vi"
Emner for den andre kvalifiseringsoppgaven (som skal utformes som en individuell besvarelse):
ENTEN Arne Garborgs Bondestudentar (1883) - en analyse med vekt på komposisjon, tematikk og litteraturhistorisk plassering
ELLER: Herman Bang: "Irene Holm" (1899) - en analyse med vekt på sjanger og litteraturhistorisk plassering
Innleveringsfrist: mandag 26. mars kl. 15. Oppgaven leveres til de gruppeansvarlige.
Program København-tur våren 2007 (foreløpig)
Fredag 20/4:
07.00: Avreise Blindern
15.00: Ankomst Schäffergaarden
16.00-18.00: Undervisning i dansk litteratur ved Gitte Mose
18.00-19.00: Middag
20.00: Byvandring ved Søren Kjørup. Oppmøte foran inngangen til Marmorkirken (Frederikskirken) på den siden som vender mot havnen og Amalienborg
Lørdag 21/4:
08.00-09.00: Frokost
10.00-12.00: Omvisning på Rungstedlund (Blixenmuseet)
12.00-13.00: Lunsj
13.00-16.00: Disponibel tid
17.00: Teaterbesøk Det Kongelige Teater: Tsjekov: Kirsebærhaven
20.00: Middag
Søndag 22/4:
08.00-09.00: Frokost
09.00-12.00: Undervisning i dansk litteratur ved Gitte Mose
12.00-13.00: Lunsj
13.00-15.00: Undervisning i dansk litteratur ved Gitte Mose
15.00: Avreise Schäffergaarden
23.00: Ankomst Blindern
Den detaljerte oversikten over undervisningen i dansk litteratur er nå lagt ut på Classfronter
Emner for den første kvalifiseringsoppgaven (som skal utformes som en gruppeoppgave):
ENTEN Form og tematikk i Henrik Wergelands "Pigen paa Anatomikammeret" (1837)
ELLER August Strindberg betecknade dramat Fröken Julie (1888) som "Ett naturalistiskt sorgespel". Gör en analys av dramatexten och visa hur Strindberg med olika medel söker skapa ett naturalistiskt drama.
Innleveringsfrist: mandag 27. februar kl. 15. Oppgaven leveres til de gruppeansvarlige.
Gruppe 1: Undervisningen flyttes til seminarrom 6 i Sophus Bugges hus (tirsdag 14.15-16)
Gruppe 3: Undervisningen flyttes til seminarrom 504 i Eilert Sundts hus
NASJONALGALLERIET: Vi arrangerer en omvisning på Nasjonalgalleriet fredag 2. februar kl 13-14.30. Omvsningen gir et inntrykk av hvordan de ulike litterære periodene vi studerer, står i relasjon til billedkunsten. Etterpå er det mulig å ta seg en kopp kaffe eller en øl på stedets flotte kafé. Håper så mange som mulig av dere kan komme!
Gruppeundervisningen starter ikke før i uke 4.
Her følger oversikt over tekstene som skal gjennomgås i gruppeundervisningen:
Uke 4: Wergeland: ”Følg Kaldet!”, Welhaven: ”Digtets Aand”
Uke 5: Bjørnson: ”Mit Følge”, ”Salme II”, ”Faderen”
Uke 6: Om oppgaveskriving
Uke 7: Kielland: ”Karen”, Lie: ”Andværskarven”
Uke 8: Lese- og skriveuke
Uke 9: Kinck: ”Hvitsymre i utslåtten”, ”Felen i vilde skogen”
Uke 10: Respons på oppgave 1
Uke 11: Borgen: ”Kaprifolium”, T. Vesaas: ”Vårvinter”
Uke 12: Lese- og skriveuke
Uke 13: 1960-tallslyrikk: Vold: "Prosa er linje, poesi er punkt", Mehren: "Jeg holder ditt hode", Jacobsen: "Stillheten efterpå", Heggelund: "Toleranse", Næss: "Trolldom", Eggen: "Lagnad sa vi"
Uke 14: Påskeferie
Uke 15: Askildsen: ”Hundene i Tessaloniki”, Lindstrøm: ”Hunden”
Uke 16: Moderne lyrikk: Ulven, Berg, Wardenær m.fl. Respons på oppgave 2
Det tas forbehold om endringer på den detaljerte undervisningsplanen.