Beskjeder
NY OG KORRIGERT UNDERVISNINGSPLAN + OPPGAVER
Per Thomas Andersens gjennomgang av Holbergs Erasmus Montanus/"Om at staa..." flyttes til 15/5. 22/5 vil Liv Bliksrud gjennomgå Wessels Kiærlighed uden Strømper.
Oppgaver til forberedelse til Wessel:
1. Gjør rede for den litteraturhistoriske bakgrunnen for Wessels Kierlighed uden Strømper.
2. Hva er en litterær parodi? Hvilken litterær sjanger parodierer Wessel i Kierlighed uden Strømper? Gjør rede for versemålet. Hvilken rolle spiller musikken i stykket?
3. Gi et riss av handling og oppbygging av stykket.
4. Studerer motivene kjønn, kropp og klær i stykket. Hvorfor og hvordan blir disse motivene komiske?
5. Er stykket skrevet ut fra hat eller kjærlighet til den sjanger det parodierer? Gjør rede for et par tolkninger av dette spørsmålet.
Litteratur: Les litteraturhistorier, danske og norske (også de litt større verkene).
NB! Den beste innføringen er Alf Henriques:...
Oppgaver for studenter som tar NOR 1103 og som derfor ikke kan legge opp Erasmus Montanus og Herre Gud...:
Velg en av disse to oppgavene:
1) Sjangertrekk, personskildring og konflikt i Ludvig Holbergs komedie Jeppe paa Bjerget.
2) C.B. Tullin: Majdagen - en analyse
Kvalifiseringsoppgaver i det norske pensumet. Innleveringsfrist: mandag 15. mai. Oppgaven leveres som vedlegg på mail til følgende adresse: thorstein.norheim@iln.uio.no
Velg en av disse to oppgavene:
1) Sjangertrekk, personskildring og moral i Ludvig Holberg komedie Erasmus Montanus.
Noen spørsmål som oppgaven bør ta stilling til: Hvordan vil du beskrive konflikten i komedien? Hvordan er komedien bygget opp? Hvordan er komediens spenningskurve? Hva gjør personene i stykket til komiske figurer? Hvordan tolker du hovedpersonens oppførsel i komediens avslutning? Hva er komediens budskap, hva skal den lære oss? Er komedien aktuell i vår tid?
2) Petter Dass: Herre Gud! Dit dyre Navn og Ære. Gi en presentasjon av diktets tematikk og oppbygning. Pek på karakteristiske trekk ved stilen. Plasser diktet i en litteraturhistorisk sammenheng.
Per Thomas Andersen gjennomgår Petter Dass' Nordlands trompet 8. mai og Ludvig Holbergs Erasmus Montanus/"Om at staa..." 22. mai.
24. april gjennomgår Liv Bliksrud Tullin: Majdagen. Oppgaver til Majdagen:
1. Gi en beskrivelse av forløpet i diktet, hva det ”handler” om.
2. Hvordan er diktet bygget opp? Se på diktets struktur. Prøv å dele det inn i avsnitt, avdelinger.
3. Diktets form og metrum, hva er karakteristisk?
3. Hvordan fremstiller dikterjeget seg selv?
4. Hvordan er naturen fremstilt i diktet? Og kjærligheten?
5. Hvordan er Gud fremstilt? Kan du si noe om diktets ideinnhold?
(Til hjelp. Stikkord: rokokko. Finn ut noe om dette begrepet, prøv å anvende det under arbeidet med diktet.)
Hvis det blir tid, gjennomgås også J.H. Wessel: Smeden og Bageren
Undervisningen mandag 27. mars er avlyst grunnet sykdom.
Undervisningen 6.2.06 er også avlyst pga sykdom. Tekstene vil bli behandlet senere i semesteret. Revidert undervisningsplan vil bli lagt ut i Vortex.
Hanne Lauvstad
Undervisningen mandag 30.1. er avlyst pga sykdom. Hilsningsavsnittet i Nordlands Trompet vil bli behandlet senere.
Det tas forbehold om endringer i undervisningsplanen