Pensum/læringskrav

Primærlitteratur

Bøker

Jørgen Moe 1851. I Brønden og i Tjernet. (Finnes hos bokhylla.no, men kun fra 1939 og 1973. Vi venter på 1851-utgaven.)

Zwilgmeyer, Dikken 1890. Vi børn. Bergen: Fr. Nygaards Forlag (finnes hos bokhylla.no)

Hagerup, Inger [1950, 1961 og 1971] 2005. Så rart. Samlede barnevers fra Så rart, Lille Persille og Den sommeren. Oslo: Aschehoug

Lindgren, Astrid / ill. Ilon Wikland 1959. Fortellingen «Sunnanäng» i Sunnanäng. Stockholm: Rabén & Sjögren

Lindgren, Astrid / ill. Marit Törnqvist 2003. Sunnanäng. Stockholm: Rabén & Sjögren

Askildsen, Kjell 1976. Hverdag. Oslo: Oktober

Eriksen, Endre Lund 2002. Pitbull-Terje går amok. Oslo: Aschehoug

Rishøi, Ingvild 2011. «Historien om fru Berg» i Historien om fru Berg. Oslo: Gyldendal

Synne Lea 2012. Leo og Mei. Oslo: Cappelen Damm

Gro Dahle og Svein Nyhus 2014. Akvarium. Oslo: Cappelen Damm

Evjemo, Eivind Hofstad 2014. «Det er bedre at det svir enn at det klør», s. 67–81 i Kampklar

Oslo: Cappelen Damm

Tjønn, Brynjulf Jung 2014. «Kameratar», s. 109–118 i Kampklar. Oslo: Cappelen Damm

Skomsvold, Kjersti Annesdatter 2015. Meg, meg, meg. Oslo: Aschehoug (finnes som e-bok)

Skaranger, Maria Navarro. 2015. Alle utlendinger har lukka gardiner. Oslo: Oktober

Lillegraven, Ruth 2016. Eg er eg er eg er. Oslo: Det Norske Samlaget

Farooq, Adel Khan 2016. Mine brødre. Oslo: Aschehoug

Parr, Maria 2017. Keeperen og havet. Oslo: Det Norske Samlaget

Elektroniske tekster

Andersen, Hans Christian 1837. «Den lille havfrue». Eventyret finnes bl.a. her: http://www.andersenstories.com/da/andersen_fortaellinger/index

Hansen, Maurits [1829] 1882. «Lille Alvilde», s. 481–485 i Noveller i Udvalg. Hos bokhylla.no: http://www.nb.no/nbsok/nb/1f8163f562905ef7cace520e43b1a3ec?index=4#494 

 

Sekundærlitteratur

Bøker

Nikolajeva, Maria [1996] 2017. Children’s Literature Comes of Age. London and New York: Routledge

Slettan, Svein (red.) 2014. Ungdomslitteratur. Ei innføring. Cappelen Damm Akademisk. (Kap. 1, 2, 4, 6, 8, 9, 13, 14 og 15 er pensum).

Det forventes at studentene i tillegg gjør seg noe kjent med Norsk barnelitteraturhistorie av Birkeland, Risa og Mjør (1997, ny utgave fra 2005).

Elektroniske tekster

Dahlerup, Pil, Ulla Thomsen, Sabrina Soracco, Niels Ingwersen, Faith Ingwersen and Gregory Nybo.  “SPLASH!: SIX VIEWS OF "THE LITTLE MERMAID"”, Scandinavian Studies Vol. 62, No. 4 (AUTUMN 1990), p. 403–429. Published by: University of Illinois Press on behalf of the Society for the Advancement of Scandinavian Study.

Egeland, Marianne 2017. «Inger Johannes «vi» og «dere». Hvem henvender hun seg til?», i Edda 3/2017. DOI: 10.18261/issn.1500-1989-2017-03-05 https://www.idunn.no/edda/2017/03/inger_johannes_vi_og_dere

Hallberg, Kristin 1982. «Litteraturvetenskapen och bilderboksforskningen». I Tidskrift för litteraturvetenskap, nr. 3/4, 163–168. Stockholm, Litteraturvetenskapliga institutionen, Stockholms universitet (blir tilgjengeliggjort)

Moi, Toril 2014. «Jeg er ikke en kvinnelig forfatter». Om kvinner, litteratur og teori i dag. Samtiden 3/2014. Oslo: Universitetsforlaget https://www.idunn.no/samtiden/2014/03/jeg_er_ikke_en_kvinnelig_forfatter

Nodelman, Perry 1997. «Barnelitteratur som sjanger», s. 12–54 i Harald Bache-Wiig (red.): Nye veier til barneboka. Oslo: LNU / Cappelen Akademisk Forlag. Hos bokhylla.no: https://www.nb.no/items/02d71ee2b5a13cd4cfe238cb0c3606d8?page=0&searchText=

Zohar, Shavit 1997. «Teksters ambivalente status», s. 97–133 i Harald Bache-Wiig (red.): Nye veier til barneboka. Oslo: LNU / Cappelen Akademisk Forlag. Hos bokhylla.no: https://www.nb.no/items/02d71ee2b5a13cd4cfe238cb0c3606d8?page=0&searchText=

Westin, Boel 1997. «Mission impossible – barnelitteraturforskningens dilemma», s. 252–268 i Harald Bache-Wiig (red.): Nye veier til barneboka. Oslo: LNU / Cappelen Akademisk Forlag. Hos bokhylla.no: https://www.nb.no/items/02d71ee2b5a13cd4cfe238cb0c3606d8?page=0&searchText=

 

Anbefalt litteratur

Bjorvand, Agnes-Margrethe og Svein Slettan (red.) 2004. Barneboklesninger. Norsk Samtidslitteratur for barn og unge. Bergen: Fagbokforlaget.

Dalgaard, Niels 2002. «Fantastisk litteratur. Forsøg på en teoretisk afklaring», i På fantasiens vinger. Om fantastisk litteratur for børn og unge. København: Høst & Søn, s. 7–27

Danielsson, Karin 1985. «Maria Gripes romantik. En återspegling av tillvaron, i Agnes Cecilia, Skuggan över stenbänken och De vita skuggorna i skogen», i Horisont 1985:4, s. 66–81

Egeland, Marianne 2018. «Louisa M. Alcott og Dikken Zwilgmeyer: Et nettverk av relasjoner», i Norsk litteraturvitenskapelig tidsskrift 1/2018. DOI: 10.18261/issn.1504-288x-2018-01-02 https://www.idunn.no/nlvt/2018/01/louisa_m_alcott_og_dikken_zwilgmeyer_etnettverk_av_relas

Holmberg, Hans 1988. «Den återskapade enheten. Om hur Astrid Lindgren utvecklar och finner sin Sagoform», i Holmberg, Hans: Från prins Hatt till prins Mio. Om sagogenrens utveckling. Stockholm, s. 69–104

Jackson, Rosemary. 1981. Fantasy: The Literature of Subversion. London: Methuen.

Juncker, Bodil 2006. «Børnelitterære paradokser», i Om processen. Det æstetiskes betydning i børns kultur, s. 32–56. Tiderne skifter

Kampp, Bodil: «Kampen om fortællingen. Om ungdomslitteraturens egenart», i N. Christensen og A K. Skyggebjerg: På opdagelse i børnelitteraturen. Festskrift til Torben Weinreich. Kbh. 2006, s. 46–58

Kaaberbøl, Lene 2002. «Og de levede lykkeligt?». I Dalgaard (red.) På fantasiens vinger. Om fantastisk litteratur for børn og unge. København: Høst & Søn.

Mjør, Ingeborg: «Nærleik, kjærleik – til tekstens lesar», i Norsklæreren. Tidsskrift for språk og litteratur, nr 3/1998, s. 33–41

Nikolajeva, Maria 2000. Bilderbokens pusselbitar. Lund, s. 11–44

Nikolajeva, Maria 2013. «Picturebooks and emotional literacy», i The Reading Teacher, vol. 67, s. 249–254: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/trtr.1229/full

Nikolajeva, Maria 1996. «From Epic to Polyphony».

Nikolajeva, Maria 2005. Aesthetic Approaches to Children´s Litterature. Oxford: Scarecrow Press, Inc.

Nikolajeva, M. (2016). Bilderbokens pusselbitar. Malmö: Studentlitteratur.

Nikolajeva, Maria & Carole Scott 2006. How Picturebooks Work. New York: Routledge.

Nodelman, Perry 1997. «Barnelitteratur som sjanger», i H. Bache-Wiig (red): Nye veier til Barneboka, s.12–54

Okstad, K. A. 2008. «Gi eksperimentell litteratur til barna». Hentet fra http://forskning.no/kunst-og-litteratur-sprak/2008/07/gi-eksperimentell-litteratur-til-barna

Omdal, Gerd Karin. 2010. Grenseerfaringer. Fantastisk litteratur i Norge og omegn. Bergen: Fagbokforlaget / Vigmostad og Bjørke.

Painter, C., Martin, J. R., & Unsworth, L. 2013. Reading Visual Narratives. Great Britain: Equinox Publishing Ltd.

Penne, Sylvi 2001.«Å bli en som leser litteratur – en utviklingshistorie om lesing fra 6 til 16», i S. Penne: Norsk som identitetsfag –norsklæreren i det moderne. Oslo, s. 288–305

Rhedin, Ulla 1993. «Bilderbokmediet», i Bilderboken. På väg mot en teori, s. 127–168. Stockholm.

Rhedin, Ulla, Oscar K. og Lena Eriksson 2014. En fanfar for bilderboken. Alfabeta Forlag.

Slettan, Svein 2010. Inn i barnelitteraturen. Artiklar om bøker for barn og unge. Høyskoleforlaget

Svensen, Åsfrid 2001. Kap. 1: «Lyst og læring», i Å bygge en verden av ord. Lyst og læring i  barne- og ungdomslitteratur, s. 17–48

Svensen, Åsfrid. 1991. Orden og kaos. Virkelighet og uvirkelighet i fantastisk litteratur. Oslo: Aschehoug.

Todorov, Tzvetan. 1975. The Fantastic: A Structural Approach to a Literary Genre. Ithaca, New York: Cornell University Press.

Wall, Barbara 1991. «Introduction», i The Narrator’s Voice. The Dilemma of Children’s  Fiction. Macmillan Press 1991, s. 1–10.

Publisert 25. apr. 2018 09:48 - Sist endret 10. sep. 2018 21:45