Pensum/læringskrav

Primærtekster

Bøge, Kari: Speilet fanger, 1986.

Dahle, Gro, Nyhus, Svein; Snill (2000)

Egner, Thorbjørn: Klatremus og de andre dyrene i Hakkebakkeskogen (1953)

Janson, Tove; Vem ska trösta knytet? (1960)

Lindgren, Astrid: Bröderna Lejonhjärta (1972)(NB! Den svenske utgaven)

Loe, Erlend: Kurtby, 2008.

Løland, Rasmus; Det store nashornet (1900)

Moe, Jørgen; I Brønden og i Kjærnet (1851)

Newth, Mette; Bortførelsen (1987)

Rosenløw-Eeg, Harald: Alle Duene (2003)

Vestly, Anne-Cath: Åtte små, to store og en lastebil (1957)

Zwilgmeyer, Dikken: Vi børn 1890

I tillegg lyrikk som deles ut på forelesningene.

Teoretisk stoff

Birkeland, Tone og Storaas, Frøydis: Fra kap.1: "Kva er ei biletbok" og "Korleis barn oppfattar bilete og biletbøker" og fra kap. 6: "Biletfunksjonar i biletboka". I Den norske biletboka, Cappelen 1998 ss. 14-19 og ss. 207-210

Edström, Vivi: "Berättelsens möjligheter. Begrepet adaption". I: Barnebokens form. En studie i konsten att berätta, Stockholm 1994, ss. 177-198

Knudsen, Marianne Kock "Utviklingen av ungdomsboka". I Konferanse om barne- og ungdomslitteratur, Ålesund 2.-5. mai 1988. ss. 75-98

Lewis, S.C.: "On Three Ways of Writing for Children". I (Walter Hooper (ed.): Of Other Worlds. London 1966. ss. 22-34

Ingeborg Mjør: ”Nærleik, kjærleik-til tekstens lesar”, i: Norsklæreren. Tidsskrift for språk og litteratur, nr/1998, s 33-41

Møller Kristensen, Sven: "Vurdering af børnebøger". I: Børne og ungdomsbøger. Problemer og analyser, Kbh. 1969, ss. 25-34

Maria Nikolajeva: ”Ch. 4: From Epic to Polyphony”, i: Children’s Literature Comes of Age: Toward a new aesthetic. New York: Garland. 1996, s 95-120

Nodelman, Perry: "Barnelitteratur som sjanger". I: H. Bache-Wiig (red): Veier til barneboka 1997, ss. 12-54

Åse Marie Ommundsen: ”Barnebokas begynnelse. Kulturkamp, identitet og nasjonsbygging i 1800-tallets Norge”, i: På terskelen. Bidrag om nordisk barne- og ungdomslitteratur. Oslo: Novus forlag. 2006, s 27-38

Svein Slettan: ”Barnelitteraturens dialoger. Tre perspektiver på norsk barnelitteratur”, i: Barneboklesninger. Norsk samtidslitteratur for barn og unge. Bergen: Fagbokforlaget. 2004, s 7 - 22

Åsfrid Svensen: “Kap. 1: Lys tog læring”, i: Å bygge en verden av ord. Lyst og læring i barne- og ungdomslitteratur. Bergen: Fagbokforlaget. 2001, s 7-10 og 17-48

De teoretiske tekstene finnes i kompendium som kan kjøpes i kopiutsalget på Akademika.

Det forventes at studentene i tillegg setter seg inn i Norsk barnelitteraturhistorie (1997/2005).

Publisert 23. okt. 2008 16:38 - Sist endret 11. jan. 2009 19:20