Pensum/læringskrav

Bøker

Dagrun Skjelbred: Elevens tekst, Cappelen, 1999

Torlaug Løkensgaard Hoel: Skrive og samtale, Gyldendal, 2000 Følgende utdrag: s.15 - 48, s.117 - 151, s.193 - 212, s. 227 - 249

Kompendie

Nola Aloway/Pam Gilbert: “Boys and Literacy: Lessons from Australia.” I: Gender and Education, Vol. 9 No 1 1997, side 49 – 58

Kjell Lars Berge: ”På søking etter tokningsfellesskap.” I: Inge Moslet og Lars Sigfred Evensen (red.): Skrivepedagogisk fornying, Gyldendal ad Notam, 1993

Brian Cambourne /Hazel Brown: "Learning to control different written registers." I: Richard Andrews: Narrative and Argument, Open University Press, 1989

Frøydis Hertzberg: "Forholdet språkforskning – språkundervisning." I: Svenskans beskrivning 22, Lund University Press, 1996

Lars Sigfred Evensen: ”Å skrive seg stor.” I: Skriveteorier og skolepraksis, LNU/Cappelen, 1997

Linda Flower og John Hayes: ”En teori om skriving som kognitiv prosess.” I: Bjørkvold/Penne (red.): Skriveteori, LNU/Cappelen 1991

Mari-Ann Igland: "Skriving i sosiokulturelt perspektiv." I: Ingolv Austad (red.): Mening i tekst, Cappelen akademisk forlag, 2003 (siste utgave)

Jon Smidt: ”I skrivepedagogisk grenseland.” I: Inge Moslet og Lars Sigfred Evensen (red.): Skrivepedagogisk fornying, Gyldendal ad Notam, 1993

Oddny Espeland Ystanes: ”Lærarrespons i mappevurdering som kommunikasjon mellom lærar og elev.” I: Norsklæreren 5/2001

Andrew Wilkinson: ”Skrivingens utvikling” I Bjørkvold/Penne (red.): Skriveteori, LNU/Cappelen, 1991

I tillegg kommer ca. 30 sider elevtekster.

Studenter som tar dette som en del av mastergraden, legger opp 100 sider selvvalgt pensum i tillegg til dette. Pensumlista skal godkjennes av faglærer.

Publisert 7. aug. 2005 20:58 - Sist endret 7. aug. 2005 21:05