Berge, Kjell Lars: ”På søking etter tokningsfellesskap.” I: Inge Moslet og Lars Sigfred Evensen (red.): Skrivepedagogisk fornying, Gyldendal ad Notam, 1993
Berge, Kjell Lars: “Skriving som grunnleggende ferdighet og som nasjonal prøve – ideologi og strategier.” I: Arne Johannes Aasen og Sture Nome (red.): Det nye norskfaget. Fagbokforlaget/LNU, 2005
Cambourne, Brian /Hazel Brown: "Learning to control different written registers." I: Richard Andrews: Narrative and Argument, Open University Press, 1989
Evensen, Lars Sigfred: ”Å skrive seg stor.” I: Skriveteorier og skolepraksis, LNU/Cappelen, 1997
Flower, Linda og John Hayes: ”En teori om skriving som kognitiv prosess.” I: Bjørkvold/Penne (red.): Skriveteori, LNU/Cappelen 1991
Glomnes, Eli: ”Hva lærer en av å skrive? Noen betraktninger om skriving og læring.” I: Norsklæreren 1/2006
Hertzberg, Frøydis: "Tusenbenets vakre dans. Forholdet mellom formkunnskap og sjangerbeherskelse." I: Rhetorica Scandinavica 18/2001
Hertzberg, Frøydis: ”Genreskrivning under senare skolår: att berätta räcker inte.” I: Det hänger på språket! Lärande och utveckling i grundskolan. Lund: Studentlitteratur, 2006
Hoel, Torlaug Løkensgaard : Skrive og samtale, Gyldendal, 2000 Følgende utdrag: s.15 - 48, s.117 - 151, s.193 - 212, s. 227 - 249
Igland, Mari-Ann: "Skriving i sosiokulturelt perspektiv." I: Ingolv Austad (red.): Mening i tekst, Cappelen akademisk forlag, 2003 (siste utgave)
Knain, Erik: ”Skriving i naturfag: mellom tekst og natur.” I: NorDiNa
Maagerø, Eva: Språket som mening. Innføring i funksjonell lingvistikk for studenter og lærere. Universitetsforlaget, 2005. Følgende utdrag: s. 215 - 243
Palmér, Anne og Eva Östlund-Stjärngårdh: Bedömning av elevtext. En modell för analys. Bokförlaget Natur och Kultur, 2005. Følgende utdrag: s. 66 - 148
Senje, Tone og Synnøve Skjong: Elevfortellinger. Analyse og vurdering. Cappelen Akademiske Forlag, 2005. Følgende utdrag: s. 27 - 143
Vagle, Wenche: “Jentene mot røkla. Sammenhengen mellom sensuren i norsk skriftlig og utvalgte bakgrunnsfaktorer, særlig kjønn.” I: Wenche Vagle (red): Ungdommers skrivekompetanse. Bind 2: Norskeksamen som tekst. Universitetsforlaget, 2005
Ystanes, Oddny Espeland: ”Lærarrespons i mappevurdering som kommunikasjon mellom lærar og elev.” I: Norsklæreren 5/2001
I tillegg kommer ca. 30 sider elevtekster.
Studenter som tar dette som en del av mastergraden, legger opp 100 sider selvvalgt pensum i tillegg til dette. Pensumlista skal godkjennes av faglærer.