Undervisningsplan

DatoUndervises avStedTemaKommentarer / ressurser
23.08.2006Anne Kristine Øgried  Semnarrom 6. Sophus Bugge  Introduksjon Skriveutvikling og sjangerlæring  L. S. Evensen: ”Å skrive seg stor: Utvikling av koherens og sosial identitet i tidlig skriving”

F. Hertzberg: "Tusenbenets vakre dans. Forholdet mellom formkunnskap og sjangerbeherskelse" 

30.08.2006    Skriveopplærings-modeller – teoretisk grunnlag  L. Flower/J. Hayes: “En teori om skriving som kognitiv prosess”

M.-I. Igland: ”Skriving i sosiokulturelt perspektiv”

T. Løkensgaard Hoel: Skrive og samtale 

06.09.2006    Skriveopplærings-modeller – didaktisk perspektiv Mappevurdering  T. Løkensgaard Hoel: Skrive og samtale

O. E. Ystanes: ”Lærarrespons i mappevurdering som kommunikasjon mellom lærar og elev”  

13.09.2006    Sjangrer i skriveopplæringen   B. Cambourne/H. Brown: ”Learning to control different written registers”

F. Hertzberg: ”Genreskrivning under senare skolår: att berätta räcker inte”  

20.09.2006    Argumenterende elevtekster Forberedelse til kvalifiseringsoppgaven  A. Palmér og E. Östlund-Stjärngårdh: Bedömning av elevtext. En modell för analys 
27.09.2006    Fortellende elevtekster  T. Senje og S. Skjong: Elevfortellinger 
04.10.2006      Leseuke – arbeid med kvalifiseringsoppgaven  
11.10.2006    Skriving som grunnleggende ferdighet Forberedelser til emneoppgaven (masterstudenter)  K. L. Berge: “Skriving som grunnleggende ferdighet og som nasjonal prøve – ideologi og strategier”

E. Knain: ”Skriving i naturfag: mellom tekst og natur”

E. Glomnes: ”Hva lærer en av å skrive? Noen betraktninger om skriving og læring.”

Innlevering av kvalifiseringsoppgaven. 

18.10.2006    Skriving som grunnleggende ferdighet - fagskriving  E. Maagerø: Språket som mening. Innføring i funksjonell lingvistikk for studenter og lærere 
25.10.2006    Skriving som grunnleggende ferdighet – fagskriving (forts.) Kvalifiserings-oppgaven: Gjennomgang og etterarbeid    
01.11.2006      Leseuke. Individuell veiledning av masterstudenter.  
08.11.2006    Vurdering av elevtekster. Fokus på den enkelte elevs skriveutvikling. Arbeid med fordypningsområde og pensumliste for masterstudenter  Diverse elevtekster 
15.11.2006    Vurdering av elevtekster - tolkningsfellesskap. Veiledning av masterstudenter i fellesskap (2. time)  K. L. Berge: ”På søking etter tolkningsfellesskap”  
22.11.2006    Skriving og kjønn  W. Vagle: “Jentene mot røkla. Sammenhengen mellom sensuren i norsk skriftlig og utvalgte bakgrunnsfaktorer, særlig kjønn”

Frist for innlevering av pensumlister 

29.11.2006    Oppsummering og forberedelse til eksamen. Evaluering av kurset   
Publisert 28. juli 2006 17:09 - Sist endret 8. aug. 2006 17:59