Undervisningsplan

DatoUndervises avStedTemaKommentarer / ressurser
20.08.2007    Inn i skriften. Skriftspråkssosialisering og skriveutvikling   L. S. Evensen: ”Å skrive seg stor: Utvikling av koherens og sosial identitet i tidlig skriving” F. Hertzberg: "Tusenbenets vakre dans. Forholdet mellom formkunnskap og sjangerbeherskelse"  
27.08.2007    Sjanger og sjangerlæring   B. Cambourne/H. Brown: ”Learning to control different written registers” F. Hertzberg: ”Genreskrivning under senare skolår: att berätta räcker inte”

L. Flower/J. Hayes: “En teori om skriving som kognitiv prosess” M.-I. Igland: ”Skriving i sosiokulturelt perspektiv” T. Løkensgaard Hoel: Skrive og samtale  

03.09.2007    Skriveopplæringsmodeller i et didaktisk perspektiv  T. Løkensgaard Hoel: Skrive og samtale O. E. Ystanes: ”Lærarrespons i mappevurdering som kommunikasjon mellom lærar og elev”

L. Flower/J. Hayes: “En teori om skriving som kognitiv prosess” M.-I. Igland: ”Skriving i sosiokulturelt perspektiv” T. Løkensgaard Hoel: Skrive og samtale  

10.09.2007    Sjangrer i skriveopplæringen  B. Cambourne/H. Brown: ”Learning to control different written registers” F. Hertzberg: ”Genreskrivning under senare skolår: att berätta räcker inte”  
17.09.2007    Fortellende elevtekster. Foreberedelse til kvalifiseringsoppgaven  T. Senje og S. Skjong: Elevfortellinger  
24.09.2007    Skriving som grunnleggende ferdighet. Forberedelser til emneoppgaven (masterstudenter): Å skrive masteroppgave  K. L. Berge: “Skriving som grunnleggende ferdighet og som nasjonal prøve – ideologi og strategier” E. Knain: ”Skriving i naturfag: mellom tekst og natur” E. Glomnes: ”Hva lærer en av å skrive? Noen betraktninger om skriving og læring.”  
01.10.2007      Leseuke 
08.10.2007    Skriving som grunnleggende ferdighet. Skriving i alle fag  E. Maagerø: Språket som mening. Innføring i funksjonell lingvistikk for studenter og lærere Innlevering av kvalifiseringsoppgaven.  
15.10.2007    Skriving som grunnleggende ferdighet  Kvalifiseringsoppgaven: Gjennomgang og etterarbeid 
22.10.2007    Argumenterende elevtekster  A. Palmér og E. Östlund-Stjärngårdh: Bedömning av elevtext. En modell för analys

EVT: Sandvik, Margareth. 2000. Den argumenterende elevteksten. Norsklæreren nr. 2, 2000 (10 s.) 

29.10.2007    Digitale skrivepraksiser  EVT: Østerud, Svein, Ture Schwebs, Liv Merete Nielsen og Margareth Sandvik. 2006. eLogg – et læringsmiljø for sammensatte tekster. Digital kompetanse, nr. 3-2006, vol 1, s 214-226. Oslo: Universitetsforlaget (12 s)

Sandvik, Margareth. 2005. Tospråklige elevers skriveutvikling med ikt. Oslo: Vahl skole. Oslo kommune (27 s.)  

05.11.2007    Vurdering av elevtekster. Fokus på den enkelte elevs skriveutvikling. Vurderingskriterier. Arbeid med fordypningsområde og pensumliste for masterstudenter  EVT: Tveit, Sverre. 2007. Mot en mer pålitelig og relevant vurdering av elevenes skrivekompetanse. Norsklæreren nr. 2, 2007

Diverse elevtekster  

12.11.2007    Vurdering av elevtekster. Tolkningsfellesskap. Veiledning av masterstudenter  K. L. Berge: ”På søking etter tolkningsfellesskap”  
19.11.2007    Skriving og kjønn  W. Vagle: “Jentene mot røkla. Sammenhengen mellom sensuren i norsk skriftlig og utvalgte bakgrunnsfaktorer, særlig kjønn” Frist for innlevering av pensumlister  
26.11.2007    Oppsummering. Forberedelse til eksamen. Evaluering av kurset     
Publisert 14. mai 2007 11:54 - Sist endret 13. aug. 2007 11:15