Dato | Undervises av | Sted | Tema | Kommentarer / ressurser |
20.08.2007 | Inn i skriften. Skriftspråkssosialisering og skriveutvikling | L. S. Evensen: ”Å skrive seg stor: Utvikling av koherens og sosial identitet i tidlig skriving” F. Hertzberg: "Tusenbenets vakre dans. Forholdet mellom formkunnskap og sjangerbeherskelse" | ||
27.08.2007 | Sjanger og sjangerlæring | B. Cambourne/H. Brown: ”Learning to control different written registers” F. Hertzberg: ”Genreskrivning under senare skolår: att berätta räcker inte” L. Flower/J. Hayes: “En teori om skriving som kognitiv prosess” M.-I. Igland: ”Skriving i sosiokulturelt perspektiv” T. Løkensgaard Hoel: Skrive og samtale | ||
03.09.2007 | Skriveopplæringsmodeller i et didaktisk perspektiv | T. Løkensgaard Hoel: Skrive og samtale O. E. Ystanes: ”Lærarrespons i mappevurdering som kommunikasjon mellom lærar og elev” L. Flower/J. Hayes: “En teori om skriving som kognitiv prosess” M.-I. Igland: ”Skriving i sosiokulturelt perspektiv” T. Løkensgaard Hoel: Skrive og samtale | ||
10.09.2007 | Sjangrer i skriveopplæringen | B. Cambourne/H. Brown: ”Learning to control different written registers” F. Hertzberg: ”Genreskrivning under senare skolår: att berätta räcker inte” | ||
17.09.2007 | Fortellende elevtekster. Foreberedelse til kvalifiseringsoppgaven | T. Senje og S. Skjong: Elevfortellinger | ||
24.09.2007 | Skriving som grunnleggende ferdighet. Forberedelser til emneoppgaven (masterstudenter): Å skrive masteroppgave | K. L. Berge: “Skriving som grunnleggende ferdighet og som nasjonal prøve – ideologi og strategier” E. Knain: ”Skriving i naturfag: mellom tekst og natur” E. Glomnes: ”Hva lærer en av å skrive? Noen betraktninger om skriving og læring.” | ||
01.10.2007 | Leseuke | |||
08.10.2007 | Skriving som grunnleggende ferdighet. Skriving i alle fag | E. Maagerø: Språket som mening. Innføring i funksjonell lingvistikk for studenter og lærere Innlevering av kvalifiseringsoppgaven. | ||
15.10.2007 | Skriving som grunnleggende ferdighet | Kvalifiseringsoppgaven: Gjennomgang og etterarbeid | ||
22.10.2007 | Argumenterende elevtekster | A. Palmér og E. Östlund-Stjärngårdh: Bedömning av elevtext. En modell för analys EVT: Sandvik, Margareth. 2000. Den argumenterende elevteksten. Norsklæreren nr. 2, 2000 (10 s.) | ||
29.10.2007 | Digitale skrivepraksiser | EVT: Østerud, Svein, Ture Schwebs, Liv Merete Nielsen og Margareth Sandvik. 2006. eLogg – et læringsmiljø for sammensatte tekster. Digital kompetanse, nr. 3-2006, vol 1, s 214-226. Oslo: Universitetsforlaget (12 s)Sandvik, Margareth. 2005. Tospråklige elevers skriveutvikling med ikt. Oslo: Vahl skole. Oslo kommune (27 s.) | ||
05.11.2007 | Vurdering av elevtekster. Fokus på den enkelte elevs skriveutvikling. Vurderingskriterier. Arbeid med fordypningsområde og pensumliste for masterstudenter | EVT: Tveit, Sverre. 2007. Mot en mer pålitelig og relevant vurdering av elevenes skrivekompetanse. Norsklæreren nr. 2, 2007Diverse elevtekster | ||
12.11.2007 | Vurdering av elevtekster. Tolkningsfellesskap. Veiledning av masterstudenter | K. L. Berge: ”På søking etter tolkningsfellesskap” | ||
19.11.2007 | Skriving og kjønn | W. Vagle: “Jentene mot røkla. Sammenhengen mellom sensuren i norsk skriftlig og utvalgte bakgrunnsfaktorer, særlig kjønn” Frist for innlevering av pensumlister | ||
26.11.2007 | Oppsummering. Forberedelse til eksamen. Evaluering av kurset |
Undervisningsplan
Publisert 14. mai 2007 11:54
- Sist endret 13. aug. 2007 11:15