Pensum/læringskrav

Berge, Kjell Lars: “Skriving som grunnleggende ferdighet og som nasjonal prøve – ideologi og strategier.” I: Arne Johannes Aasen og Sture Nome (red.): Det nye norskfaget. Fagbokforlaget/LNU, 2005 (30 s.)

Berge, Kjell Lars: ”Tekstkulturer og tekstkvaliteter”. I: Kjell Lars Berge, Lars Sigfred Evensen, Frøydis Hertzberg og Wenche Vagle (red.) Ungdommers skrivekompetanse. Bind II: Norskeksamen som tekst. Oslo: Universitetsforlaget 2005 (176 s.)

Danbolt, Anne Marit V. 2004: Repetisjon versus ekspansjon. En studie av ordforrådet i to tekster skrevet av minoritetselever på ungdomstrinnet. I NOA - norsk som andrespråk nr. 25. Institutt for lingvistiske fag, Universitetet i Oslo. (Ca 20 s)

Eritsland, Alf Gunnar. 2008. Samskriving. Ny veg i skriveopplæringa. Kap. 1 Samtale og tekstskaping, Kap. 2 Skriving som sosialt samspel og Kap. 7 Samskriving i digitale læringsmiljø (til sammen 40 s.)

Evensen, Lars Sigfred: ”Å skrive seg stor.” I: Skriveteorier og skolepraksis, LNU/Cappelen, 1997 (24 s.)

Flower, Linda og John Hayes: ”En teori om skriving som kognitiv prosess.” I: Bjørkvold/Penne (red.): Skriveteori, LNU/Cappelen 1991 (28 s.)

Hertzberg, Frøydis: "Tusenbenets vakre dans. Forholdet mellom formkunnskap og sjangerbeherskelse." I: Rhetorica Scandinavica 18/2001 (14 s.)

Hertzberg, Frøydis: ”Genreskrivning under senare skolår: att berätta räcker inte.” I: Det hänger på språket! Lärande och utveckling i grundskolan. Lund: Studentlitteratur, 2006 (22 s.)

Hoel, Torlaug Løkensgaard : Skrive og samtale, Gyldendal, 2000 Følgende utdrag: s.15 - 48, s.117 - 151, s.193 - 212, s. 227 - 249 (98 s.)

Igland, Mari-Ann: "Skriving i sosiokulturelt perspektiv." I: Ingolv Austad (red.): Mening i tekst, Cappelen akademisk forlag, 2003 (siste utgave) (30 s.)

Kuyumcu, Eija 2004: Genrer i skolans språkutvecklande arbete. I Hyltenstam, Kenneth & Inger Lindberg (red.): Svenska som andreaspråk - i forskning, undervisning och samhälle. Lund: Studentlitteratur. (23 s)

Nergård, Mette og Ingebjørg Tonne: ”Elevteksten – et grammatisk utstillingsvindu”. I: Mette Nergård og Ingebjørg Tonne (red.): Språkdidaktikk (foreløpig tittel). Universitetsforlaget 2008 (15 s.)

Ongstad, Sigmund. ”Forestillingen om ’skriveutvikling’. Glemte kritiske merknader. I: Synnøve Matre og Torlaug Løkensgard Hoel (red.) Skrive for nåtid og framtid. Skriving i arbeidsliv og skole. Tapir Akademisk Forlag, 2007 (12 s)

Palmér, Anne og Eva Östlund-Stjärngårdh: Bedömning av elevtext. En modell för analys. Bokförlaget Natur och Kultur, 2005. Følgende utdrag: s. 66 - 148 (82 s.)

Sandvik, Margareth. 2000. Den argumenterende elevteksten. Norsklæreren nr. 2, 2000 (10 s.)

Selj, Elisabeth 2008: Skriving når norsk er andrespråk. I Selj, Elisabeth og Else Ryen (red.): Med språklige minoriteter i klassen. Språklige og faglige utfordringer. Oslo: Cappelen Akademisk Forlag. (Ca 27 s.)

Senje, Tone og Synnøve Skjong: Elevfortellinger. Analyse og vurdering. Cappelen Akademisk Forlag, 2005. Følgende utdrag: s. 38-102 (ca 60 s.)

Tveit, Sverre. 2007. Mot en mer pålitelig og relevant vurdering av elevenes skrivekompetanse. Norsklæreren nr. 2, 2007 (6 s)

Østerud, Svein, Ture Schwebs, Liv Merete Nielsen og Margareth Sandvik. eLogg – et læringsmiljø for sammensatte tekster : Digital kompetanse, nr. 3-2006, vol 1, s 214-226, 2006. Universitetsforlaget. (12 s)

I tillegg kommer ca. 30 sider elevtekster.

Studenter som tar dette som en del av mastergraden, legger opp 100 sider selvvalgt pensum i tillegg til dette. Pensumlista skal godkjennes av faglærer.

Publisert 22. apr. 2008 18:06 - Sist endret 6. juni 2008 10:53