Dato | Undervises av | Sted | Tema | Kommentarer / ressurser |
19.08.2008 | Margareth Sandvik | Inn i skriften. Norskfaget i skolen. Skriftspråkssosialisering | L. S. Evensen: ”Å skrive seg stor: Utvikling av koherens og sosial identitet i tidlig skriving” | |
26.08.2008 | Margareth Sandvik | Sjanger og sjangerlæring | B. Cambourne/H. Brown: ”Learning to control different written registers” F. Hertzberg: ”Genreskrivning under senare skolår: att berätta räcker inte” F. Hertzberg: "Tusenbenets vakre dans. Forholdet mellom formkunnskap og sjangerbeherskelse" | |
02.09.2008 | Sigmund Ongstad | Skriveutvikling. Skriveopplæringsmodeller i et didaktisk perspektiv. | T. Løkensgaard Hoel: ”Skrive og samtale” L. Flower/J. Hayes: “En teori om skriving som kognitiv prosess” M.-I. Igland: ”Skriving i sosiokulturelt perspektiv” Ongstad, Sigmund. ”Forestillingen om ’skriveutvikling’. Glemte kritiske merknaderL. S. Evensen: ”Å skrive seg stor: Utvikling av koherens og sosial identitet i tidlig skriving” | |
09.09.2008 | Elisabeth Selj | Skriveopplæring og skriveutvikling på andrespråket | E. Selj: Skriving når norsk er andrespråk | |
16.09.2008 | E. Selj | Vokabularet i elevtekster på andrespråket | A.M. Danbolt: Repetisjon versus ekspansjon. En studie av ordforrådet i to tekster skrevet av minoritetsspråklige elever på ungdomstrinnet | |
23.09.2008 | Alf Gunnar Eritsland | Samskriving | A. G. Eritsland: Samskriving. Ny veg i skriveopplæringa | |
30.09.2008 | Leseuke | |||
07.10.2008 | Margareth Sandvik | Fortellende elevtekster | T. Senje og S. Skjong: Elevfortellinger K. L. Berge: ”Tekstkulturer og tekstkvaliteter”. | |
14.10.2008 | Margareth Sandvik: | Argumenterende elevtekster | A. Palmér og E. Östlund-Stjärngårdh: ”Bedömning av elevtext. En modell för analys” M. Sandvik: ”Den argumenterende elevteksten”. K. L. Berge: ”Tekstkulturer og tekstkvaliteter”. | |
21.10.2008 | Ingebjørg Tonne | Elevteksten – et grammatisk utstillingsvindu | M. Nergård og I. Tonne: ”Elevteksten – et grammatisk utstillingsvindu”. | |
28.10.2008 | Skriving som grunnleggende ferdighet. Skriveprøver. Vurdering | K. L. Berge: “Skriving som grunnleggende ferdighet og som nasjonal prøve – ideologi og strategier” K. L. Berge: ”På søking etter tolkningsfellesskap” E. Knain: ”Skriving i naturfag: mellom tekst og natur” T. Sverre. Mot en mer pålitelig og relevant vurdering av elevenes skrivekompetanse. | ||
04.11.2008 | Elisabeth Selj | Å skrive fagtekster på andrespråket | E. Kuyumcu: Genrer i skolans språkutvecklande arbete | |
11.11.2008 | Elisabeth Selj | Skriving innenfor Læreplan i grunnleggende norsk | ||
18.11.2008 | Skriving og kjønn | W. Vagle: “Jentene mot røkla. Sammenhengen mellom sensuren i norsk skriftlig og utvalgte bakgrunnsfaktorer, særlig kjønn” | ||
25.11.2008 | Digitale skrivepraksiser. Oppsummering. Forberedelse til eksamen. Evaluering | S. Østerud, T. Schwebs, L. M. Nielsen og M. Sandvik. 2006. eLogg – et læringsmiljø for sammensatte tekster. |
Undervisningsplan
Publisert 26. aug. 2008 11:13
- Sist endret 27. aug. 2008 10:16