Undervisningsplan

DatoUndervises avStedTemaKommentarer / ressurser
19.08.2008Margareth Sandvik    Inn i skriften. Norskfaget i skolen. Skriftspråkssosialisering  L. S. Evensen: ”Å skrive seg stor: Utvikling av koherens og sosial identitet i tidlig skriving”  
26.08.2008Margareth Sandvik    Sjanger og sjangerlæring   B. Cambourne/H. Brown: ”Learning to control different written registers”

F. Hertzberg: ”Genreskrivning under senare skolår: att berätta räcker inte”

F. Hertzberg: "Tusenbenets vakre dans. Forholdet mellom formkunnskap og sjangerbeherskelse"  

02.09.2008Sigmund Ongstad    Skriveutvikling. Skriveopplæringsmodeller i et didaktisk perspektiv.   T. Løkensgaard Hoel: ”Skrive og samtale”

L. Flower/J. Hayes: “En teori om skriving som kognitiv prosess”

M.-I. Igland: ”Skriving i sosiokulturelt perspektiv”

Ongstad, Sigmund. ”Forestillingen om ’skriveutvikling’. Glemte kritiske merknader

L. S. Evensen: ”Å skrive seg stor: Utvikling av koherens og sosial identitet i tidlig skriving”  

09.09.2008Elisabeth Selj    Skriveopplæring og skriveutvikling på andrespråket  E. Selj: Skriving når norsk er andrespråk 
16.09.2008E. Selj    Vokabularet i elevtekster på andrespråket  A.M. Danbolt: Repetisjon versus ekspansjon. En studie av ordforrådet i to tekster skrevet av minoritetsspråklige elever på ungdomstrinnet 
23.09.2008Alf Gunnar Eritsland    Samskriving   A. G. Eritsland: Samskriving. Ny veg i skriveopplæringa 
30.09.2008    Leseuke   
07.10.2008Margareth Sandvik    Fortellende elevtekster  T. Senje og S. Skjong: Elevfortellinger K. L. Berge: ”Tekstkulturer og tekstkvaliteter”.  
14.10.2008Margareth Sandvik:     Argumenterende elevtekster   A. Palmér og E. Östlund-Stjärngårdh: ”Bedömning av elevtext. En modell för analys”

M. Sandvik: ”Den argumenterende elevteksten”.

K. L. Berge: ”Tekstkulturer og tekstkvaliteter”.  

21.10.2008Ingebjørg Tonne    Elevteksten – et grammatisk utstillingsvindu  M. Nergård og I. Tonne: ”Elevteksten – et grammatisk utstillingsvindu”.

 

28.10.2008    Skriving som grunnleggende ferdighet. Skriveprøver. Vurdering  K. L. Berge: “Skriving som grunnleggende ferdighet og som nasjonal prøve – ideologi og strategier”

K. L. Berge: ”På søking etter tolkningsfellesskap”

E. Knain: ”Skriving i naturfag: mellom tekst og natur”

T. Sverre. Mot en mer pålitelig og relevant vurdering av elevenes skrivekompetanse.  

04.11.2008Elisabeth Selj    Å skrive fagtekster på andrespråket  E. Kuyumcu: Genrer i skolans språkutvecklande arbete 
11.11.2008Elisabeth Selj    Skriving innenfor Læreplan i grunnleggende norsk   
18.11.2008    Skriving og kjønn  W. Vagle: “Jentene mot røkla. Sammenhengen mellom sensuren i norsk skriftlig og utvalgte bakgrunnsfaktorer, særlig kjønn”  
25.11.2008    Digitale skrivepraksiser. Oppsummering. Forberedelse til eksamen. Evaluering  S. Østerud, T. Schwebs, L. M. Nielsen og M. Sandvik. 2006. eLogg – et læringsmiljø for sammensatte tekster.  
Publisert 26. aug. 2008 11:13 - Sist endret 27. aug. 2008 10:16