Dato | Undervises av | Sted | Tema | Kommentarer / ressurser |
21.08.2009 | Toril Opsahl | Seminarrom 15 P.A. Munchs hus | Introduksjon. Skriftspråksosialisering. | L. S. Evensen: "Å skrive seg stor. Utvikling av koherens og identitet i tidlig skriving."F. Hertzberg: "Tusenbenets vakre dans. Forholdet mellom formkunnskap og sjangerbeherskelse." |
28.08.2009 | Toril Opsahl | Seminarrom 10 P.A. Munchs hus | Sjanger og sjangerlæring | L. Flower/J. Hayes: "En teori om skriving som kognitiv prosess."F. Hertzberg: "Genreskriving under senare skolår: att berätta räcker inte."F. Hertzberg: "Tusen benets vakre dans. Forholdet mellom formkunnskap og sjangerbeherskelse."E. Maagerø: "Språket som mening."(+ evt. Brian Cambourne /Hazel Brown: "Learning to control different written registers." I: Richard Andrews: Narrative and Argument, Open University Press, 1989) |
04.09.2009 | Toril Opsahl | Seminarrom 10 P.A. Munchs hus | Skriveutvikling. Skriveopplæringsmodeller i et didaktisk perspektiv. | L. Flower/J. Hayes: "En teori om skriving som kognitiv prosess."S. Ongstad: "Forestillingen om 'skriveutvikling'. Glemte kritiske merknader."M.-A. Igland: "Skriving i sosiokulturelt perspektiv."L. S. Evensen: "Å skrive seg stor. Utvikling av koherens og identitet i tidlig skriving."A. G. Eritsland: "Samskriving. Ny veg i skriveopplæringa." Kap. 1 & 2 |
11.09.2009 | Toril Opsahl | Seminarrom 10 P.A. Munchs hus | Skriving som grunnleggende ferdighet. Skriving i alle fag. | K. L. Berge: "Skriving som grunnleggende ferdighet og som nasjonal prøve - ideologi og strategier."E. Knain: "Skriving i naturfag: mellom tekst og natur."E. Maagerø: "Språket som mening." |
18.09.2009 | Toril Opsahl | Seminarrom 10 P.A. Munchs hus | Skriveopplæring og skriveutvikling på andrespråket. | E. Selj: "Skriving når norsk er andrespråket." |
25.09.2009 | Toril Opsahl | Seminarrom 10 P.A. Munchs hus | Fortellende elevtekster. | T. Senje og S. Skjong: "Elevfortellinger."K. L. Berge: "Tekstkulturer og tekstkvaliteter." |
02.10.2009 | Leseuke | Arbeid med kvalifiseringsoppgave. | ||
09.10.2009 | Toril Opsahl | Seminarrom 10 P.A. Munchs hus | Argumenterende elevtekster. | A. Palmér og E. Östlund-Stjärngårdh: "Bedömning av elevtekst. En modell för analys."M. Sandvik: "Den argumenterende elevteksten."K. L. Berge: "Tekstkulturer og tekstkvaliteter." |
16.10.2009 | Toril Opsahl | Seminarrom 10 P.A. Munchs hus | Elevteksten - et grammatisk utstillingsvindu. | M. Nergård og I. Tonne: "Elevteksten - et grammatisk utstillingsvindu."E. Selj: "Skriving når norsk er andrespråket." |
23.10.2009 | Toril Opsahl | Seminarrom 10 P.A. Munchs hus | Digitale skrivepraksiser. | A. G. Eritsland: "Samskriving. Ny veg i skriveopplæringa." (Kap. 7.)L. I. Kulbrandstad: "Lese- og skrivepraksiser foran dataskjermen." |
30.10.2009 | Toril Opsahl | Seminarrom 10 P.A. Munchs hus | Vurdering av elevtekster. Skriveprøver. | K. L. Berge: "Skriving som grunnleggende ferdighet og som nasjonal prøve - ideologi og strategier."S. Tveitt: "Mot en mer pålitelig og relevant vurdering av elevenes skrivekompetanse."+ eksempelmateriale (deles ut) |
06.11.2009 | Leseuke | Lesing av et utvalg tekster fra pensumlitteraturen. Se powerpointen fra seminaret 30. november (i fronter-rommet) for oversikt over hvem som har ansvar for hvilke tekster. | ||
13.11.2009 | Toril Opsahl | Seminarrom 10 P.A. Munchs hus | Repetisjon av sentrale pensumtekster. Rammer for vurdering. | Forberedte presentasjoner. Plan- og regelverk. |
20.11.2009 | Toril Opsahl | Seminarrom 10 P.A. Munchs hus | Skriving og kjønn | W. Vagle: "Jentene mot røkla. Sammenhengen mellom sensuren i norsk skriftlig og utvalgte bakgrunnsfaktorer, særlig kjønn."L. I. Kulbrandstad: "Lese- og skrivepraksiser foran dataskjermen." |
27.11.2009 | Toril Opsahl | Seminarrom 10 P.A. Munchs hus | Oppsummering. Forberedelse til eksamen. Evaluering. |
Undervisningsplan
Publisert 14. aug. 2009 12:31
- Sist endret 5. nov. 2009 16:30