Undervisningsplan

DatoUndervises avStedTemaKommentarer / ressurser
21.08.2009Toril Opsahl  Seminarrom 15 P.A. Munchs hus   Introduksjon. Skriftspråksosialisering.  L. S. Evensen: "Å skrive seg stor. Utvikling av koherens og identitet i tidlig skriving."

F. Hertzberg: "Tusenbenets vakre dans. Forholdet mellom formkunnskap og sjangerbeherskelse." 

28.08.2009Toril Opsahl  Seminarrom 10 P.A. Munchs hus   Sjanger og sjangerlæring  L. Flower/J. Hayes: "En teori om skriving som kognitiv prosess."

F. Hertzberg: "Genreskriving under senare skolår: att berätta räcker inte."

F. Hertzberg: "Tusen benets vakre dans. Forholdet mellom formkunnskap og sjangerbeherskelse."

E. Maagerø: "Språket som mening."

(+ evt. Brian Cambourne /Hazel Brown: "Learning to control different written registers." I: Richard Andrews: Narrative and Argument, Open University Press, 1989) 

04.09.2009Toril Opsahl  Seminarrom 10 P.A. Munchs hus  Skriveutvikling. Skriveopplæringsmodeller i et didaktisk perspektiv.  L. Flower/J. Hayes: "En teori om skriving som kognitiv prosess."

S. Ongstad: "Forestillingen om 'skriveutvikling'. Glemte kritiske merknader."

M.-A. Igland: "Skriving i sosiokulturelt perspektiv."

L. S. Evensen: "Å skrive seg stor. Utvikling av koherens og identitet i tidlig skriving."

A. G. Eritsland: "Samskriving. Ny veg i skriveopplæringa." Kap. 1 & 2 

11.09.2009Toril Opsahl  Seminarrom 10 P.A. Munchs hus  Skriving som grunnleggende ferdighet. Skriving i alle fag.  K. L. Berge: "Skriving som grunnleggende ferdighet og som nasjonal prøve - ideologi og strategier."

E. Knain: "Skriving i naturfag: mellom tekst og natur."

E. Maagerø: "Språket som mening." 

18.09.2009Toril Opsahl  Seminarrom 10 P.A. Munchs hus  Skriveopplæring og skriveutvikling på andrespråket.  E. Selj: "Skriving når norsk er andrespråket." 
25.09.2009Toril Opsahl  Seminarrom 10 P.A. Munchs hus  Fortellende elevtekster.   T. Senje og S. Skjong: "Elevfortellinger."

K. L. Berge: "Tekstkulturer og tekstkvaliteter." 

02.10.2009    Leseuke  Arbeid med kvalifiseringsoppgave. 
09.10.2009Toril Opsahl  Seminarrom 10 P.A. Munchs hus  Argumenterende elevtekster.  A. Palmér og E. Östlund-Stjärngårdh: "Bedömning av elevtekst. En modell för analys."

M. Sandvik: "Den argumenterende elevteksten."

K. L. Berge: "Tekstkulturer og tekstkvaliteter."  

16.10.2009Toril Opsahl  Seminarrom 10 P.A. Munchs hus  Elevteksten - et grammatisk utstillingsvindu.  M. Nergård og I. Tonne: "Elevteksten - et grammatisk utstillingsvindu."

E. Selj: "Skriving når norsk er andrespråket."  

23.10.2009Toril Opsahl  Seminarrom 10 P.A. Munchs hus  Digitale skrivepraksiser.  A. G. Eritsland: "Samskriving. Ny veg i skriveopplæringa." (Kap. 7.)

L. I. Kulbrandstad: "Lese- og skrivepraksiser foran dataskjermen." 

30.10.2009Toril Opsahl  Seminarrom 10 P.A. Munchs hus  Vurdering av elevtekster. Skriveprøver.  K. L. Berge: "Skriving som grunnleggende ferdighet og som nasjonal prøve - ideologi og strategier."

S. Tveitt: "Mot en mer pålitelig og relevant vurdering av elevenes skrivekompetanse."

+ eksempelmateriale (deles ut)  

06.11.2009    Leseuke  Lesing av et utvalg tekster fra pensumlitteraturen. Se powerpointen fra seminaret 30. november (i fronter-rommet) for oversikt over hvem som har ansvar for hvilke tekster. 
13.11.2009Toril Opsahl  Seminarrom 10 P.A. Munchs hus  Repetisjon av sentrale pensumtekster. Rammer for vurdering.  Forberedte presentasjoner. Plan- og regelverk. 
20.11.2009Toril Opsahl  Seminarrom 10 P.A. Munchs hus  Skriving og kjønn  W. Vagle: "Jentene mot røkla. Sammenhengen mellom sensuren i norsk skriftlig og utvalgte bakgrunnsfaktorer, særlig kjønn."

L. I. Kulbrandstad: "Lese- og skrivepraksiser foran dataskjermen." 

27.11.2009Toril Opsahl  Seminarrom 10 P.A. Munchs hus  Oppsummering. Forberedelse til eksamen. Evaluering.   
Publisert 14. aug. 2009 12:31 - Sist endret 5. nov. 2009 16:30