Pensum/læringskrav

(* = fins i eget kompendium: NOR2132/NOR4132. BOK = større deler av bok, ikke i kompendium. Resten av litteraturen fins på web.)

Bostad, Finn, 1997: Hypertekst og meningsskapende systemer. Norsklæreren. http://www.hf.ntnu.no/anv/Finnbo/LNU97.html. 14 s.

Carlquist, Jonas, 2002: Berättelser i realtid. Human IT. http://www.hb.se/bhs/ith/4-02/jc.pdf. 15 s.

*Crystal, David, 2001: Language and the Internet. Cambridge: Cambridge University Press. Kap. 4. The language of e-mail. 35 s.

Dyndahl, Petter & Hroar Klempe, Lars Anders Kulbrandstad (red.), 2000: Tekst og tone på internett. Hamar: Skriftserien ved Høgskolen i Hedmark. Kapitlene av H. Otnes, B. Engan og E. Aarseth (s. 11-44). 35 s. http://fulltekst.bibsys.no/hihm/rapport/2000/01/rapp01_2000.rtf

Engebretsen, Martin, 2000: Tale - skrift - digital skrift. Om digitalisering og språklige funksjoner. Human-IT. http://www.hb.se/bhs/ith/23-00/me.htm. 15 s.

Fagerjord, Anders: 2006: Web-medier. Oslo. Universitetsforlaget. BOK

*Hasund, I. Kristine, 2002: Gjør ungdommen hærverk på det norske språket? I: Bjørkås, Svein (red.): Kulturelle Kontekster. Kristiansand: Høyskoleforlaget/Norges forskningsråds Program for kulturstudier. 27 s.

Hougaard, Tina Thode, 2000: Interaktionelle særtræk i chat. I: Møde om Dansk Sprog 2000. Århus. http://www.nordisk.au.dk/forskning/publikationer/artikler/chat.pdf

*Karlsson, Anna-Malin, 2002: Från chattare till hemsidehavare till communitymedlem. Norsklæreren 3/2002. 5 s.

Karlsson, Anna-Malin & Per Ledin, 2000: Cyber, hyper och multi. Human-IT http://www.hb.se/bhs/ith/23-00/amk.htm 25 s.

Liestøl, Gunnar & Terje Rasmussen, 2003: Digitale medier. Oslo: Universitetsforlaget. Kap. 1-5. 65 s. BOK

Otnes, Hildegunn, 2004: Prosesstekster - dokumentasjon av arbeids- og læringsprosesser i digitale mapper. Otnes, Hildegunn: IKT og nye læreprosesser. Tønsberg: Høgskolen i Vestfold. http://www-bib.hive.no/tekster/hveskrift/notat/2004-02/notat2_2004.pdf 24 s.

*Otnes, Hildegunn & Dagrun.K. Sjøhelle, 2002: Samhandlende tekstskaping. Norsklæreren 4/2002. 9 s.

*Ringdal, Elisabeth, 2002: 16 år og tekstmeldar: Stadig myldrande skriving (SMS). I: Tønnesson, Johan L. (red.): Den flerstemmige sakprosaen. Bergen: Fagbokforlaget/LNU. 27 s.

*Russdal-Hamre, Briten, 2004. SMS som feilforsterkar i normert språk. Norsklæreren 4/2004. 10 s.

*Schwebs, Ture, 2002. Påvirker lesing av skjermtekster lesing av andre typer tekster? Norsklæreren 3/2002. 4 s.

Schwebs, Ture & Hildegunn Otnes, 2006: tekst.no. Strukturer og sjangrer i digitale medier. LNU/Cappelen. 2. utg. 240 s. (Eller 1. utg. 2001.) BOK

Segerstad, Ylva Hård af, 2003: Språket i SMS – en translingvistisk dragqueen? 10 s. http://hum.gu.se/forskning/humanistdagbocker/humanistdagboken_16/Humdag_2003_16.pdf

*Tønnessen, Elise Seip, 2003: Å handle med tekster i det digitale rom. Svenska Lärarföreningenes Årsskrift. 10 s.

*Vagle, Wenche mfl. 1993: Tekst og kontekst. Oslo: Cappelen. Kap. 3: Kommunikasjon og språkfunksjoner. 21 s.

(= ca. 750 sider.) (Opptil tre titler på i alt opptil 100 sider kan velges bort av studenter på NOR2132.)

Publisert 6. des. 2006 12:14 - Sist endret 28. feb. 2007 14:12