Primærlitteratur
Bøker
Almhjell, Tone 2013. Vindeltorn. Oslo: Gyldendal.
Basso, Aina 2016. Heksejakt. Oslo: Det Norske Samlaget.
Bramness, Hanne 2013. Skogen i hjartet. Dikt for born. Illustratør: Laurie Clark. Nordsjøforlaget¨.
Hole, Stian 2013. Annas himmel. Oslo: Cappelen Damm.
Ingvaldsen, Bjørn 2017. Lydighetsprøven. Oslo: Gyldendal.
Jansson, Tove 1960. Vem ska trösta Knyttet? Stockholm: Rabén & Sjögren (bok og animasjonsfilm, lenke i Canvas ved semesterstart)
Kaurin, Marianne 2012. Nærmere høst.Oslo: Aschehoug.
Lindgren, Astrid 1954. Mio, min Mio. Stockholm: Rabén & Sjögren.
Reuter, Bjarne 1979. Busters verden. København: Gyldendal (finnes som e-bok).
Stark, Ulf 1984. Dårfinkar och dönickar. Stockholm: Bonnier Carlsen.
Økland, Einar og Bøge, Kari 1976. Kven veit? (tilgjengelig på bokhylla.no)
Øvreås Håkon og Torseter Øyvind 2013. Brune. Oslo: Gyldendal.
I tillegg kommer 5 korte Prøysen-tekster som er tilgjengelige på bokhylla.no.
NB: MA-studenter (NOR4310) skal i tillegg legge opp et fritt valgt verk.
Primærlitteratur andre medier
August, Bille. (Regissør) (1984). Busters verden. [Spillefilm]. Danmark: Warner & Metronome.
Kven veit? Økland og Bøge 1976 https://www.nb.no/items/3acdc0cbeb5ab8fe87678d098338fb27?page=0&searchText=kven%20veit%20%C3%B8kland%20b%C3%B8ge
Sekundærlitteratur
Bøker
Nikolajeva, Maria 2005. Aesthetic Approaches to Children’s Literature. An Introduction. Lanham/Toronto/Oxford: The Scarecrow Press
Det forventes at studentene gjør seg kjent med aktuelle deler av norsk barnelitteraturhistorie: Birkeland, Risa, Vold 2005. Norsk barnelitteraturhistorie. 2. utg. Oslo: Det norske samlaget.
Artikler
Christensen, Nina. 2014. «I bevægelse. Billedbøger og billedbogforskning under forvandling». S. 21–34 i TFL 2/2014. http://ojs.ub.gu.se/ojs/index.php/tfl/article/view/2966/2548
Karlskov Skyggebjerg, Anna. (2011). Er fagbøger en del af børnelitteraturen? BLFT - Nordic Journal Of ChildLit Aesthetics, 2. doi: 10.3402/blft.v2i0.5836
Nikolajeva, Maria. 2013. “Picturebooks and Emotional Literacy”, i The Reading Teacher, vol. 67, s. 249–254: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/trtr.1229/full
Nikolajeva, Maria. 2012. “Guilt, Empathy and the Ethical Potential of Children’s Literature”, i Barnboken, vol. 35: http://www.barnboken.net/index.php/clr/article/viewFile/139/221
Bokkapitler
Andersen, Per Thomas 2016. Innledningen, s. 9–36, og «Affektiv narratologi. Avslutning» s. 221–230 i Fortelling og følelser. En studie i affektiv narratologi. Oslo: Universitetsforlaget
Keen, Suzanne 2007. «Readers’ Empathy», s. 65–99 i Empathy and the Novel. Oxford: Oxford University Press
Introduksjonskapitlet i Lassén-Seger, Maria og Skaret, Anne 2014. Enpowering Transformations: Mrs Pepperpot Revisited. Cambridge Scholars Publishing (Finnes på Google Books).