Pensum/læringskrav

De tekstene som ikke er merket spesielt, finnes i kompendium som selges i kopiutsalget på Akademika, Blindern.

Vitenskapsteori og metode (255 s.)

Karl Popper: Bøtten og søkelyset. To kunnskapsteorier. I: Fornuft og rimelighet som tenkemåte. Utvalgte essays av Karl Popper(ved Jan M. Døderlein). Oslo: Dreyer, 1981 (27 s.).

Eric Papazian: Språkkunnskapen – medfødt eller tillært? Om barns tilegnelse av det første språket (Oslo: Unipub, 2007), kap. 5 (38 s.).

Janne Bondi Johannessen: Innsamling av språklige data.: Informanter, introspeksjon og korpus. I: Janne Bondi Johannessen (red.): På språkjakt – problemer og utfordringer i språkvitenskapelig datainnsamling (Oslo: Unipub, 2003), s. 133–171 (40 s.).

Brit Mæhlum: Mellom Skylla og Kharybdis. Forklaringsbegrepet i moderne språkvitenskap (Oslo: Novus, 1999), del I og III (135 s.). Må kjøpes.

Jan Terje Faarlund: Om beskriving og forklaring i lingvistisk teori. I: Norsk Lingvistisk tidsskrift 1/1987, s. 13-28. (16 s.)

Språkvitenskapelige teorier og retninger (225 s.)

1) Strukturalismen

Ferdinand de Saussure: Kurs i allmän lingvistik (overs. ved Anders Løfquist, Stockholm: Bo Cavefors Bokförlag, 1970): et utvalg på ca. 30 sider.

2) Generativ grammatikk

Noam Chomsky: Knowledge of Language: its Nature, Origin and Use (New York: Praeger, 1986), kap. 1 (14 s.).

Tor A. Åfarli. Grammatikk - kultur eller natur? (Oslo: Det Norske Samlaget, 2000), kap. 1 (37 s.).

Jan Terje Faarlund: Revolusjon i lingvistikken. (Oslo: Det Norske Samlaget, 2005), kap. 2 (35 sider).

3) Kognitiv grammatikk

Ronald W. Langacker: Foundations of Cognitive Grammar. Volume I: Theoretical Prerequisites (Stanford: Stanford UP, 1987), kap. 1: Guiding assumptions (45 s.).

4) Systemisk-funksjonell grammatikk og pragmatikk

Michael Halliday: Språket som kode og språket som atferd. En systemisk-funksjonell analyse av dialogens egenskaper, vekst og utvikling. I: K.-L. Berge, P. Coppock og E. Maagerø (red.): Å skape mening med språk. En samling artikler av M.A.K. Halliday, R. Hasan og J. R. Martin. Oslo: Cappelen, 1998 (30 s.).

Teun van Dijk: Discourse as Structure and Process. Discourse Studies: a Multidiscplinary Introduction (London: Sage Publications, 1997), kap. 1: The study of discourse, s. 1-34 (34 s.).

Språkvitenskapelige grunnlagsproblemer (125 s.)

1) Hva er språk?

Helge Dyvik: Språkvitenskapens objekter: Hvor finner vi dem? I: Helge Dyvik: To forelesninger om lingvistikkens vitenskapsteori (nr. 41 i skriftserie B ved Institutt for fonetikk og lingvistikk ved Universitetet i Bergen, 1992), s. 22-43 (22 s.). Må kjøpes.

2) Språk og tenkning

Steven Pinker: The Language Instinct. The New Science of Language and Mind (London: Allen Lane, 1994), kap. 3 (30 s.).

3) Språklæring

Steven Pinker: The Language Instinct. The New Science of Language and Mind (London: Allen Lane, 1994), kap. 2 (30 s.).

Geoffrey Sampson: Educating Eve. The ‘Language Instinct’ Debate (London: Cassell, 1997), kap. 2 (42 s.).

Publisert 22. apr. 2008 18:07 - Sist endra 28. mai 2008 12:25