Pensum/læringskrav

Berge, Kjell Lars: ”På søking etter tokningsfellesskap.” I: Inge Moslet og Lars Sigfred Evensen (red.): Skrivepedagogisk fornying, Gyldendal ad Notam, 1993

Berge, Kjell Lars: “Skriving som grunnleggende ferdighet og som nasjonal prøve – ideologi og strategier.” I: Arne Johannes Aasen og Sture Nome (red.): Det nye norskfaget. Fagbokforlaget/LNU, 2005

Cambourne, Brian /Hazel Brown: "Learning to control different written registers." I: Richard Andrews: Narrative and Argument, Open University Press, 1989

Evensen, Lars Sigfred: ”Å skrive seg stor.” I: Skriveteorier og skolepraksis, LNU/Cappelen, 1997

Flower, Linda og John Hayes: ”En teori om skriving som kognitiv prosess.” I: Bjørkvold/Penne (red.): Skriveteori, LNU/Cappelen 1991

Hertzberg, Frøydis: "Tusenbenets vakre dans. Forholdet mellom formkunnskap og sjangerbeherskelse." I: Rhetorica Scandinavica 18/2001

Hertzberg, Frøydis: ”Genreskrivning under senare skolår: att berätta räcker inte.” I: Det hänger på språket! Lärande och utveckling i grundskolan. Lund: Studentlitteratur, 2006

Hoel, Torlaug Løkensgaard : Skrive og samtale, Gyldendal, 2000 Følgende utdrag: s.15 - 48, s.117 - 151, s.193 - 212, s. 227 - 249

Igland, Mari-Ann: "Skriving i sosiokulturelt perspektiv." I: Ingolv Austad (red.): Mening i tekst, Cappelen akademisk forlag, 2003 (siste utgave)

Palmér, Anne og Eva Östlund-Stjärngårdh: Bedömning av elevtext. En modell för analys. Bokförlaget Natur och Kultur, 2005. Følgende utdrag: s. 66 - 148

Sandvik, Margareth. 2005. Tospråklige elevers skriveutvikling med ikt. Oslo: Vahl skole. O

Sandvik, Margareth. 2005. Tospråklige elevers skriveutvikling med ikt. Oslo: Vahl skole. Oslo kommune (27 s.)

Senje, Tone og Synnøve Skjong: Elevfortellinger. Analyse og vurdering. Cappelen Akademiske Forlag, 2005. Følgende utdrag: s. 27 - 143

Tveit, Sverre. 2007. Mot en mer pålitelig og relevant vurdering av elevenes skrivekompetanse. Norsklæreren nr. 2, 2007 (6 sider, slik de er trykt i tidsskriftet)

Østerud, Svein, Ture Schwebs, Liv Merete Nielsen og Margareth Sandvik. 2006. eLogg – et læringsmiljø for sammensatte tekster. Digital kompetanse, nr. 3-2006, vol 1, s 214-226. Oslo: Universitetsforlaget (12 s)

I tillegg kommer ca. 30 sider elevtekster.

Studenter som tar dette som en del av mastergraden, legger opp 100 sider selvvalgt pensum i tillegg til dette. Pensumlista skal godkjennes av faglærer.

Publisert 29. mai 2007 16:08 - Sist endret 29. mai 2007 16:09