Pensum/læringskrav

Det kan skje mindre justeringer av pensum. Beskjed legges i så fall i beskjedfeltet.

 

Faglærere er Ylva Frøjd (emneansvarlig) og Torill Steinfeld (et par ganger).

Fagbok

Hansen, Thomas Illum: Kognitiv litteraturdidaktikk, KBH. 2011, s. 47–179.

 

Artikler i fagbøker

Andersen, Per Thomas  m.fl.  (red.). Litterær analyse. En innføring. 2012. Følgende artikler:

  • «Resepsjonsestetikk», s. 213–226.
  • «Litteraturdidaktikk"», s. 226–242.

(Begge inngår også i EXFAC03-NORD - Examen facultatum nordiske studier.)

 

Jönsson Marina og Anders Öhman: Litteratur och läsning, Lund 2015. Følgende artikler:

  • Jenny Bergenmar: Litteraturexperiment“, s. 83–103.
  • Lindhe`, Anna: “Empatiens paradox i skönlitteratur och litteraturundervisning”,  s. 239–257.
  • Olin-Schneller, Christina m.. fl. „Lässtrategier i rörelse“,  s. 129–151.
  • Person, Magnus: “At läsa rundt omkring texten”, s. 21–43.

 

I kompendium

Bull, Edvard. «Skjønnlitteraturen som sosialhistorisk kilde» (1977). I Retten til en fortid, Oslo 1981, s. 102–117

Dahl, Per. “Kanon, klassikere og kritiske udgaver”. I  Burman, Lars og Barbro Ståhle Sjönell (red): Text och tradition. Om textedering och kanonbildning. Svenska Vitterhetssamfundet, Stockholm 2002, s. 77–101.

Ellingsen, Elisabeth. «Alle spiller. Eg tror det er derfor det heter Et dukkehjem». Om litterær fortolkning i et andrespråkkontekst. I  Nordand – Nordisk tidsskrift for andrespråkforskning, 2015, (10)1, s. 29–51.

Hamre, Pål. Norskfaget og skjønnlitteraturen – rise and fall? I Norsklæreren 2015, nr. 1, s. 16–23.

Hvistendahl, Rita. ”Unge lesere fra språklige minoriteter. I Bråten, Ivar (red.): Leseforståelse. Lesing i kunnskapssamfunnet – teori og praksis. Oslo 2008, s. 147–168.

Kjelen, H. "Litterær kompetanse og litteraturdidaktikk". I Fondevik & Hamre. P. Norsk som reiskaps og daningsfag. Oslo 2017, s. 66–79.

Malmgren, Lars-Göran. "4. Teorier om litteraturreception - läsarens och textens reportoar", "6.2  Läsutviklingens perioder". I  Åtta läsare på mellanstadiet. Litteraturläsning i ett utvecklingsperspektiv. Lund 1997, s. 74–83. 106–119.

Mortensen, Klaus P. ”Dannelse på dansk. Litteraturhistorieundervisning og (selv)refleksivitet”. I  Dahlsgaard, Inge et al (red.): Midt i ræset. Kbh.: Dansklærerforeningen, 1998, s. 37–71.

Roe, Astrid. “Who killed the young man? 15-year-olds' responses to a fable.” I K. Nauclér (ed.): Papers from the Third Conference on Reading and Writing [= Working Papers 50. Lund University, Dept. of Linguistics and Phonetics 2002, s. 33–45.

Selj, Elisabeth. "Utfordringer ved narrativ tekstskriving når norsk er andrespråk". I Nordand.Nordisk tidsskrift for andrespråksforskning, 2010, nr. 5, Fagbokforlaget, s. 35–59.

Schou, Søren.  ”Litteraturhistorie og narration”. I  Bredsdorff, Thomas & Finn Hauberg Mortensen, red.): Hindgavl Rapport: Litteraturteori i praksis. Odense Universitetsforlag 1995, s. 15–25, s. 331.

Aamotsbakken, Bente. «Den skjønnlitterære teksten i spennet mellom den generelle litterære kanon og skolens kanon». I   Askeland, Norunn  et.al. Læreboka: studier av ulike læreboktekster, 2013, 49–63.

Aarnes, Sigurd Aa. ”Wergelandskultusen som nasjonsbyggende faktor”. I   Å dikte en nasjon. Artikler om norsk litteratur. Universitetet i Bergen 1997, s. 163–176.

 

Artikler som er elektronisk tilgjengelige

Calvino, Italo. "Why read the classics". I  New York Review of Books, 1986.

Connell, Jeanne M. "The Emergence of Pragmatic Philosophy’s Influence on Literary Theory": Making Meaning with texts from a Transactional Perspective. I Educational Theory, 2008, no 1, 103–122.

Davidsen, Helle Munkholm.  Fagdidaktikkens forskningsforankring – Kognitiv litteraturdidaktikk som eksempel. I Didaktiske destinasjoner, 2013, Aarhus: Aarhus universitet, s. 147-163.

Fluck, Winfried. 2009. Why We Need Fiction. Reception Aesthetics, Literary Anthropology, Funktionsgeschichte». I  Romance with America? Essays on Culture, Literature, and American Studies, Heidelberg, 365–384.

Halaen, Alexandra. "Kjønnsforskjeller i norske elevers leseferdigheter". Lesesenteret, Universitetet i Stavanger, 2016. (Wordfil på Fronter)

Hansen, S.R., S.T. Gissel & M. Puck. 2017. Børns læsning 2017, kap. 4. "Sammenfatning". 

Höegh, Tina. "Mundlig fortolkning – kreativ praksis i litteratur- og sprogundervisningen". I  Acta Didactica Norge, 2012, no 1. Art. 4 . (21.s.)

Keen, Suzanne, “Narrative Empathy”, i The living handbook of narratology, University of Hamburg: http://wikis.sub.uni-hamburg.de/lhn/index.php/Narrative_Empathy

Lissa, J. van et al: “Difficult Empathy. The effect6s of Narrative Perspective on Readers’ Engagement with a First-Person Narrator”, i Diegesis 5:1, 2016, 43–63

Millard, Elaine. Differently Literate. “Gender Identity and the Construction of the Developing Reader”. I Gender and Education 1/1997, s. 31–48.(Tilgjengelig fra UiO-maskin)

Penne, Sylvi. "Hva trenger vi egentlig litteraturen til? Politikk, didaktiske og hverdagsteorier I nordiske klasserom". Foredrag, 2007.  Publisert i Den nordiske skolen. 2012. 

Penne, Sylvi. 2013. “Elevene, litteraturen og lærebøkene i norsk på ungdomstrinnet”.

Roen, Duane & Nicholas Karolides: “Louise Rosenblatt”, I The ALAN Review, Summer 2005, 59-62.

Rognved, Elisabeth. "Er jentene egentlig bedre å lese enn gutter – eller gir prøvene feil bilde?". Lesesenteret, Universitetet i Stavanger, 2016 (Wordfil på Fronter)

Rødnes, Kari Anne. "Skjønnlitteratur i klasserommet: Skandinavisk forskning og didaktiske implikasjoner".  I Acta didactica, Vol 8, Nr 1, art. 4  (2014) (17 s.)

Rødnes, Kari Anne og Sten Ludvigsen. “Elevers meningsskaping av skjønnlitteratur. Samtaler og tekst”. I Nordic Studies in Education 02 / 2009, s. 235-248

Setoft, Carsten. «Tekst og kontekst i litteraturhistorien», K&K, 2001, 109–122.

Skriver, Svend.  ’”Det var ikke særlig slemt at læse den’. En empirisk undersøgelse af romanen i klasserummet”". I Acta Didactica Norge, 2011,Vol. 5, nr.1, art. 4.  (18s).

Steinfeld, Torill. "Norsk kanon og kanondannelse historiske linjer, aktuelle konflikter og utfordringer", i TijdScrift voor Skandinavistiek, 2009. s. 167–191

 

Artikler i mappe på Fronter

Steinfeld, Torill: ”Litteraturhistorie i norskfaget – historiske linjer og aktuelle perspektiver”, Kulturmøte i tekstar. Litteraturdidaktiske perspektiv, red. Bjørn Kvalsvik Nicolaysen og Laila Aase, Oslo 2005, s. 51–71.

 

Skjønnlitteratært tema. Klassikere - Ibsen

Ibsen, Henrik. En Folkefiende (1882)

Fra temanummer av Norsklæreren, nr. 3/2016):  

Anders Skare Malvik. Anders Skare. "Makt og mediekritikk i Ibsens En folkefiende" (s. 30–49).  

Solbakken, Heidi Mobekk. "Varsleren – En folkefiende som folkets venn" (s. 49–54). (Fil på Fronter.)

Stoff knyttet til eksamensoppgave for 10. klasse, våren 2016. Tekster og pekere på Fronter.

 

Andre skjønnlitterære tekster

Bang, Herman. ”Den  sidste Balkjole“  (1887)

Borgen, Johan.  «Av en født forbryters dagbok» (1954).

Hamsun, Knut. Sult, 1890, 1. kapittel.

Sandel, Cora. «Kunsten å myrde» (1935).

Skram, Amalie. „Karens Jul“ (1892).

 

Det kan legges til en del andre kortere litterære tekster. Tekstene leses i tilknytning til fagartikler.

 

 

 


 

 

 

Publisert 27. okt. 2017 09:32 - Sist endret 29. apr. 2018 11:54