Pensum/læringskrav

Lærebok

  • Brodersen, Randi Benedikte mfl. (2007): Tekstens autoritet. Tekstanalyse og skriving i akademia. Kap 2,5,9. Fra kap.7 s 88 -103, s 114 - 117.

Tekster i kompendium:

Grammatikk med vekt på tekstbinding og uttrykksformer

  • Linnarud, Moira: Lexikal täthet och betydelsesamband. I Hyltenstam, Kenneth (red.): Svenska i invandrarperspektiv. Liber Förlag 1979. 12 s *

  • Mac Donald, Kirsti: Fy, hva for et vær har vi! En sammenliknende studie av norske og utenlandske studenters beskrivelse av været. I Hagen, Jon Erik et al (red.): I Mannes Minne. Forlaget Fag og Kultur 2003. 12 s*

  • Mac Donald, Kirsti: Infinitiv i underordninger. I NOA nr. 24 2003, 20 s *

  • Selj, Elisabeth: Logiske relasjoner i norsk som andrespråk hos voksne. I Moen, Inger m.fl. (red.): MONS 9. Utvalgte artikler fra det niende møtet om norsk språk i Oslo 2001. Novus 2002. 13 s *

Leseforståelse og akademisk skriving

  • Dysthe, Olga, Frøydis Hertzberg og Torlaug Løkensgard Hoel: Fra kap. 7 Oppgaveskriving – korte oppgaver, s 111-138. Fra kap. 8 Den store oppgaven: bachelor- og masteroppgaven, s 152-154. ISkrive for å lære. Skriving i høyere utdanning. Abstrakt forlag 2010.

  • Ellingsen, Elisabeth og Tone Gedde: Et åpent eller skjult frieri? Om andrespråksleserens forståelse og tolkning av litterær tekst. I NOA nr. 19 1996 40 s *

  • Osdal, Hilde og Reidum Aambø: Internasjonale studentar og akademisk skriving. Korleis kan norskstudia førebu studentane? I Golden, Anne og Elisabeth Selj (red.): Skriving på norsk som andrespråk. Vurdering, opplæring og elevenes stemmer. Cappelen Damm Akademisk 2015.13 s

  • Ryen, Else: Fagspråk – språk for spesielle formål. I Hagen og Tenfjord (red.): Andrespråksundervisning. Teori og praksis. Ad Notam Gyldendal 1999 30 s *

Mellomspråk og kontrastiv analyse

  • Berggren, Harald og Kari Tenfjord: Andrespråkslæring, 1999. Ad Notam Gyldendal . Kap. 8 Utviklingsmønstre i mellomspråk. 32 s *.

  • Golden, Anne og Marte Monsen: Vurdering av tekster skrevet til norskprøvene for voksne. I Golden, Anne og Elisabeth Selj (red.): Skriving på norsk som andrespråk. Vurdering, opplæring og elevenes stemmer. Cappelen Damm Akademisk 2015. 15 s

  • Pensum omfatter en kontrastiv beskrivelse av forholdet mellom norsk og den enkelte students morsmål. Der en slik beskrivelse ikke finnes, velger studenten en språktypologisk beskrivelse av norsk. Beskrivelsene velges i samråd med lærer. 25 s

  • Mellomspråksprøver 8 s

Digitale tekster

  • Ryen, Else: Hvordan og hvorfor brukes passiv? I Golden, Anne mfl: Hva er vanskelig i grammatikken? Universitetsforlaget 1990 15 s

  • Selj, Elisabeth: Lesetilnærminger. Utfordringer i møte med episke tekster. I Aambø, Reidun (red.): Litteraturmøte. Landslaget for norskundervisning, Cappelen Akademisk Forlag 1998. 23 s

 

Ved kjøp av kopisamlinger og blandingskompendier hos Kopiutsalget må gyldig semesterregistreringskort fremvises. Kopiutsalget ligger i underetasjen hos Akademika på Blindern. Informasjon om åpningstider o.l. finnes på Kopiutsalgets side på internett (www.akademika.no).

Publisert 24. nov. 2015 08:55 - Sist endret 24. nov. 2015 08:55