Pensum/læringskrav

Bøker

  • Garrett, Peter (2010). Attitudes to language. Cambridge: Cambridge University Press. (ca 200 s.)
  • Mæhlum, Brit (2007). Konfrontasjoner. Når språk møtes. Oslo: Novus, del IV og V ev også del III hvis ikke lagt opp tidligere (ca 50-100 s.)

Kompendium

  • Andersson, Ragnhild (2007). Nynorskkompetanse og haldningar til nynorsk hjå studentar i ’nynorskland’. I Akselberg, G. & J. Myking (red.), Å sjå samfunnet gjennom språket. Heidersskrift til Helge Sandøy på 60-årsdagen. Oslo: Novus, 23-33 (10 s.)
  • Bijvoet, Ellen & Kari Fraurud (2008). Svenskan i dagens flerspråkiga storstadsmiljöer: en explorativ pilotstudie av unge stockholmares perceptioner av variation och varieteter. Nordand, nr 2, 7–38 (30 s.)
  • Berezkina, Maimu (2016a) Linguistic Landscape and Inhabitants' Attitudes to Place Names in Multicultural Oslo. In Guy Puzey & Laura Kostanski (red.), Names and Naming: People, Places, Perceptions and Power. Multilingual Matters,120-136 (15 s)
  • Boyd, Sally (2004). Utländska lärare i Sverige: Attityder till brytning. I Hyltenstam, K. & I. Lindberg (red.), Svenska som andraspråk – Forskning, undervisning och samhälle. Lund: Studentlitteratur (18 s.)
  • Cutler, Cecelia & Unn Røyneland (2015).“Where the fuck am I from?”: Hip-Hop youth and the (re)negotiation of language and identity in Norway and the US. I Nortier J. & B. A. Svendsen (red.), Urban Youth Language in Late Modern Europe and Beyond. Cambridge: Cambridge University Press. (ca 25 s.)
  • Kristiansen, Tore & Frans Gregersen (2012). Dansk skabpurisme og norsk skabliberalisme: holdninger til påvirkningen fra engelsk. I Røyneland, U. & H. O. Enger (red.), Frå holtijar til holting. Språkhistoriske og språksosiologiske artikler til Arne Torp på 70-årsdagen. Oslo: Novus, 123-141 (16 s.)
  • Kristiansen,Tore (2011). Attitudes, ideology and awareness. I. Wodak, R., B. Johnstone & P. Kerswill (red.), The SAGE handbook of sociolinguistics: SAGE, 265-279 (13 s.)
  • Kulbrandstad, Lars-Anders (2007). Dialekt og aksentpreget norsk – en språkholdningsstudie. I Akselberg, G. & J. Myking (red.), Å sjå samfunnet gjennom språket. Heidersskrift til Helge Sandøy på 60-årsdagen. Oslo: Novus, 115-125. (10 s.)
  • Maegaard, Marie (2009). Den kvalitative sprogmaskemetode – mellem ideologi og praksis. I Dialektforskning i 100 år. Afdeling for Dialektforskning. Nordisk forskningsinstitutt, Københavns Universitet,171-194, (22 s.).
  • Mæhlum, Brit (2012). Stigma og stolthet. Samisk identitetsforvaltning i det seinmoderne samfunnet. I Røyneland, U. & H. O. Enger (red.), Frå holtijar til holting. Språkhistoriske og språksosiologiske artikler til Arne Torp på 70-årsdagen. Oslo: Novus, 123-141 (18 s.)
  • Mæhlum, Brit & Unn Røyneland (2009): Dialektparadiset Norge – en sannhet med modifikasjoner. I Hovmark, H., I. S. Sletten & A. Gudiksen (red.), I mund og bog : 25 artikler om sprog tilegnet Inge Lise Pedersen på 70-årsdagen d. 5. juni 2009. København: Københavns Universitet, 219-230 (11 s.)
  • Møller, Janus Spindler (2009). Stereotyping categorisations of speech styles among linguistic minority Danes in Køge. I Maegaard, M. et al. (red.), Language attitudes, standardization and language change. Oslo: Novus, 231-255 (20 s.)
  • Preston, Dennis R. & Nancy Niedzielski 2013. Approaches to the study of Language Regard.I Kristiansen, Tore & Stefan Grondelaers (red.), Language (De)standardization in Late Modern Europe. Experimental Studies. Oslo: Novus. (ca. XX s.)
  • Sollid, Hilde (2013). Ethnolects in Northern Norway: From national negligence to local linguistic pride. I Siemund, P, I. Gogolin, M. Schulz & J. Davydova (red.), Multilingualism and language contact in urban areas: Acquisition Development - Teaching – Communication. John Benjamins (ca. 25 s.)
  • Soukup, Barbara 2013. The measurement of ‘language attitudes’ – a reappraisal from a constructionist perspective. I Kristiansen, Tore & Stefan Grondelaers (red.) Language (De)standardiseation in Late Modern Europe: Experimental Studies. Oslo, Novus, 251-267. (16 s)
  • Stjernholm, Karine (2013). Linguistic Landscapes in Oslo – a comparative case study. I Laitinen, M. & A. Zabrodskaja (red.), Dimensions of linguistic landscapes in Europe: Materials and methodological solutions. Frankfurt: Peter Lang (28 s.)

Elektroniske artikler

  • Berezkina, Maimu (2016b). ‘Language is a costly and complicating factor’: A diachronic study of language policy in the virtual public sector. Language Policy (XX s.)
  • Bull, Tove & Åse Mette Johansen (2012): Språkpolitikk og (u)synleggjering i det semiotiske landskapet på Universitetet i Tromsø, Nordlyd (25 s.) [Fronter]
  • Kristiansen, Tore (2005). The power of tradition. A study of attitudes towards English in seven Nordic communities. I T. Kristiansen, P. Garrett & N. Coupland (issue editors), Acta Linguistica Hafniensia, 37: Subjective processes in language variation and change, 155-169 (14 s.) [e-artikkel]
  • Kulbrandstad, Lars Anders (2009). «Broken Language». I Maegaard, M. et al. (red.), Language attitudes, standardization and language change. Oslo: Novus, 297-313 (17 s.) [e-artikkel]
  • Kulbrandstad, Lars Anders (2011). National or general tolerace for variation. Attitudes to dialect and foreign accent in the media. I R.M. Millar & M. Durham (red.), Applied Linguistics, Global and Local. London: Scitsiugnil Press, 173-182 (9 s.) (nettversjon kan lastes opp fra http://www.baal.org.uk/proceedings_10.pdf)
  • Kulbrandstad, Lars Anders (2015). Språkholdninger. NOA 1-2, 247-283 (25 s.) [e-artikkel]
  • Kulbrandstad, Lars Anders (u.u.). Increased linguistic diversity in Norway – attitudes and reflections. I T.O. Engen, L.A. Kulbrandstad & S. Lied (red.), Education and Diversity. Norwegian Perspectives. Cambridge: Cambridge Scholars Publishing (14 s.) [Fronter]                   
  • Lane, Pia (2009). Mediating national language management: the discourse of citizenship categorization in Norwegian media. Springer, Lang Policy 8: 209–225 (15 s.) [e-artikkel]
  • Lane, Pia (2011). The Birth of the Kven Language in Norway: Emancipation through state recognition. International Journal of the Sociology of Language. 209, 57- 74 (16 s.) [e-artikkel]
  • Mattfolk, Leila (2005). Investigating Attitudes to 'ordinary spoken language': Reliability and Subjective understandings. I T. Kristiansen, P. Garrett & N. Coupland (issue editors), Acta Linguistica Hafniensia, 37: Subjective processes in language variation and change, 171-191 (20 s.) [e-artikkel]
  • Rindal, Ulrikke (2010). Constructing identity with L2: Pronunciation and attitudes among Norwegian learners of English. Journal of Sociolinguistics, 14(2), 240-261 (18 s.) [e-artikkel]
  • Puzey, Guy (2008). Planning the Linguistic Landscape: A Comparative Survey of the Use of Minority Languages in the Road Signage of Norway, Scotland and Italy, MA dissertation. University of Edinburgh, , 20-46. (20 s.) [e-artikkel]
  • Røyneland, Unn (2016, u.u.). Hva skal til for å høres ut som du hører til? Forestillinger om dialektale identiteter i det senmoderne Norge. Nordica Helsingiensia (12. s) [Fronter]
  • Stjernholm, Karine (2013). Linguistic Landscapes in Oslo – a comparative case study. I Laitinen, M. & A. Zabrodskaja (red.), Dimensions of linguistic landscapes in Europe: Materials and methodological solutions. Frankfurt: Peter Lang (28 s.) [Fronter]
  • Svendsen, Bente Ailin (2014). Kebabnorskdebatten. En språkideologisk forhandling om sosial identitet. Tidsskrift for ungdomsforskning, 14(1), 33-62 (30 s.) [e-artikkel]
  • Östman, Jan-Ola & Thøgersen, Jacob (2010). Language attitudes and the ideology of the Nordic, i T. Kristiansen & H. Sandøy (issue editors), The International Journal of the Sociology of Language, 204: The linguistic consequences of globalization: The Nordic countries, 97-127 (27 s.) [e-artikkel]

    Pensum skal være på til sammen ca. 800 sider. Ved ønske eller behov kan tilleggslitteraturen nedenfor benyttes i tillegg eller som erstatning.

 

Tilleggslitteratur

  • Haugen, Ragnhild (2002). Sjølvrapporterte språkhaldningar frå ungdommar i Sogndal. Målbryting nr. 6. Nordisk institutt, Universitetet i Bergen, 143-175 (25 s.)
  • Johansen, Inger (2005). Språkhaldningar og språkhandlingar. Målbryting nr. 7. Nordisk institutt, Universitetet i Bergen, 61-89 (20 s.)
  • Kristiansen, Tore & Lars S. Vikør (2006). Nordiske språkhaldningar – jamføring og konklusjonar. I Kristiansen, T. & L. S. Vikør (red.), Nordiske språkhaldningar. Ei meiningsmåling. Oslo: Novus, 199-214. (12 s.)
  • Kulbrandstad, Lars Anders (2004). ’Kebabnorsk’, ’perkerdansk’ og ’gebrokken’ – ord om innvandreres måte å snakke majoritetsspråket på. I Sandøy, H., E. Brunstad, J. E. Hagen & K. Tenfjord (eds.), Den fleirspråklege utfordringa. Oslo: Novus, (23 s.) (nettversjon kan lastes opp via http://privat.hihm.no/lak/ )
  • Kulbrandstad, Lars Anders (2006). Det va' jo norsk da, men det va' kje norsk : Ungdommer møter andrespråkspreget norsk. I Sandøy, Helge og Kari Tenfjord (red.): Den nye norsken? Oslo: Novus Forlag, 99-123 (22 s.)
  • Lunde, Marit Merete (2005). Haldningar – finst dei? Og er dei i så fall å finne i individa eller i det sosiale rommet mellom dei? Ei drøfting av haldningsomgrepet ut frå ulike tilnærmingsmåtar. Målbrytingnr. 7. Nordisk insititutt, Universitetet i Bergen, 7-45 (35 s.)
  • Maegaard, Marie (2005). Language Attitudes, Norm And Gender. A Presentation of the Method and Results from a Language Attitude Study. I T. Kristiansen, P. Garrett & N. Coupland (issue editors), Acta Linguistica Hafniensia, 37: Subjective processes in language variation and change, 55-80. (21 s.) [e-artikkel]
  • Melby, Guri (2008). Språk og symbolsk makt i Team Antonsen. I Målbryting nr. 9, s. 35-69, (32 s.)
  • Rindal, Ulrikke (2014). Questioning English standards: Learner attitudes and L2 choices in Norway.  Multilingua, 33(3-4), 313-334 (11 s.)
  • Ritzau, Ursula, Marta Kirilova & J. N. Jørgensen (2009). Danish as a Second Language: Attitudes, Accents, and Variation. I Maegaard, M. et al. (red.), Language attitudes, standardization and language change. Oslo: Novus, 273-297. (22 s.)
  • Ryen, Else, Wold, Astri Heen & Pastoor, Lutine de Wal (2009). "Det er egen tolkning, ikke direkte regler" Minoritetsspråklige elevers morsmålsopplæring og bruk av morsmål. I Hvistendahl, R. (rd.), Flerspråklighet i skolen. Oslo: Universitetsforlaget, 139-166 (26 s.)
  • Selback, Bente & Tore Kristiansen (2006). Noreg. I Kristiansen, T. (red.), Nordiske sprogholdninger. En masketest. Oslo: Novus, 65-82. (16 s.)
  • Aarsæther, Finn (2006). Kodeveksling som ressurs i flerspråklig samhandling. I Brock-Utne, B. og L. Bøyesen (red.): Å greie seg i utdanningssystemet i nord og sør. Fagbokforlaget, 43-57. (13 s.)

 

Publisert 23. nov. 2016 17:22