Beskjeder
INSTITUTT FOR LITTERATUR, OMRÅDESTUDIER OG EUROPEISKE SPRÅK (ILOS) DET HUMANISTISKE FAKULTET UNIVERSITETET I OSLO
BKS2501 DET TIDLIGERE JUGOSLAVIA, HISTORIE, KULTUR, SAMFUNN - UTDYPNING
HJEMMEEKSAMEN VÅR 2006
Utleveres 18. mai kl. 09.00
Besvar én av følgende oppgaver:
1) Hvorfor er offerrollen så viktig som nasjonal myte? Gi eksempler fra minst tre nasjoner innenfor vårt område.
2) Drøft hvorfor Kroatia er blitt oppfattet dels som "mur", dels som "bro".
3) Sammenlign utviklingen av samfunnsstrukturen i Bosnia og Montenegro under Det osmanske riket.
Oppgaven skal være på maksimalt 5 normalsider. Eventuell innholdsfortegnelse og litteraturliste regnes ikke med. Oppgaven må inneholde kildehenvisninger og bibliografi. Dette skal utformes i henhold til gitte normer [http://www.hf.uio.no/sitat/].
Oppgaven leveres på rom 811 NT tirsdag 23. mai mellom kl.12.00-14.00 i to stiftede eksemplarer. Sammen med oppgaven lever...
Alle de innleverte kvalifiseringsoppgavene er godkjent.
Hjemmeeksamen: Oppgaven gis 18. mai, innleveres 23. mai, se Eksamen, Tid og sted.
Obligatorisk oppgave (for dem som ikke leverer muntlig presentasjon): Drøft argumenter for og imot uavhengighet for Montenegro. Innlevering senest tirsdag 25. april til Mønnesland (10. et. NT) eller mail: svein.monnesland@ilos.uio.no
Pensum: Florian Bieber (ed.): Montenegro in Transition. Problems of Identity and Statehood, Nomos, Baden-Baden, 2003, 180 s.; Zorka Milich: A Stranger’s Supper. An Oral History of Centenarian Women in Montenegro, Twynes’ Oral History, New York 1995, 145 s.; David Bruce MacDonald: Balkan Holocausts? Serbian and Croatian victim-centered propaganda and the war in Yugoslavia, Manchester University Press, 2002, 270 s.; Noel Malcolm: Bosnia. A Short HJistory, Macmillan, London, 1994, 250 s.; Ivo Zanic: “The symbolic identity of Croatia in the triangle: Crossroad-Bulwark-Bridge”, i: Kolstø (ed.): Myths and Boundaries in South-Eastern Europe, Hurst, London, 2005, s. 35-76.