Pensum/læringskrav

Ottar Dahl: Grunntrekk i historieforskningens metodelære, 1991. Kap II, III, IV, V, VI s. 14-121.

Pål Repstad: Mellom nærhet og distanse, 1998. Kap. 2, 3, 4, 5, s. 26-123.

Kompendium fra UniPub, del 1

  • Neumann, W. Lawrence, Social research methods, Boston 2000, Kap. 4, s. 63-89: 27 sider
  • Geertz, Clifford, The interpretation of cultures, New York 1973, Kap. 1, s. 3-32: 30 s.
  • Carr, E. H., What is History?, London 1990, Kap. 1, s. 7-30: 24 s.
  • Ragin, Charles R., Constructing social research, Thousand Oaks 1994, Kap. 2, s. 31-55: 25 sider
  • Grønmo, Sigmund, ”Forholdet mellom kvalitative og kvantitative tilnærminger i samfunnsforskningen”, i Harriet Holter og - Ragnvald Kalleberg (red.), Kvalitative metoder i samfunnsforskningen, Oslo 1996, s. 73-108: 36 s.

Kompendium fra UniPub, del 2

  • Kjelstadli, Knut, ”Nytten av å sammenlikne”, Tidsskrift for samfunnsforskning 1988, årgang 29, 435-448: 14 sider
  • Thorsen, Liv Emma, Det fleksible kjønn, Oslo 1993, s. 25-47
  • Kitchen, Deborah, Outline of a thesis, (Draft), Oslo 2000: 11 sider
  • Dahl, Ottar, Problemer i historiens teori, Oslo 1986, Kap. III, s. 34-52: 19 s
  • Førland, Tor Egil, Drøft, Oslo 1996, Kap. IV, s. 35-48: 14 s
  • Eco, Umberto, Kunsten å skrive en akademisk oppgave, Oslo 2002, Kap. V, s. 207-241: 35 s
  • Dalland, Olav, Metode og oppgaveskriving for studenter, Oslo 2000, Kap. 9, s. 215-233: 19 s
  • Creswell, John W, Qualitative, Quantitative and Mixed Methods Approaches, Thousand Oaks 2003, s. 153-166 (Artikkelen deles ut av faglærer på forelesning)

Publisert 7. mars 2005 11:30