Pensum/læringskrav

Ottar Dahl, 1991: Grunntrekk i historieforskningens metodelære, Oslo. Kap II, III, IV, V, VI s. 14-121.

Pål Repstad, 1998: Mellom nærhet og distanse, Oslo. Kap. 2, 3, 4, 5, s. 26-123.

Nordby, Trond, 2008: Jakten på den uavhengige variabel, Oslo. (Kommer i Sosiologisk årbok høsten 2008). Artikkelen er lagt ut i fronter.

Kompendium fra UniPub, del 1

 

  • Neumann, W. Lawrence, 2000: Social research methods, Boston, kap. 4, s. 63-89: 27 sider.
  • Geertz, Clifford, 1973: The interpretation of cultures, New York, kap. 1, s. 3-32: 30 s.
  • Carr, E. H., 1990: What is History?, London, kap. 1, s. 7-30, 24 s.
  • Ragin, Charles R., 1994: Constructing social research, Thousand Oaks, kap. 2, s. 31-55: 25 sider.
  • Grønmo, Sigmund, 1996: ”Forholdet mellom kvalitative og kvantitative tilnærminger i samfunnsforskningen”, i Harriet Holter og - Ragnvald Kalleberg (red.), Kvalitative metoder i samfunnsforskningen, Oslo, s. 73-108: 36 s.
  • Creswell, John W, 2003: Qualitative, Quantitative and Mixed Methods Approaches, Thousand Oaks, s. 153-166.

 

Kompendium fra UniPub, del 2

 

  • Kjelstadli, Knut, 1988: ”Nytten av å sammenlikne”, Tidsskrift for samfunnsforskning, årgang 29, 435-448: 14 sider.
  • Thorsen, Liv Emma, 1993: Det fleksible kjønn, Oslo, s. 25-47.
  • Neumann, Iver B., 2001: Mening, materialitet, makt: En innføring i diskursanalyse, Bergen, kap. 3, s. 50-79 og s. 177-179.
  • Dahl, Ottar, 1986: Problemer i historiens teori, Oslo, Kap. III, s. 34-52: 19 s.
  • Kitchen, Deborah, 2000: Outline of a thesis, (Draft), Oslo, 11 sider.
  • Førland, Tor Egil, 1996: Drøft, Oslo, Kap. IV, s. 35-48: 14 s.
  • Eco, Umberto, 2002: Kunsten å skrive en akademisk oppgave, Oslo, Kap. V, s. 207-241: 35 s.
  • Dalland, Olav, 2000: Metode og oppgaveskriving for studenter, Oslo, Kap. 9, s. 215-233: 19 s.

 

 

 

Publisert 2. apr. 2009 14:30 - Sist endret 19. sep. 2019 11:06