EUS4015 – Læringsressurser i fremmedspråk

Timeplan, pensum og eksamensdato

Kort om emnet

Emnet gir deg innsikt i tenkningen bak og planleggingen av pedagogisk materiale og ulike måter å organisere, presentere og vektlegge lærestoff på. Du vil få kunnskap om teoretiske og praktiske problemstillinger knyttet til det å lage og anvende undervisningsmateriale for fremmedspråksundervisningen, basert på både trykte og digitale ressurser, fra planlegging til gjennomføring.

Emnet innebærer å utarbeide et undervisningsopplegg sammen med en eller to medstudenter fra samme fremmedspråk med vekt på utvikling av digitale læringsressurser. Undervisningsoppleggene blir publisert i den åpne Canvas-portalen ILOS-portalen for læringsressurser i fremmedspråk.

Hva lærer du?

Når du har fullført dette emnet, kan du:

  • se fremmedspråkets kontraster og likheter med norsk og utnytte disse for å utvikle undervisningsmateriale til konkrete læreplanmål
  • gjøre rede for ulike vurderinger som gjøres i utformingen av pedagogisk materiale
  • bruke dine digitale ferdigheter til å planlegge, organisere og publisere pedagogisk materiale for undervisning i læringsplattformen Canvas
  • ta i bruk læringsstrategier for å lytte, lese, skrive, tale, lære gloser og grammatikk i et undervisningsmateriale
  • vurdere egenprodusert undervisningsmateriale opp mot læreplanmålene det skal dekke, hvorvidt undervisningsopplegget eller materialet fungerte etter hensikten, elevenes læringsutbytte, samt mulige forbedringer
  • vurdere kvaliteten og relevansen av ulike læringsressurser

Opptak til emnet

Studenter må hvert semester søke og få plass på undervisningen og melde seg til eksamen i Studentweb.

Dersom du ikke allerede har studieplass ved UiO, kan du søke opptak til våre studieprogrammer. Emnet er ikke åpnet for enkeltemnestudenter.

Emnet er kun åpent for studenter på lektorprogrammet med studieretning fremmedspråk i 9. semester.

Undervisning

Undervisningen i emnet er en kombinasjon av seminarer (6 dobbeltimer), workshops (3 dobbeltimer) og praksis tilsvarende 15 dager. Det forutsettes at du deltar aktivt i alle undervisningsaktivitetene og møter forberedt til timene.

I starten av semesteret blir du tilknyttet både en erfaren veileder ved en praksisskole som instituttet har avtale med og en fagperson fra ILOS. Hver gruppe skal utarbeide et undervisningsopplegg med vekt på digitale læringsressurser. Undervisningsopplegget skal utvikles i nær sammenheng med fagets læreplan under veiledning fra fagkontakten din på instituttet og i samarbeid med praksisveileder fra praksisskolen. Hver gruppe skal prøve dette ut i en eller flere klasser. Temaet kan være språk, litteratur eller kultur, adskilt eller i sammenheng. Praksisveileder sikrer at planen for undervisningen gjennomføres i tråd med planen. I etterkant av praksisperioden vil undervisningsopplegget ditt lagt ut i en portal i Canvas.

Obligatorisk aktivitet:

  • Utprøvingen av undervisningsopplegget i klasserommet er obligatorisk, og, om mulig, observasjon av en eller to medstudenters undervisning. Aktiviteten i klasserommet under veiledning av praksislæreren dokumenteres på praksiskortet.

  • Publisering av undervisningsopplegget i portalen på Canvas er også obligatorisk.

  • Et individuelt skriftlig refleksjonsnotat innlevert innen en gitt frist som dokumenterer prosessen med utarbeidelsen av undervisningsopplegget fra ditt perspektiv. Les her om regler for gyldig forfall og hvordan du søker om utsettelse. Informasjon om retningslinjer for obligatoriske aktiviteter.

  • Det er krav om oppmøte til 60 % av undervisningen. I dette emnet må du møte til 5 av 8 seminarer/workshops. Kravet er absolutt.

Fraværsgrensen skal dekke normalt sykdomsfravær og liknende. Du får derfor ikke gyldig forfall til undervisning på grunnlag av legeattest, selv om fraværet skyldes hindringer som du selv ikke kan lastes for.

Dersom emnet har fysisk undervisning og du er meldt til en fysisk seminargruppe, skal du møte til undervisning i rommet som er oppgitt i timeplanen.

Dersom emnet har digital undervisning og du er meldt til en digital seminargruppe, skal du være til stede med påslått skjerm.

I særlige tilfeller, for eksempel ved alvorlig eller langvarig sykdom, kan du søke om tilrettelegging.

Alle obligatoriske aktiviteter må være godkjent i samme semester. 

Eksamen

Eksamensformen på emnet er en muntlig gruppeeksamen der hvert undervisningsopplegg utviklet gjennom semestret legges fram foran sensorene. Det forventes at gruppen reflekterer over oppbyggingen av arbeidet, pedagogiske valg som er gjort og hvorvidt opplegget fungerte etter planen, mulige forbedringer og elevenes læringsutbytte. Selv om undervisningsmaterialet normalt er utarbeidet i grupper på to eller tre, vil hver og en student vurderes individuelt i den muntlige eksamenssituasjonen.

Karakterskala

Emnet bruker karakterskala bestått/ikke bestått. Les mer om karakterskalaen.

Mer om eksamen ved UiO

Andre veiledninger og ressurser finner du på fellessiden om eksamen ved UiO.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 27. juli 2024 00:25:55

Fakta om emnet

Nivå
Master
Studiepoeng
10
Undervisning
Høst
Eksamen
Høst
Undervisningsspråk
Norsk