Dato | Undervises av | Sted | Tema | Kommentarer / ressurser |
01.01.2003 | DEL A | Forelesninger | ||
20.08.2003 | Hallvard Fossheim | Språk og hermeneutikk | Dialog og dialektikk (Platon: Euthyfron) Språk (Krogh kap 7) Hermeneutikk (Krogh kap 8-10) [Til sammen ca 130 s] | |
27.08.2003 | Hallvard Fossheim | Vitenskapens grunnbegreper og metode | Erfaring og eksperiment/observasjon (Chalmers kap 1-3) Induksjon (fakta og teori) (Chalmers kap 4) Falsifikasjonisme (Chalmers kap 5-7) [Til sammen 103 s] | |
03.09.2003 | Hallvard Fossheim | Humanioras historie | (Krogh innledende deler, kap 1-3, 6) [Til sammen 130 s] | |
10.09.2003 | Hallvard Fossheim | Humanioras egenart (inkl. lovmessighet og påvirkning) | (Krogh kap 4-5, Hastrup kap 5) (Chalmers kap 14) [Til sammen 82 s] | |
17.09.2003 | Hallvard Fossheim | Pluralisme og relativisme | Kuhn (Chalmers kap 8) Feyerabend (Chalmers kap 10-11) Kjønn (Krogh kap 16, Harding) Kultur, mangfold og relativismeproblematikk (Krogh kap 11) [Til sammen 128 s] | |
24.09.2003 | Hallvard Fossheim | Pluralisme og relativisme | ||
08.10.2003 | Hallvard Fossheim | Estetikk | Platon og Aristoteles (Krogh kap. 12 og 13) [Til sammen ca. 50 s) | |
15.10.2003 | Hallvard Fossheim | Estetikk | Kant og Baudelaire (Krogh kap. 14 og 15) [Til sammen ca. 40 s] | |
01.01.2003 | ||||
01.01.2003 | DEL B | Gruppeundervisning: Det blir satt opp 8 grupper. | Gruppelærere: Gro Bjørnerud Mo, Elisabeth Oxfeldt, Anne Birgitte Rønning, Ane Haukebø Aasland | |
01.01.2003 | Problemstillinger, læringsmål og pensum for hver gang: | |||
19.08.2003 | UKE 34 | Tekst og tolkning | Åpne opp problemstillinger som Hva er en tekst? Hva er litteratur? Hva er tolkning? Pensum: Tsjekhov: "Studenten" | |
26.08.2003 | UKE 35 | Grunnlagsproblemer ved lesningen av drama | Gi introduksjon til forholdet mellom litterær struktur og historie, anskueliggjort gjennom dramatiske tekster fra forskjellige historiske epoker. I tillegg skal studentene få en innføring i det begrepsapparat som er nødvendig for å kunne utføre en analyse av dramatiske tekster. Pensum: Utdrag fra Aristoteles: PoetikkenScener fra Sofokles: Kong Ødipus, Molière: Tartuffe, Shakespeare: Hamlet, Tsjekhov: Kirsebærhaven og Beckett: Sluttspill | |
02.09.2003 | UKE 36 | Grunnlagsproblemer ved lesningen av drama, forts. | Pensum: Shakespeare: Hamlet, Tsjekhov: Kirsebærhaven og Beckett: Sluttspill | |
09.09.2003 | UKE 37 | Grunnlagsproblemer ved lesningen av lyrikk | Innføring i lyrikklesning (historiske, språklige, formelle, tematiske og nasjonallitterære aspekter). Terminologi for lyrikkanalyse. Pensum består av et utvalg dikt. | |
16.09.2003 | UKE 38 | Grunnlagsproblemer ved lesningen av lyrikk, forts. | Pensum består av et utvalg dikt. | |
23.09.2003 | UKE 39 | Grunnlagsproblemer ved lesningen av narrative tekster | Lære å argumentere for en tolkning med utgangspunkt i en beskrivelse av fortellerteknikk og retorikk. Få en forståelse for narratologi som metodologisk verktøy og kunne relatere interessen for narratologi i det 20.århundre til fremveksten av litteraturvitenskap som forskningsdisiplin. Første gang vil fokusere på "klassiske" tekster, for eksempel eventyr, epos, realistisk roman etc. Pensum består av åpningssider av narrative tekster. | |
07.10.2003 | UKE 41 | Grunnlagsproblemer ved lesningen av narrative tekster, forts. | Annen gang vil fokusere på "eksperimenterende" tekster. De narratologiske problemstillingene som berøres er fortellerinstansen, herunder fortellerstemme, viten, fokalisering og ulike former for talegjengivelse. I tillegg lære å relatere fortellingen til begreper og fenomener som historie, verden og liv, samt vite noe om de store fortellende genrene (epos, roman, biografi). Pensum består av åpningssider av narrative tekster. | |
14.10.2003 | UKE 42 | Tekst og tolkning: Oppsummering og evaluering | Lære å se og diskutere de litteraturvitenskapelige problemstillingene i del B) i relasjon til pensumet i del A) (de humanistiske vitenskapenes faghistorie, hermeneutikk og vitenskapsteori).Gjennomgangen tar utgangspunkt i de innleverte gruppearbeidene. Frist for innlevering settes av gruppelærer. |
Undervisningsplan
Publisert 8. apr. 2005 15:18