FRA 3501 Oppgavekurs

RETNINGSLINJER FOR SKRIVING AV OPPGAVE

1. Oppgavens omfang skal v�re p� 14-16 sider, 1,5 linjeavstand, normale marger, dr�yt 1500 tegn pr side, mellomrom ikke medregnet (dette tilsvarer 9-11 normalsider). Tittelside, eventuell innholdsfortegnelse og litteraturliste kommer i tillegg. Oppgaven skal inneholde en bibliografi p� minst 10 titler hvorav minst �n skal v�re et st�rre verk. Studentene skal ikke oppf�re b�ker/artikler de ikke har studert, men n�r det gjelder b�ker trenger man ikke ha lest alt for � f�re den opp. Angi hvilke kapitler/sider du har lest. Oppgitte artikler b�r studentene normalt ha lest i sin helhet. Antall sider som er lest i tilknytning til oppgaven skal v�re minimum 500.I disse 500 sidene kan det ikke inng� sider som var pensum p� emner du alt har avlagt eksamen i, eller skal avlegge eksamen i samme semester. Slike pensumverker kan inng� i bibliografien, men m� i s� fall komme i tillegg til de 500 sidene ny litteratur.

2. Studentene skal selv velge tema for oppgaven innen utgangen av 4.undervisningsuke, evt sammen med fagl�rer. Temaog problemstilling m� godkjennes av fagl�rer.

3. Oppgavene er individuelle. Det er ikke anledning til � innlevere fellesoppgaver..

4. Studentene har rett til maksimum halvannen time individuell veiledning fra l�rer. I tillegg regnes ca. en halv times individuell veiledning som inkludert i kurset (feedback p� utkast og lignende). L�reren vil ikke lese utkast til hele oppgaven, men kan lese utkast til deler (inntil fire sider) om �nskelig. Tid medg�tt til lesing av utkast medregnes i veiledningstiden.

5. P�et mer fremskredent stadium i arbeidet skal studentene legge frem stoffet p� oppgaveseminaret. P� hvert oppgaveseminar legger to studenter frem sitt prosjekt (ca. 15 minutter hver). Deretter diskuteres prosjektet i gruppen, en halv time pr. prosjekt. Senest fire dager p� forh�nd skal de som legger frem sende ut et synopsis av oppgaven p� ca. 3 sider til kursleder og alle seminardeltakere. Dette synopsis inneholder normalt en problemstilling, en disposisjon og praktiske og/eller prinsipielle problemer rundt oppgaven som studenten �nsker � diskutere i gruppen. I tillegg skal det vedlegges �n side sammenhengende utdrag av det ferskeste utkast av oppgaven (dermed kan man ogs� f� diskutert komposisjon av teksten p� avsnitts-, setnings- og ord-niv�). Disse fire sidene skal alle ha lest p� forh�nd og forventes kjent n�r vi kommer sammen. Hver seminardeltaker skal ha synspunkter til medstudentens prosjekt.

6. De ferdige oppgavene skal ha en tittelside med kandidatnummer (som vil foreligge i studentweb), emnekode og navn p� emnet, semester. De skal v�re stiftet �verst i venstre hj�rne.

7. Oppgavene skal innleveres i tre eksemplarer innen fredag 22.april kl.14 p� kontord�ren til Kai �stberg (i oppgaveboks), rom 423, NT. Legg ved en utfylt og signert utskrift av skjemaethttp://www.hf.uio.no/studier/eksamensplan/obligerklaering.html. Oppgaven skal ogs� sendes inn p�e-mail til: kai.ostberg@hi.uio.no.