FRA 3501: �SKRIVER�D FOR INNLEVERINGSOPPGAVER
1)
VIKTIG: Ta din egen oppgavetittel alvorlig. Bruk momentene til � besvare dine
sp�rsm�l, som igjen st�r i relasjon til oppgavetittelen. Ikke tro at poengene
taler for seg selv. F� kildene/momentene til � synge ut! (J.A. Seip) Men
selvf�lgelig: unng� � forn�rme leserens intelligens med overtydelige
forklaringer.
2)
Id�fase: Bruk sp�rsm�l til � generere poenger og resonnementer (hvem, hva,
hvor, hvorfor, hvordan og n�r?) Disse er ditt utgangspunkt for � kunne dr�fte.
3) Bruke
inneldningen til � avgrense oppgaven og gi hovedlinjer. Defin�r begreper hvis
det er n�dvendig, ikke ellers.
4)
Struktur�r oppgaven, f.eks. ved hjelp av hovedfaser, ved tematisk inndeling
(sosiale, politiske, �konomiske og kulturelle forhold (SP�K)), samt ved � skille
mellom langsiktige og utl�sende �rsaker.
5) Kom
med det enkleste og viktigste f�rst.
6)
Tilstreb balanse i helheten. Ikke skriv s� mye om enkelt-aspekter ved temaet at
andre viktige momenter fors�mmes eller helt utelates.
7) Du er
ikke forpliktet til � redegj�re for hendelsesforl�p n�r dette ikke er relevant
for din problemstilling.
8) Hvis
du er i tvil om et moment er relevant, pr�v � vise hvordan det er relevant.
Hvis du ikke f�r det til, kan det v�re grunn til � droppe momentet.�
9) Skriv
ut fra din egen forst�else, ikke fors�k � strekke deg lenger enn skinnfellen
rekker. Det kan godt v�re at poenget hos den du refererer faktisk er uklart,
eller i hvert fall vanskelig. Ikke v�r redd for � skrive d�t, uten � bli
hverken overdrevent beskjeden eller overdrevent selvhevdende.
10) Ikke
skriv lange og innviklede setninger fulle av fine ord, n�r enklere
uttrykksm�ter ivaretar meningen like godt. Pass opp for anglisismer.
11) V�r
abstrakt! V�r konkret! Trekk opp overordnete perspektiver. Gi konkrete
eksempler som underbygger dine p�stander.
12)
VIKTIG: Dr�ft! Vei momenter og forklaringer mot hverandre. La nyanser komme til
uttrykk. Ikke la dr�ftingen bli et tvangsskjema, men en holdning.�
�