FRA 3501: SKRIVER�D FOR INNLEVERINGSOPPGAVER

 

1) VIKTIG: Ta din egen oppgavetittel alvorlig. Bruk momentene til � besvare dine sp�rsm�l, som igjen st�r i relasjon til oppgavetittelen. Ikke tro at poengene taler for seg selv. F� kildene/momentene til � synge ut! (J.A. Seip) Men selvf�lgelig: unng� � forn�rme leserens intelligens med overtydelige forklaringer.

 

2) Id�fase: Bruk sp�rsm�l til � generere poenger og resonnementer (hvem, hva, hvor, hvorfor, hvordan og n�r?) Disse er ditt utgangspunkt for � kunne dr�fte.

 

3) Bruke inneldningen til � avgrense oppgaven og gi hovedlinjer. Defin�r begreper hvis det er n�dvendig, ikke ellers.

 

4) Struktur�r oppgaven, f.eks. ved hjelp av hovedfaser, ved tematisk inndeling (sosiale, politiske, �konomiske og kulturelle forhold (SP�K)), samt ved � skille mellom langsiktige og utl�sende �rsaker.

 

5) Kom med det enkleste og viktigste f�rst.

 

6) Tilstreb balanse i helheten. Ikke skriv s� mye om enkelt-aspekter ved temaet at andre viktige momenter fors�mmes eller helt utelates.

 

7) Du er ikke forpliktet til � redegj�re for hendelsesforl�p n�r dette ikke er relevant for din problemstilling.

 

8) Hvis du er i tvil om et moment er relevant, pr�v � vise hvordan det er relevant. Hvis du ikke f�r det til, kan det v�re grunn til � droppe momentet.

 

9) Skriv ut fra din egen forst�else, ikke fors�k � strekke deg lenger enn skinnfellen rekker. Det kan godt v�re at poenget hos den du refererer faktisk er uklart, eller i hvert fall vanskelig. Ikke v�r redd for � skrive d�t, uten � bli hverken overdrevent beskjeden eller overdrevent selvhevdende.

 

10) Ikke skriv lange og innviklede setninger fulle av fine ord, n�r enklere uttrykksm�ter ivaretar meningen like godt. Pass opp for anglisismer.

 

11) V�r abstrakt! V�r konkret! Trekk opp overordnete perspektiver. Gi konkrete eksempler som underbygger dine p�stander.

 

12) VIKTIG: Dr�ft! Vei momenter og forklaringer mot hverandre. La nyanser komme til uttrykk. Ikke la dr�ftingen bli et tvangsskjema, men en holdning.