HFLESER1014 – Zeshan Shakar – Å forstå verden, andre og oss selv: grenser i litteraturen

Timeplan, pensum og eksamensdato

Kort om emnet

Emnet tar utgangspunkt i den boken som er valgt ut for «Hele HF leser» i det gjeldende året. Vi undersøker hvordan det å lese litteratur hjelper oss å forstå verden, andre mennesker og oss selv. Vi ser på lesning som en prosess som kombinerer både rasjonalitet, erfaringer og emosjoner i tett sammenheng med våre kroppslige møter med forskjellige rom og grenser.

Fokuset i emnet er en nærlesning av den utvalgte boken, der vi tar hensyn 1) til hvordan personer i boken krysser grenser og navigerer gjennom kjente og ukjente rom og 2) hvordan boken i seg selv skaper et rom som åpner seg for leserne. Vi undersøker settinger, identitetsforhandlinger, og møter med det som er annerledes i boken; samtidig ser vi på formelle grenser i bokens tekst og hvordan de samvirker med lesernes forventninger.

Emnet gir også grunnleggende innføringer i teorier om lesning, kognisjon og om topografiske, kulturelle og tekstuelle grenser. Vi leser også årets bok opp mot andre litterære tekster.

Emnet stiller grunnleggende spørsmål om litteraturens funksjon og vil ta opp ett eller flere sentrale temaer i samtidslitteraturen (f.eks. migrasjon, mangfold, klimaendring, marginalisering, storbyerfaring, samfunnsklasse, livet i mer perifere steder, traumer, historisk erindring, osv.).

Hva lærer du?

Etter fullført emne skal studentene kunne:

  • forstå forskjellige dimensjoner ved lesning av skjønnlitteratur
  • analysere verket ut fra de rom og grenser den involverer
  • fått erfaring med/innsikt i hvordan man kan diskutere aktuelle problemstillinger med utgangspunkt i samtidslitteraturen
  • sammenligne verket med andre litterære framstillinger som har sammenfallende tematikk
  • bruke teoretiske begreper og behersker referanseteknikk i en verkanalyse

Opptak til emnet

Studenter må hvert semester søke og få plass på undervisningen og melde seg til eksamen i Studentweb.

Dersom du ikke allerede har studieplass ved UiO, kan du søke opptak til våre studieprogrammer, eller søke om å bli enkeltemnestudent.

Undervisning

Emnet er samlingsbasert og har totalt 9 undervisningstimer som gis i løpet av en tredagers samling. Undervisningen varierer mellom oversiktsforelesninger og seminararbeid.

Oppmøtet er obligatorisk, det må være på minst 66% for å kvalifisere til eksamen (dette tilsvarer oppmøte på minst to av tre dager). Dette må være godkjent av faglæreren før studenten kan gå opp til eksamen.

Pensum består av den aktuelle «Hele HF leser»-boken, en videre roman, 2-5 dikt/korttekster, ca. 150 sider teori.

Undervisningen er lukket og reservert studenter med opptak på emnet. Undervisningsspråk er norsk, svensk eller dansk.

Eksamen

Kandidatene skriver en kortere tekst på ca. 4 sider (à 2300 tegn uten mellomrom). Teksttype (for eksempel essay, artikkel, intervju eller annet) bestemmes av faglærer. Tema velges av den enkelte kandidat i samråd med faglærer. Formelle krav til denne eksamenen gjennomgås av faglærer i plenum eller oppgis i Canvas.

En semesteroppgave eller tilsvarende som er bestått, kan ikke leveres på nytt i bearbeidet form. Dersom du trekker deg fra eksamen etter fristen bruker du et eksamensforsøk.

Eksamensspråk

Tillatte eksamensspråk er norsk og engelsk.

Karakterskala

Eksamen blir vurdert til bestått/ikke bestått.

Mer om eksamen ved UiO

Andre veiledninger og ressurser finner du på fellessiden om eksamen ved UiO.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 14:26:28

Fakta om emnet

Nivå
Bachelor
Studiepoeng
2.5
Undervisning
Vår
Eksamen
Vår
Undervisningsspråk
Norsk