Brasil, fra 1820 til i dag

Brasil er Latin-Amerikas desiderte største land, både i folketall og utstrekning. Brasil oppviser enkelte utviklingstrekk som skiller landet fra Latin-Amerika for øvrig. For eksempel var Brasil et monarki helt til 1889 og slaveriet ble ikke avskaffet før i 1888. Dessuten er det så betydelige forskjeller mellom de ulike regionene i landet, at enkle generaliseringer sjelden passer på hele landet. Noen av de sentrale spørsmålene vi tar opp dreier seg om hvorfor slaveriet varte så lenge, hvorfor Brasil fortsatte å være et monarki, hvorfor monarkiet ble avskaffet, hvorfor forskjellene mellom nord- og sør-Brasil er så store, hvilke sosiale og politiske konsekvenser kaffedyrkingen- og eksporten fikk, erfaringene med ISI-politikken i Brasil, og i hvilken grad det brasilianske militærregimet skilte seg fra andre autoritære regimer i Latin-Amerika i andre halvdel av 1900-tallet.

Pensum:

 

 

 

Seminarer: Oppgaveskriving

På seminarene vil vi arbeide med oppgaveskriving.

På onsdagsseminaret skal vi se på denne oppgaven og på torsdagseminarene skal vi se på denne oppgaven

Begge oppgavene er eksempler på besvarelser på kvalifiseringsoppgaven fra i vår. Begge er valgt ut fordi de er svært gode besvarelser. De kan dermed brukes som gode eksempler, men ikke som noen fasit, fordi det er mange ulike måter å skrive en god oppgave på.

Forberedelser til seminaret er som følger:

Les besvarelsen og noter ned hva du synes er bra og mindre bra når det gjelder:

1. Problemstilling, presisering og avgrensning. Presenterer besvarelsen en klar og tydelig formulering av den problemstillingen eller påstanden som skal drøftes? Hvilken påstand skal drøftes? Hvilket spørsmål skal oppgaven besvare?

2. Struktur og oppbygning. Hvordan er oppgaven oppbygd og hvilke ulike deler har den? Gir disse delene til sammen en godt og ryddig svar på spørsmålet oppgaven skal besvare? 

3. Språk og redaksjon. Viser teksten stor forståelse for temaene som presenteres. (Når den som skriver har forstått den hun skriver om, er det også lettere for leseren å forstå teksten). Viser teksten klart når et argument eller idé avsluttes og en nytt starter, eller flyter ulike ideer og argumenter litt inn i hverandre. 

 

Prøv også å identifisere argumentene i besvarelsen. Et argument er avsnitt, eksempel og/eller resonnement som styrker eller svekker påstanden som blir drøftet i besvarelsen. Marker besvarelsens argumenter i teksten og om de svekker eller styrker (eller begge deler) påstanden som drøftes. 

 

 

Nøkkelord:

 

 Dom Pedro II  Trippelalliansekrigen (krigen mot Paraguay) Avskaffelsen av slaveriet
 café com leite Getúlio Vargas  Den første republikken (A República Velha)
 O Estado Novo (Brasil)  Den andre republikken  João Goulart
 Militærdiktaturet (1964-85)  Fernando Henrique Cardoso  Luiz Inácio Lula da Silva/Dilma Rouseff

 

Lydopptak av Steinar A. Sæthers forelesning fra 2008:

Del 1
Del 2