Beskjeder
Mappeoppgaver
Jeg har noen jeg har rettet, men som jeg ikke har fått delt ut. De kan hentes på mitt kontor eller en kan få dem tilsendt. Send evt. postadresse til t.k.salberg@ilos.uio.no
Veiledning andre mappeoppgave, rom 729 i Niels Treschows hus
En må regne med at det kan bli noen forsinkelser i forhold til denne planen. Ta kontakt om tidspunktet ikke passer.
Onsdag 30. april
10.00: Gyril Dagen
10.30: Keisa Eidesen
11.00: Tuva Elisabeth Skage Engen
11.30: Bjørn Magnussen
14.00: Christoffer Olsen Nyhus
14.30: Jan Thorvald Rønning
15.00: Ingvild Hoel Sveum
15.30: Tomas Aleksander Tjomsland
Onsdag 7. mai
10.00 Julian Nils Albin Vosgraff
10.30. Liv Berit Døvre Strømsheim
11.00 Gry Aavik
Følgende har levert første utkast til andre mappeoppgave:
Brataas, Dagen, Eidesen, Engen, Ghaderi, Gullberg, Magnussen, Moro, Nyhus, Rekdal, Strømsheim, Sveum, Tjomsland, Vist, Aavik.
Om noen som mener å ha levert, ikke står på denne listen, må de omgående sende en mail til t.k.salberg@ilos.uio.no.
GAMLE EKSAMENSOPPGAVER:
Gjør kort rede for oppbygning og teknikk i Molières Misantropen med utgangspunkt i en analyse av scene 4.3 (André Bjerkes oversettelse vedlagt).
Gjør kort rede for essayet som sjanger med utgangspunkt i en analyse av Montaignes kapittel "Om samvittigheten" (Kjersti Bales oversettelse vedlagt).
Gjer kort greie for oppbygging og teknikk i Racines Fedra med utgangspunkt i ei analyse av scene 2.5 (Halldis Moren Vesaas' omsetjing vedlagt).
Gjer kort greie for genretypiske trekk i Theokrits 6. idyll ("Dafnis og Damoitas"), og plassér deretter diktet i litteraturhistorien (Peter Østbyes omsetjing vedlagd).
Gjør rede for oppbygning og tematikk i Molières Misantropen. Sett deretter verket inn i genrehistorisk sammenheng.
Gi en kortfattet analyse av Senecas brev til Lucilius, nr. 84 (i Jon Haarbergs oversettelse). Plassér deretter brevet inn i dets litteraturhistoriske sammenheng. (Teksten følger vedl...
Tidspunkt for veiledning (på mitt kontor, rom 729 i Niels Treschows hus):
Onsdag 5/3
13.30: Gyril Dagen
14.00: Keisa Eidesen
14.30: Frisvold, Morten Myklebust
15.00: Johansen, Anette
Torsdag 6/3
14.00: Moro, Julian Nils Albin Vosgraff
14.30: Tjomsland, Tomas Aleksander
15.00: Vist, Mari
En må regne med at det kan bli noen forsinkelser. De andre kandidatene som ennå ikke har fått veiledning, vil bli satt opp senere.
Drude von der Fehr gjentar sin forelesning om Dante den 9. april kl. 10.15-12.00 i seminarrom 510 i Veglaboratoriet (Gaustadalléen 25).
Jeg beklager at noen av dere ble satt opp i den tiden da dere har forelesning om Dante. Jeg setter derfor opp en ny liste, se nedenfor. Om noen likevel vil komme i dag på tidligere oppsatt tid, er det greit.
Torsdag 28/2:
kl. 10.00: Magnussen, Bjørn
kl. 10.30: Nyhus, Christoffer
kl. 11.00: Rønning, Jan
kl. 11.30: Strømsheim, Liv
kl. 12.00: Sveum, Ingvild Hoel
kl. 12.30: Cybulska, Aleksandra
kl. 13.30: Engen, Tuva
kl. 14.00: Frisvold, Morten
kl. 14.30 Ghaderi, Mahabad
Veiledningen finner sted på mitt kontor, rom 729 i Niels Treschows hus.
Tidspunkt for veiledning (på mitt kontor, rom 729 i Niels Treschows hus):
Onsdag 27/2
kl. 10.00: Johnsen, Mats
kl. 10.30: Magnussen, Bjørn
kl. 11.00: Nyhus, Christoffer
kl. 11.30: Rønning, Jan
kl. 12.00: Strømsheim, Liv
En må regne med at det kan bli noen forsinkelser. De andre kandidatene vil bli satt opp senere.
Kandidatene som står på listen nedenfor, har levert første mappeoppgave. Om noen som ikke står på listen, mener å ha levert, må de snarest semde en mail til:
t.k.salberg@ilos.uio.no
Aleksić, Isidora; Brataas, Kirsti; Cybulska, Aleksandra; Dagen, Gyril; Eidesen, Kesia; Engen, Tuva Elisabeth Skage; Frisvold, Morten Myklebust; Ghaderi, Mahabad; Hoel, Bjørnar Børdahl; Johansen, Anette; Johnsen, Mats Borgan; Magnussen, Bjørn; Nyhus, Christoffer Olsen; Rekdal, Carl Henrik Gilbu; Rønning, Jan Thorvald; Strømsheim, Liv Berit Døvre; Sveum, Ingvild Hoel; Tjomsland, Tomas Aleksander; Vist, Mari; Aavik, Gry
De greske ordene på s. 46 i kap. 2 i Myth and Tragedy er:
ΦΟΝΟΣ mord
ΔΙΚΑΙΟΣ (av ΔΙΚΗ) rettferdig, uskyldig
ΑΚΟΥΣΙΟΣ ufrivillig, ikke med vilje
‘ΕΚΟΥΣΙΟΣ frivillig, med vilje
ΓΝΩΜΗ tanke, mening, kunnskap
ΦΡΟΝΗΣΙΣ klokskap, praktisk visdom
De greske ordene på s. 42 i kap. 2 i Myth and Tragedy er:
ΦΙΛΟΣ venn
ΦΙΛΙΑ vennskap, broderlig kjærlighet
ΚΕΡΔΟΣ (ønske om) vinning
ΤΙΜΗ ære (som tilkommer en)
ΣΕΒΑΣ respekt
ΤΟΛΜΑ dristighet, mot
ΟΡΓΗ vrede, sinne
ΔΕΙΝΟΣ fryktelig, voldsom, overveldende
Det greske uttrykket på s. 37 i kap. 2 i Myth and Tragedy er transkribert «ĒTHOS ANTHRŌPŌI DAIMON», dvs. «ethos [er] menneskets daimon», evt. «menneskets daimon [er] ethos».
Andre mappeoppgave:
ENTEN
Oppfyller Shakespeares Hamlet Aristoteles’ krav om at en tragedie skal ha en enhetlig handling?
ELLER
Vergil karakteriserer stadig Aeneas som pius (“from, gudfryktig, samvittighetsfull; i forhold til slekt, foreldre, barn venner, fedreland kjærlig, øm, god, trofast”). På hvilke andre måter kommer heltens karakter til uttrykk i eposet?
Opggi hvor mange tegn uten mellomrom du har skrevet.
Første mappeoppgave:
ENTEN
Gi en fremstilling av konfliktene i Iliaden. Legg særlig vekt på første sang.
ELLER
Sofokles’ Kong Oidipus sett i forhold til Jean-Pierre Vernants teorier slik de kommer til uttrykk i foredraget «Den greske tragedien: Tolkningsproblem» og/eller i andre kapittel i boken Mythe et tragédie en Grèce ancienne (eng. overs. Myth and tragedy in ancient Greece). [Kontakt faglærer om du har vansker med å finne boken.]
Opggi hvor mange tegn uten mellomrom du har skrevet.
Det lå igjen en klokke på seminarrom 810 i Niels Treschows hus i dag etter undervisningen. Den kan hentes på ekspedisjonskontoret i 7. etg.
Gruppeundervisningen begynner tirsdag 22.1.
Første forelesning er onsdag 16.1. Se undervisningsplanen.