Temabeskrivelse høst 20

Romanens historie og teori

Roman eller romanse, gotiske eller grafiske romaner, brevromaner eller historiske romaner; realistiske, modernistiske eller postmoderne romaner? Mulighetene er like mange som eksemplene, og det er ikke lett å finne en fellesnevner for alle de ulike formene som går under betegnelsen roman.  Når oppstår egentlig sjangeren, hvilken forbindelse er det mellom dagens romaner og fortidens, hvilke muligheter og grenser påkaller sjangerbetegnelsen?  På dette kurset vil vi med utgangspunkt i ulike litteraturhistoriske og teoretiske tekster drøfte ulike synspunkter på romanen, knyttet til historie, form og sjanger. Spørsmålet om opprinnelse, romanens forbindelse til realismen, og romanens antropologiske muligheter – romanen som en inngang til å forstå og analysere liv og følelser – vil være sentrale temaer. Som del av det historiske perspektivet vil vi også se på leserens rolle.

I tillegg til det teoretiske og litteraturhistoriske pensumet er Leo Tolstojs Anna Karenina pensum. Eksempler herfra vil bli brukt gjennom hele kurset, og det er derfor en fordel om den er lest før kurset starter. Utdrag fra andre romaner vil bli distribuert underveis.

 

Semesterspesifikke læringsmål

- god kjennskap til ulike teorier om romanen som form og sjanger

- kunnskap om romanens historiske utvikling fra antikken til i dag

- øvelse i kritisk å kunne vurdere ulike syn på romanen

- trening i å utvikle en argumentasjon i lys av en problemstilling fundert i et bestemt tema

Publisert 24. mai 2020 21:56 - Sist endret 25. mai 2020 13:07