Pensum/læringskrav

Teoretisk kjernestoff (ca. 300 s)

1. Broude, Norma & Mary D. Garrard: Introduction: The Expanding Discourse, Broude, Norma & Mary D. Garrard (red): The Expanding Discourse, New York, 1992, s. 1- 7 (13 s

2. Gubar, Susan: "'The Blank Page' and the Issues of Female Creativity", Showalter, Elaine (red): The New Feminist Criticism, New York, 1985, s. 292-313 (22s)

3. Iversen, Irene: "Innledning", Iversen, Irene (red): Feministisk litteraturteori, Oslo 2002, s. 9-64 (55s)

4. Klinger, Cornelia: "Aesthetics", Jaggar, Alison M. and Iris Marion Young (red): A Companion to Feminist Philosophy, Malden, Mass., 1998, s.343-352 (10s) + litteraturliste

5. Lindberg, Anna Lena: ”Innledning”, Lindber, Anna Lena (red): Den maskulina mystiken. Konst, kön och modernitet. Lund (Studentlitteratur) 2001, s. 7-23 (16 s)

6. Mattick Jr, Paul: "Beautiful and Sublime: Gender Totemism in the Constitution of Art", The Journal of Aesthetics and Art Criticism, Vol. 48, number 4: "Feminism and Traditional Aesthetics", Edmonton, Alberta, 1990, s. 293-303 (10s)

7. Mulvey, Laura: “Visuell nytelse og narrativ film”, Fossheim, Hallvard (red): Filmteori: en antologi, Oslo 1999, s. 169-182 (13s)

8. Nissen, Nils Axel: "Å lese for å bruke. Homoforskning, kjønnsforskning og litteraturvitenskap", Norsk litterær årbok,. 2000, s. 241-264 (23 s)

9. Nochlin, Linda: ”Hvorfor har det ikke vært noen store kvinnelige kunstnere?”, Hvorfor har det ikke vært noen store kvinnelige kunstnere? Oslo (Pax) 2003, s. 7-64 (57 s)

10. Parker , Rozsika & Griselda Pollock: Old Mistresses: Women, Art, and Ideology, Chapter 2: "Crafty women and the hierarchy of the arts", London 1981, s. 50-81 (31 s).

11. Perry, Gill: “Introduction: gender and art history”, Perry, Gill (red.), Gender and Art (The Open University, 1999), s. 8-31 (23 s)

12. Showalter, Elaine: "Mot en feministisk poetikk", 1979, oversatt av Jan W. Dietrichson, Kittang, A et al: Moderne litteraturteori. En antologi, Oslo 1991 eller 2003, 19 s

13. Wichstrøm, Anne: "Etterord", Nochlin, Linda: Hvorfor har det ikke vært noen store kvinnelige kunstnere? Oslo (2003 s. 161-75 (14 s)

Fordypningspensum: "Kjønn og modernitet" (300 s teori og et utvalg litteratur og bilder):

1.Zola,Emile, Nana

2 Skram, Amalie, Fru Inés

3. Bache-Wiig, Harald: "Den farlige kjærligheten. Mannlighet og kvinneangst i 1890-åra". Bache-Wiig, Harald og Astrid Sæther red. 100 år etter, Oslo 1993, s. 172-188 (16 s.)

4. Bashkirtseff, Marie, utdrag av dagbok, i Mara A. Witzling (ed.), Voicing our Visions. Writings by Women Artists, 1992, s. 109-124 (15s)

5. Bashkirtseff, Marie, i Dictionary of Women Artists, b. 1. London 1997. (2s)

6. Berman, Patricia, “Kropp och kroppspolitik, i Edvard Munchs badande män” i Anna Lena Lindberg, Den maskulina mystiken. Konst, kön och modernitet. Lund 2001, s117-36 (29s)

7. Bernheimer, Charles: "Decomposing Venus", Figures of Ill Repute. Durham & London 1997, s. 200-233 + s. 305-312 (40 s.)

8. Brooks, Peter: "Nana at last unveiled?": Body Work, Cambr. Mass. & Lon.1993, s. 123-161, + s. 303-305 (25 s.)

9. Garb, Tamar, “Gender and Representation” i Modernity and Modernism. French Painting in the Nineteenth Century. The Open University 1994, s.219-290. (71s)

10. Garb, Tamar, ””Unpicking the Seams of her Disguise”. Selfrepresentation in the case of Marie Bashkirtseff”. I The BLOCK Reader of Visual Culture 1996,: s.115-128 (13s)

11. Hjordt-Vetlesen, Inger-Lise: "Modernitetens kvindelige tekst. Det moderne gennombrud i Norden", Nordisk kvindelitteraturhistorie bd. II, Kbh. 1993, s. 330-353 (24 s.)

12. Iversen, Irene: "Kjønnet sprengjer det moderne", Syn og Segn, 3/1993, Oslo, s. 195-208 (12s.)

13. Lindberg, Anna Lena, ”Från kvinnoforskning til genusperspektiv. Om några tolkningar av ett modernt kvinnoporträtt”, i Könsmaktens förvandlingar. En vänbok till Anita Göransson, Göteborg 2003, s. 74-90 (16s)

14. Nochlin, Linda, ”Berthe Morisot`s Ammen: Konstruksjonen av arbeid og fritid i impresjonistisk maleri”, Linda Nochlin, op.cit … Pax Artes, s.65-100 (35s)

15. Pollock, Griselda, ”Det moderna och kvinnlighetens rum” i Anna Lena Lindberg, Konst, kön och blick, Stockholm 1995, s. 165 – 210 (45 s)

16. Stounbjerg; Per: "Modernitetets ånd er kvinnelig. Sammentænkningen af smuds, modernitet og kvindelighed omkring år 1900", Profil (2) 1985, s. 83-93.(10 s.)

17. Showalter, Elaine: "Odd Women", kap.II, Sexual Anarchy, London 1992, s. 19-37(18 s.)

18. Wichstrøm, Anne, ”Asta Nørregaard: Aspects of Professionalism”, Woman`s Art Journal vol 23, nor. 1, 2002, s. 3-10 + 2 billedsider (9s)

19. Witt-Brattström, Ebba: "Den store faders fald", Nordisk kvindelitteraturhistorie, bd II, Kbh. 1993, s. 565-569 (4 s.).

20. Åsebø, Sigrun, ”Lesende kvinner – ”kvinnelig lesning”, Når kvinder fortæller, Kbh 2002, s.98-109 (11 s)

Følgende bøker skaffes (kjøpes eller lånes på biblioteket):

Zola, Emile, Nana

Skram, Amalie, Fru Inés

Iversen, Irene (red): Feministisk litteraturteori, Oslo 2002

Nochlin, Linda: Hvorfor har det ikke vært noen store kvinnelige kunstnere? Oslo, 2003

Resten av artiklene kopieres i kompendier (LIT 2461/2462: Teoretisk kjernepensum og LIT2461/2462: Fordypningspensum: Kjønn og modernitet)

Publisert 7. mars 2005 19:27