Pensum/læringskrav

Bøker som må kjøpes, lastes ned eller lånes på biblioteket:

Knut Hamsun: Sult, København: P.G Philipsens forlag, 1890  (eller 2. Oplag Kristiania: Cammermeyer, 1899). Førsteutgaven (1890) er tilgjengelig som E-bok, og dessuten elektronisk på NB Digital Sult,, og i faksimileutgave fra 1999 som kan leses på Nasjonalbibliotekets lesesal.

Rachilde: Monsieur Venus (1884), enten fransk originalutgave (elektronisk tilgjengelig på Project Gutenberg) eller engelsk oversettelse ved Melanie Hawthorne, Modern Language Association, 2004

Korsmeyer, Carolyn: Gender and aesthetics: an introduction, New York; Routledge, 2004. Elektronisk tilgjengelig: Gender and aesthetics: an introduction,

Iversen, Irene (red): Feministisk litteraturteori, Oslo: Pax forlag, 2002

Mortensen, Ellen m. fl. (red.): Kjønnsteori, Oslo: Gyldendal, 2008

Rønning, Anne Birgitte og Geir Uvsløkk (red): Kjønnsforhandlinger. Studier i kunst, film og litteratur. Oslo: Pax forlag, 2013

 

KOMPENDIER:

 

Teoretisk kjernepensum, del 1 av 2 (Nytt opplag våren 2014).

Fordypningspensum våren 2014: Kjønn i 'fin de siècle'-kulturen.

 

Kjernepensum

de Beauvoir, Simone: "Innledning", Det annet kjønn, overs. av Bente Christensen, Oslo, 2000, s. 33-48 (15 s)*

Irigaray, Luce: "Any Theory of the ‘Subject’ has always been appropriated by the ‘Masculine’”, Speculum of the Other Woman [1974], overs. av Gillian C. Gill. Ithaca: Cornell University Press 1985, s. 133 -146 (13 s)*

Iversen, Irene: "Innledning", Iversen, Irene (red): Feministisk litteraturteori, Oslo 2002, s. 9-64 (55 s)

Korsmeyer, Carolyn: Gender and aesthetics: an introduction, 2004. Taylor and Francis . s. 10-58; 104-129 + noter s. 156-162; 166-170 (ca 80 s).

Lindberg, Anna Lena: ”Inledning”, Lindberg, Anna Lena (red): Den maskulina mystiken. Konst, kön och modernitet. Lund (Studentlitteratur) 2001, s. 7-23 (16 s)*

Mattick Jr, Paul: "Beautiful and Sublime: Gender Totemism in the Constitution of Art", The Journal of Aesthetics and Art Criticism, Vol. 48, number 4: "Feminism and Traditional Aesthetics", Edmonton, Alberta, 1990, s. 293-303 (10 s)*

Mortensen, Ellen m.fl: Kjønnsteori: , 2008. : innledningene i ”Del 1: Hva er kjønn? Ulike tilnærmingsmåter”. s. 15-26, 36-41, 70-73, 87-92 (25s).

Mulvey, Laura: ”Visuell nytelse og narrativ film”, Fossheim, Hallvard (red): Filmteori: en antologi, Oslo 1999, s. 169-182 (13 s)*

Perry, Gill: ”Introduction: gender and art history”, Perry, Gill (red.), Gender and Art (The Open University, 1999), s. 8-31 (23 s)*

Rønning, Anne Birgitte, ”Kunst, kjønn og estetisk vurdering”: Tidsskrift for kjønnsforskning , nr. 1 2012, s. 3-17 (15 s).

Wichstrøm, Anne: "Etterord", Nochlin, Linda: Hvorfor har det ikke vært noen store kvinnelige kunstnere? Oslo (2003 s. 161-75 (14 s)*

 

Til orientering: Artikler merket med * er i kompendiet.

 

Fordypningspensum vår 2014: Kjønn i 'fin de siècle'-kulturen

Det angitte pensum er gjenstand for undervisning, og det kan brukes som materiale for semesteroppgavene på LIT3461 og LIT4461. På LIT3462 og LIT4462 skal det legges opp et tilleggspensum på 1 verk (eller tilsvarende billedmateriale) samt  200 s. teori og sekundærlitteratur, og materiale for semesteroppgaven hentes herfra. Studenter på LIT3461 og LIT4461 kan i samråd med faglærer bytte ut et verk fra pensum og la det selvvalgte være materiale for semesteroppgaven. Alle må i tillegg regne med å søke seg frem til ytterligere noe sekundærlitteratur når de arbeider med semesteroppgaven.

 

Primærmateriale:

Charles Baudelaire:  «Une Charogne », «Danse Macabre»,  «Le Monstre », «Le Lethe»* (Lenke til franske originaler legges ut i Fronter, gjendiktining til nynorsk finnes i kompendiet)

Knut Hamsun: Sult (1890)

Dagny Juel Przybyzsewska: Diktene "I sjælens store, dunkle sale", "Stille! Stille!", "Jeg har drukket af din dybe brønd", "Sov! Sov!" (udaterte) og "Fragmenter" (1900), fra Samlede tekster, Kongsvinger: Kulturforlaget Brak, 1996, s.103, 107, 111, 113 og 119-129 (15s) *

Rachilde: Monsieur Venus (1884)

Malerier og trykk som omtales og gjengis i pensumartiklene.

 

 

Teori og sekundærlitteratur (ca 200 s):

Andersen, Britt: «Sårbar og stridbar. Den mannlige outsideren i Knut Hamsuns litterære gjennombrudd», i Rønning, Anne Birgitte og Geir Uvsløkk (red.): Kjønnsforhandlinger. Studier i kunst, film og litteratur. Oslo: Pax forlag, 2013. s. 231–249 (19s)

Bache-Wiig, Harald: “Den farlige kjærligheten. Mannlighet og kvinneangst i 1890-åra”, i Bache-Wiig og Sæther (red): 100 år etter. Om det litterære livet i Norge i 1890-åra, Oslo: Aschehoug, 1993 s. 172-188. Elektronisk tilgjengelig: http://www.nb.no/nbsok/nb/cf7952b158b13abed261ed326fe22c83.nbdigital?lang=no#0 (17 s)

Barstad, Guri: «Kvinnelig skandaleforfatter og skjebnebestemt kunstner: Rachildes selviscenesettelse i fransk fin de siècle», », i Rønning, Anne Birgitte og Geir Uvsløkk (red.): Kjønnsforhandlinger. Studier i kunst, film og litteratur. Oslo: Pax forlag, 2013. s. 197–215 (19s)

Denisoff, Dennis: “Decadence and aestheticism”, i Marshall, Gail (red.): The Cambridge Companion to the Fin de siècle. Cambridge: Cambridge University Press, 2007, s. 31–52 (22 s) *

Dijkstra, Bram:”Chapter XI: Gold and the Virgin Whores of Babylon; Judith and Salome: The Priestesses of Man’s Severed Head”, Idols of Perversity. Fantasies of Feminine Evil in Fin-de-siècle Culture. Oxford: Oxford University Press, 1986, s. 352–401 (50 s) *

Endresen, Signe: «Mannen og kunstneren. Den mørke mannsfiguren i Edvard Munchs malerier 1891–1908», », i Rønning, Anne Birgitte og Geir Uvsløkk (red.): Kjønnsforhandlinger. Studier i kunst, film og litteratur. Oslo: Pax forlag, 2013. s. 216–230 (15s)

Fliedl, Gottfried: “The Faculty Paintings”, Gustav Klimt 1862–1918. The World in Female Form. Köln: Taschen, 2006, s. 76–89 (10s) *

Kaye, Richard A.: “Sexual identity at the fin de siècle”, Marshall, Gail (red.): The Cambridge Companion to the Fin de siècle.  Cambridge: Cambridge University Press, 200s 53–72 (20s) *

Lie, Erik: “Om fin-de-siècle digtningen”[1893],  i Pharo, Øivind (red.): Fin de siècle. Tidsskriftet Samtiden i 1890-årene. Oslo: Aschehoug. 1990, 120–127. Elektronisk tilgjengelig: http://www.nb.no/nbsok/nb/f2a3e85c84c56d1beeae2595b2d05f84.nbdigital?lang=no#3 (8 s)

Marholm, Laura: “Om kvindesagen. Noratypen, Svavatypen, Strindbergs Svavatype” [1890], i Pharo, Øivind (red.): Fin de siècle. Tidsskriftet Samtiden i 1890-årene. Oslo: Aschehoug. 1990, s. 33–45. Elektronisk tilgjengelig: http://www.nb.no/nbsok/nb/f2a3e85c84c56d1beeae2595b2d05f84.nbdigital?lang=no#3  (22s)

Paglia, Camille: “Chapter 19: Apollo Daemonized. Decadent Art”, Sexual personae. Art and decadence from Nefertiti to Emily Dickinson, New York: Vintage books, 1991, 489–511 + 692 (23 s) *

Witt-Brattström, Ebba: "Det stora könskriget”, i  Elisabeth Møller Jensen m.fl. (red): Nordisk kvinnolitteraturhistoria, bd. 3, Vida världen, 1900-1960, Höganäs, 1995. Elektronisk tilgjengelig:  http://nordicwomensliterature.net/sv/article/det-stora-k%C3%B6nskriget (4 s)

 

Anbefalt støttelesning:

Bale, Kjersti: Estetikk. En innføring. Oslo: Pax forlag, 2009

Bale, Kjersti og Arnfinn Bø-Rygg (red.): Estetisk teori. En antologi, Oslo, 2008

Korsmeyer, Carolyn: Gender and aesthetics: an introduction, New York; Routledge, 2004. Resten av boken.

Midttun, Birgitte Huitfeldt: Kvinnereisen, Oslo, 2008

Mortensen, Ellen (red.): Kjønnsteori, Oslo: Gyldendal, 2008. Resten av boken

Lorentzen, Jørgen og Wencke Mühleisen (red.): Kjønnsforskning. En grunnbok, Oslo, 2006.

Showalter, Elaine: Sexual Anarchy, Gender and Culture at the Fin de Siècle, London: Virago Press, 1992

 

 

Publisert 19. nov. 2013 11:17 - Sist endret 6. feb. 2020 10:15