Pensum/læringskrav

Pensum/læringskrav

LIT3462 Kjønn og estetikk

Våren 2018

 

Bøker som må kjøpes, lastes ned eller lånes på biblioteket:

Korsmeyer, Carolyn: Gender and Aesthetics : An Introduction, New York; Routledge, 2004.

Mortensen, Ellen m. fl. (red.): Kjønnsteori, Oslo: Gyldendal, 2008

Nochlin, Linda: Hvorfor har det ikke vært noen store kvinnelige kunstnere? Oslo: Pax, 2003

Maggie Nelson: The Argonauts (2015), eller i norsk oversettelse av Anne Arneberg: Argonautene (2017)

Jamaica Kincaid : Autobiography of My Mother (1996), eller i norsk oversettelse, av Kari og Kjell Risvik: Mors egen historie (1997), elektronisk tilgjengelig i NBdigital

 

Kompendier:

Kjønn og estetikk del I: Kjernepensum

Kjønn og estetikk del II: Tillegg til kjernepensum

 

 

Kjernepensum (artikler merket med * er i kompendiet, merket med ** ligger som pdf i Fronter):

de Beauvoir, Simone: «Innledning», Det annet kjønn, overs. av Bente Christensen, Oslo, 2000, s. 5–21 (15 s)*

Butler, Judith: «Performative Acts and Gender Constitution. An essay in Phenomenology and Feminist Theory», Theatre Journal Vol. 40, No. 4 (Dec., 1988), s. 519–531 (12 sider)

Felski, Rita: «Introduction: Myths of the Modern», samt kapittel 1, "Modernity and Feminism", The Gender of modernity, Cambridge, Mass., 1995, s.1–34 (34 s)*

hooks, bell: «The Oppositional Gaze». I Black Looks. Race and Representation, Boston: South End Press, 1992, s. 115-133 (18 sider)**

Irigaray, Luce: «To paint the invisible», Continental Philosophy Review (2004) 37: 389–405.

Korsmeyer, Carolyn: Gender and aesthetics: an introduction, New York, 2004, kapittel 1, 2 og 6 s. 10–58; 130–153 + noter s. 156–162; 170–174 (ca. 80 s).

 

Merleau-Ponty, Maurice: «Cézannes tvil» (1948), oversatt av Mikkel B. Tin,
I (red.) Bale, Kjersti og Arnfinn Bø-Rygg: Estetisk teori. En antologi, Oslo, 2008, s. 254–269 (15 s)**

 

Mortensen, Ellen m.fl: Kjønnsteori: Oslo, 2008: innledningene i «Del 1: Hva er kjønn? Ulike tilnærmingsmåter», s. 15-26, 36-41, 53-69, 70-73, 87-92, samt kapitlene om maskulinitet og queer teori, s. 292-318. (ca 60s).

Mulvey, Laura: «Visuell nytelse og narrativ film», Fossheim, Hallvard (red): Filmteori: en antologi, Oslo, 1999, s. 169-182 (13 s)*

Perry, Gill: “Introduction: gender and art history”, Perry, Gill (red.), Gender and Art, The Open University, 1999, s. 8-31 (23 s)*

Rønning, Anne Birgitte, ”Kunst, kjønn og estetisk vurdering”, Tidsskrift for kjønnsforskning 2012 (1), s. 3–17 (15 s)

Spivak, Gayatri Chakravorty: «Tre kvinners tekster og en kritikk av imperialismen». I Iversen, Irene (red.): op.cit., s. 280- 296 (17 s)**

Woolf, Virginia: Tredje kapittel i A room of One’s Own (1929), tilgjengelig her, A room of one’s own , University of Adelaide, 2014, eller i norsk oversettelse på NB digital (ca. 10 s)

 

Tillegg til kjernepensum for 20 poengsvarianten (artikler merket med * er i kompendiet, med ** i pdf i Fronter):

Bronfen, Elisabeth: "Det 'mest' poetiske emnet". I Iversen, Irene, red.: Feministisk litteraturteori, Oslo. 2002. s. 85-104 (19s)**

Brooks, Peter: Body Work. Objects of Desire in Modern Narrative, Ch. 1«Narrative and the Body». Cambridge, Mass. 1993. s.1-27 + noter s. 289-293 (31s)*

Chadwick, Whitney: «Introduction: Art History and the woman artist». I Women, Art, and Society. London (3. utgave). 2002. s 17-42 (26 s) *

Cixous, Helene: «Medusas latter». I (red) Atle Kittang, Arild Linneberg, Arne Melberg og Hans H. Skei, Moderne litteraturteori: En antologi, Oslo: Universitetsforlaget, s. 280-300 (20 sider). Tilgjengeleg frå NB.no

Gilbert, Sandra og Susan Gubar, utdrag fra «The Madwoman in the Attic». I (red) Rivkin, Julie og Michael Ryan: Literay Theory, An Anthology, Hoboken, New Jersey, 2004, s. 812-825 (13 sider)**

Gilman, Sander L. «Black Bodies, White Bodies»,  Critical Inquiry, Vol. 12, No. 1 ("Race," Writing, and Difference (Haust, 1985)), 1995, side. 204-242 (38 sider)**

Jones, Amelia: «The Sexual Politics of The Dinner Party: A Critical Context (1996)» I (red) Steve Edwards.: Arts and its Histories. A Reader. The Open University. New Haven. 1999 s. 146-152 (7s) *

Klinger, Cornelia: «Aesthetics». I (red) Jaggar, Alison M. og Iris Marion Young: A Companion to Feminist Philosophy. Malden Mass., 1998, s.343-352 (10 s)*

Kristeva, Julia: «Stabat Mater», Poetics Today, Vol. 6, No. 1/2, The Female Body in Western Culture: Semiotic Perspectives, 1985, s 133-152 (19 s)

Mattick Jr, Paul: «Beautiful and Sublime: Gender Totemism in the Constitution of Art», The Journal of Aesthetics and Art Criticism, Vol. 48 (4): "Feminism and Traditional Aesthetics", Edmonton, Alberta, 1990, s. 293-303 (10 s)

Moi, Torill. «Jeg er ikke en kvinnelig forfatter», Samtiden, 03 / 2014 (Vol. 122), s. 138-149 (12 sider). Tilgjengelig fra Idunn.

Nochlin, Linda: «Hvorfor har det ikke vært noen store kvinnelige kunstnere?» Hvorfor har det ikke vært noen store kvinnelige kunstnere? Oslo. 2003, s. 7-64

 

Fordypningspensum «Modernismens kjønn» (noen artikler er direkte lenket til online-utgivelse, mens artikler merket med ** ligger som pdf i Fronter):

 

Det angitte pensum er gjenstand for undervisning, og primærmaterialet anbefales som materiale for semesteroppgaven. I tillegg kommer ett selvvalgt verk, eller tilsvarende, og 200 s sekundærlitteratur, historie og teori som utvider feltet rundt semesteroppgaven. Alle må dessuten regne med å søke seg frem til ytterligere noe sekundærlitteratur når de arbeider med semesteroppgaven.

 

Primærmateriale:

Maggie Nelson: The Argonauts (2015) eller i norsk oversettelse av Anne Arneberg: Argonautene (2017)

Jamaica Kincaid : Autobiography of My Mother (1996), eller i norsk oversettelse, av Kari og Kjell Risvik: Mors egen historie (1997), elektronisk tilgjengelig i NBdigital

Hilton Als: «Notes on My Mother», i The New Yorker, 18.11.1996, s. 72-78 (6 sider)**

 


Utvalgte dikt, utdrag og visuell kunst som blir lagt frem i undervisningen.

 

Sekundærlitteratur, teori og historie (ca 200 s):

Ahmed, Sara. «Unhappy Queers», i The Promise of Happiness, Durham og London: Duke University Press, 2010, s. 88-121 (32 sider). Tilgjengelig digitalt her, gjennom UiO-nett.

Anatol, Giselle Liza. «Speaking in (M)Other Tongues: The Role of Language in Jamaica Kincaid’s The Autobiography of My Mother», Callaloo, Vol 25 No 3 (Sommeren 2002), 2002, s. 938-953 (15 sider)**

Bal, Mieke, «Autopography: Louise Borgeois as Builder», Biography 25 (1, vinter 2002), 2002, s. 180-202 (22 sider)**

Bernard, Louise. «Countermemory and Return: Reclamation of the (Postmodern) Self in Jamaica Kincaid’s The Autobiography of My Mother and My Brother», MFS Modern Fiction Studies, Vol 48 No 1 (våren 2002), 2002, s. 113-138 (25 sider)**

Dadi, Iftikhar, «Shirin Neshat’s Photographs as Postcolonial Allegories», Signs: Journal of Women in Culture and Society, vol. 34, no. 1, 2008, s. 125-150 (25 sider)

Donegan, Moira. «Gay as in Happy. On Maggie Nelson», N+1, nr 23 “As if”, tilgjengelig fra: https://nplusonemag.com/issue-23/reviews/gay-as-in-happy/ (11 sider)

Halberstam, Judith. «Female Masculinity», i Rivkin, Julie og Michael Ryan (red): Literay Theory, An Anthology, Hoboken, New Jersey: Blackwell, 2004, s. 935-956 (21 sider)**

Gulliksen, Geir. «Se min kjole», Samtiden, 03 / 2014 (Vol. 122), s. 150-161 (12 sider). Tilgjengelig fra Idunn, gjennom UiO-nett.

Hartman, Saidiya. «Venus in Two Acts», Small Axe, Juni 2008, s. 1-14 (13 sider)

Hustvedt, Siri. «Siri Hustvedt on Louise Bourgeois: The Places That Scare You», The Guardian, 06.10.2007 [Besøkt 30.10.2017]. Tilgjenglig fra: https://www.theguardian.com/books/2007/oct/06/art?CMP=share_btn_link

Lorde, Audre. «The Transformation of Silence into Language and Action», Sister Outsider, Berkeley: Crossing Press, 2007 [1984], s. 40-45 (5 sider)**

Smith, Sidonie og Julia Watson. «Introduction: Situating Subjectivity in Women’s Autobiographical Practices», i Sidonie Smith og Julia Watson (red), Women, Autobiography, Theory: A Reader, Madison: University of Wisconsin Press, 1998, s. 3-42 (39 sider).**

Paige, Abbie: «Queering the memoir», LA Review of Books, 26.04.2015, tilgjengelig fra: https://lareviewofbooks.org/article/queering-the-momoir/ (6 sider)

Rich, Adrienne. «When We Dead Awaken. Writing as Revision», College English, Vol. 34, No. 1, Women, Writing and Teaching (Oct., 1972), s. 18-30 (12 sider)

 Anbefalt støttelesning:

Bale, Kjersti: Estetikk. En innføring. Oslo: Pax forlag, 2009 (resten av boken)

Bale, Kjersti og Arnfinn Bø-Rygg (red.): Estetisk teori. En antologi, Oslo, 2008

Gay, Peter: Modernism. The Lure of Heresy, from Baudelaire to Beckett and Beyond, New York: W.W. Norton & Company, 2008

Iversen, Irene: "Innledning", i Iversen (red): Feministisk litteraturteori, Oslo, 2002

Iversen, Irene og Anne Birgitte Rønning, red: Modernismens kjønn. Oslo. 1996. I NBdigital

Korsmeyer, Carolyn: Gender and aesthetics: an introduction, New York; Routledge, 2004 (resten av boken)

Midttun, Birgitte Huitfeldt: Kvinnereisen, Oslo, 2008

Mortensen, Ellen (red.): Kjønnsteori, Oslo: Gyldendal, 2008. Resten av boken

Lorentzen, Jørgen og Wencke Mühleisen (red.): Kjønnsforskning. En grunnbok, Oslo, 2006.

 

Publisert 22. nov. 2017 13:26 - Sist endret 8. jan. 2018 09:47