Pensum/læringskrav

Bøker som må kjøpes, lastes ned eller lånes på biblioteket:

 

Amelia Jones: Self/Image. Technology, Representation and the Contemporary Subject, New York, Routhledge, 2006

 

Toni Morrison: The bluest eye, 1970 (engelsk original)

 

Christa Wolf: Kassandra, 1983 (tysk original eller oversatt til norsk eller engelsk)

 

Korsmeyer, Carolyn: Gender and Aesthetics : An Introduction, New York; Routledge, 2004.

 

Merleau-Ponty, Maurice: The World of Perception, New York: Routhledge Classics, 2008,

 

Said, Edward, Orientalism (engelsk original eller norsk oversettelse)

 

Kjernepensum for alle emnevariantene

artikler merket med * ligger som pdf i Canvas:

de Beauvoir, Simone: "Innledning", Det annet kjønn, overs. av Bente Christensen, Oslo, 2000, s. 33–48 (15 s)*

 

Brah, Avtar og Ann Phoenix: “Ain’t I A Woman? Revisting Intersectionality»

Journal of International Women’s Studies, Vol. 5, Issue 3, Feminist Challenges: Crossing Boundaries, 2004, s 75–86 (12 s)

 

Butler, Judith: “Performative Acts and Gender Constitution. An essay in Phenomenology and Feminist Theory, Theatre Journal Vol. 40, No. 4 (Dec., 1988), s. 519–531 (22 s)

 

Gade, Rune: ”Som en mand – om maskulinitet og kunst”, I Gade (red.): Maskuliniteter – køn og kunst. København: Informations forlag, 2001, s. 71–92 (22 s)*

 

Garb, Tamar: "Gustave Caillebotte’s Male Figures. Masculinity, Muscularity and Modernity" i Bodies of Modernity. Figure and Flesh in Fin-de-Siècle France, 1998, s. 24–53 (30 s) *

 

Hamm, Christine: “Hva er det med mor? Det ubehagelige moderskapet i norsk samtidslitteratur», i Anne Birgitte Rønning og Geir Uvsløkk (red.): Kjønnsforhandlinger. Studier i kunst, film og litteratur, Oslo: Pax, 2013, s. 51-68 (18 s) *

 

Halberstam, Judith: “An Introduction to Female Masculinity: Masculinity without Men”, Female masculinity, Durham: Duke University Press, 1998, s. 1–43 (43 s) *

 

Irigaray, Luce: To paint the invisible”, Continental Philosophy Review (2004) 37: 389–405. (16 s)

 

Korsmeyer, Carolyn: Gender and aesthetics: an introduction, New York, 2004, kapittel 1, 2 og 6 s. 10–58; 130–153 + noter s. 156–162; 170–174  (ca. 80 s).

 

Merleau-Ponty, Maurice: The World of Perception, New York: Routhledge Classics, 2008, kapittel  2, 3 og 6 (26 s. )

 

Mulvey, Laura: ”Visuell nytelse og narrativ film”, Fossheim, Hallvard (red): Filmteori: en antologi, Oslo, 1999, s. 169-182 (13 s)*

 

Perry, Gill: “Introduction: gender and art history”, Perry, Gill (red.), Gender and Art, The Open University, 1999, s. 8-31 (23 s)*

 

Rønning, Anne Birgitte, ”Kunst, kjønn og estetisk vurdering”, Tidsskrift for kjønnsforskning 2012 (1), s. 3–17 (15 s)

 

Wichstrøm, Anne: "Gni og glatte. Asta Nørregaards pastellportretter 1889-1905", i Rønning og Uvsløkk (red.): Kjønnsforhandlinger. Studier i kunst, film og litteratur. Oslo, 2013, s. 180-190, (11 s)*

 

Woolf, Virginia: Tredje kapittel i A room of One’s Own (1929), tilgjengelig her, A room of one’s own , University of Adelaide, 2014, eller i norsk oversettelse  NB digital  (ca. 10 s)

 

 

Fordypning våren 2020: «Kjønnet og det fremmede»

Det angitte pensum er gjenstand for undervisning. Dere kan bytte ut ett verk eller billedmateriale med et annet og skrive semesteroppgave om det. Alle må dessuten regne med å søke seg frem til ytterligere noe sekundærlitteratur når de arbeider med semesteroppgaven.

 

 

Primærmateriale:

Balzac, Honoré de: ”Adieu” [1830] (ca 60 s) http://jydupuis.apinc.org/dotclear/index.php/2005/11/21/182-adieu-dhonore-de-balzac

Engelsk oversettelse:

http://onlinebooks.library.upenn.edu/webbin/gutbook/lookup?num=1554

(Dansk oversettelse: "Farvel" i To fortællinger: Den Indkalte; Farvel, København, 1890, (76 s)*

 

Toni Morrison: The bluest eye, 1970

 

Christa Wolf: Kassandra, 1983

 

Amelia Jones: Body Art. Performing the Subject, Minneapolis: University of Minnesota Press, 1998, kap. 103-197 (96 s)

 

Amelia Jones: Self/Image. Technology, Representation and the Contemporary Subject, New York, Routhledge, 2006, kap. 2 (45 s.)

 

I tillegg kommer noen dikt og bilder som legges frem i undervisningen.

 

Sekundærlitteratur, historie og teori:

Bale, Kjersti: “Reading Literature Historically: Honoré de balzac’s ‘Adieu’”,i Jakob Lothe (red.), The Future of Literary Studies, Oslo: Novus Press, 2017 , s. 48–60 (13 s)*

 

Felman, Shoshana: "Kvinner og galskap. Det kritiske feilgrepet (Balzac: 'Adjø')" [1975], oversatt av Camilla Frølich i Iversen, Irene (red): Feministisk litteraturteori, Oslo, 2002 s. 104-119 (16 s)*

 

Gressgård, Randi, m. fl: ”Postkolonial teori, svart feminisme og antropologi”, i Mortensen, Ellen m. fl. (red.): Kjønnsteori, Oslo 2008 s. 194-198 (5 s)

 

Kristeva, Julia: utdrag fra Strangers to Ourselves (1989) i Kelly Oliver (red.): The portable Kristeva, New York: Columbia University Press, 1997, s. 264–294 (31 s)*

 

Mohanty, Chandra Talpede: “Under Western Eyes: Feminist Scholarship and ColoniaL Discourse”, Boundary 2, Vol. 12/13, 1984 s. 333–358 (23 s)

 

Said, Edward W.: ”Forfatterens innledning”og ”Pilegrimer og pilegrimsreiser (kap.II,IV)”, Orientalismen. Vestlige oppfatninger av Orienten [1978], oversatt av Anne Aabakken, Oslo, 2001 s.3- 33 og 188-224 (60 s)

 

I tillegg kommer 60-80 sider sekundærlitteratur til romanene av Toni Morrison og Christa Wolf, som legges frem ved semesterstart i januar.

 

Publisert 15. nov. 2019 13:08 - Sist endret 22. nov. 2019 12:57