Pensum/læringskrav

Bøker som må kjøpes, lastes ned eller lånes på biblioteket:

Knut Hamsun: Sult, København: P.G Philipsens forlag, 1890  (eller 2. Oplag Kristiania: Cammermeyer, 1899). Førsteutgaven (1890) er tilgjengelig som E-bok, og dessuten elektronisk på NB Digital Sult,, og i faksimileutgave fra 1990 som bok på UB og elektronisk på NB Digital.

Rachilde: Monsieur Venus (1884), enten fransk originalutgave (elektronisk tilgjengelig på Project Gutenberg) eller engelsk oversettelse ved Melanie Hawthorne, Modern Language Association, 2004

Korsmeyer, Carolyn: Gender and aesthetics: an introduction, New York; Routledge, 2004. Elektronisk tilgjengelig: Gender and aesthetics: an introduction,

Iversen, Irene (red): Feministisk litteraturteori, Oslo: Pax forlag, 2002

Mortensen, Ellen m. fl. (red.): Kjønnsteori, Oslo: Gyldendal, 2008

Nochlin, Linda: Hvorfor har det ikke vært noen store kvinnelige kunstnere? Oslo: Pax, 2003

Rønning, Anne Birgitte og Geir Uvsløkk (red): Kjønnsforhandlinger. Studier i kunst, film og litteratur. Oslo: Pax forlag, 2013

 

KOMPENDIER:

 

Teoretisk kjernepensum, del 1 av 2 (Nytt opplag våren 2015)

Teoretisk kjernepensum, de 2 av 2 (Nytt opplag våren 2015)

Fordypningspensum våren 2014: Kjønn i 'fin de siècle'-kulturen.

 

Kjernepensum (Artikler merket med * er i kompendiet.)

de Beauvoir, Simone: "Innledning", Det annet kjønn, overs. av Bente Christensen, Oslo, 2000, s. 33-48 (15 s)*

Felski, Rita: "Introduction: Myths of the Modern", samt kapittel 1, "Modernity and Feminism", The Gender of modernity, Cambridge, Mass., 1995, s.1-34 (34 s)*

Irigaray, Luce: "Any Theory of the ‘Subject’ has always been appropriated by the ‘Masculine’”, Speculum of the Other Woman [1974], overs. av Gillian C. Gill. Ithaca: Cornell University Press 1985, s. 133 -146 (13 s)*

Korsmeyer, Carolyn: Gender and aesthetics: an introduction, 2004. Taylor and Francis . s. 10-58; 104-129 + noter s. 156-162; 166-170 (ca 80 s).

Lanser, Susan Sniader: "Arven etter Jane Eyre. Styrken og faren ved det enestående", i Iversen, Irene (red): Feministisk litteraturteori, Oslo, 2002, 215-229 (15 s)

Lindberg, Anna Lena: ”Inledning”, Lindberg, Anna Lena (red): Den maskulina mystiken. Konst, kön och modernitet. Lund (Studentlitteratur) 2001, s. 7-23 (16 s)*

Mortensen, Ellen m.fl: Kjønnsteori: , 2008. : innledningene i ”Del 1: Hva er kjønn? Ulike tilnærmingsmåter”. s. 15-26, 36-41, 70-73, 87-92 (25s).

Mulvey, Laura: ”Visuell nytelse og narrativ film”, Fossheim, Hallvard (red): Filmteori: en antologi, Oslo 1999, s. 169-182 (13 s)*

Perry, Gill: ”Introduction: gender and art history”, Perry, Gill (red.), Gender and Art (The Open University, 1999), s. 8-31 (23 s)*

Rønning, Anne Birgitte, ”Kunst, kjønn og estetisk vurdering”: Tidsskrift for kjønnsforskning , nr. 1 2012, s. 3-17 (15 s).

Wichstrøm, Anne: "Gni og glatte. Asta Nørregaards pastellportretter 1889-1905", i Rønning og Uvsløkk (red.): Kjønnsforhandlinger. Studier i kunst, film og litteratur. Oslo, 2013, s. 180-190, (11 s)

Woolf, Virginia: "Three", A room of one’s own [1929], University of Adelaide, 2014 (ca. 10 s)

 

Tillegg til kjernepensum (for 20 poengsvarianten) Artikler merket med * er i kompendiet.

Bourdieu, Pierre og Alain Darbel: "The Love of Art". I Frascina, Francis og Jonathan Harris, red.: Art in Modern Culture: An Anthology of critical texts. The Open University. 1992 s. 174- 180 (7s) *

 

Bronfen, Elisabeth: "Det 'mest' poetiske emnet". i Iversen, Irene, red.: Feministisk litteraturteori, Oslo. 2002. s. 85-104 (19s)

 

Brooks, Peter: Body Work. Objects of Desire in Modern Narrative, Ch. 1."Narrative and the Body". Cambridge, Mass. 1993. s. 1-27 + noter s. 289-293 (31s) *

 

Chadwick, Whitney: "Introduction: Art History and the woman artist" i Women, Art, and Society. London (3. utgave). 2002. s 17-42 (26 s) *

 

Garb, Tamar: “Gender and Representation” i Modernity and Modernism. French Painting in the Nineteenth Century. The Open University. 1994. s.219-290. (71s) *

 

Jones, Amelia: “The Sexual Politics of The Dinner Party: A Critical Context (1996)” i Steve Edwards, red.: Arts and its Histories. A Reader. The Open University. New Haven. 1999 s. 146-152 (7s) *

 

Klinger, Cornelia: "Aesthetics". I Jaggar, Alison M. og Iris Marion Young, red.: A Companion to Feminist Philosophy. Malden Mass., 1998. s.343-352 (10 s) *

Mattick Jr, Paul: "Beautiful and Sublime: Gender Totemism in the Constitution of Art", The Journal of Aesthetics and Art Criticism, Vol. 48 (4): "Feminism and Traditional Aesthetics", Edmonton, Alberta, 1990, s. 293-303 (10 s)

 

Moi, Toril. "Å tilegne seg Bourdieu". i Iversen, Irene red.: op.cit., s. 252- 280 (28 s)

 

Nochlin, Linda: ”Hvorfor har det ikke vært noen store kvinnelige kunstnere?”. Hvorfor har det ikke vært noen store kvinnelige kunstnere? Oslo. 2003, s. 7-64

Spivak, Gayatri Chakravorty: "Tre kvinners tekster og en kritikk av imperialismen". i Iversen, Irene (red.): op.cit., s. 280- 296 (17 s)

 

 

 

Fordypningspensum vår 2015: Kjønn i 'fin de siècle'-kulturen

Det angitte pensum er gjenstand for undervisning og felles for LIT3461 og 3462. På LIT3462 skal det legges opp et tilleggspensum på 1 verk (eller tilsvarende billedmateriale), samt 200 s. teori og sekundærlitteratur, og materialet for semesteroppgaven hentes normalt herfra. Alle må i uansett regne med å søke seg frem til ytterligere noe sekundærlitteratur når de arbeider med semesteroppgaven.

 

Primærmateriale:

Charles Baudelaire:  «Une Charogne », «Danse Macabre»,  «Le Monstre », «Le Lethe»* (Lenke til franske originaler legges ut i Fronter, gjendiktining til nynorsk finnes i kompendiet)

Knut Hamsun: Sult (1890)

Dagny Juel Przybyzsewska: Diktene "I sjælens store, dunkle sale", "Stille! Stille!", "Jeg har drukket af din dybe brønd", "Sov! Sov!" (udaterte) og "Fragmenter" (1900), fra Samlede tekster, Kongsvinger: Kulturforlaget Brak, 1996, s.103, 107, 111, 113 og 119-129 (15s) *

Rachilde: Monsieur Venus (1884)

Malerier og trykk som omtales og gjengis i pensumartiklene.

1 selvvalgt verk (eller tilsvarende billedmateriale)

 

Teori og sekundærlitteratur (ca 200 s):

Andersen, Britt: «Sårbar og stridbar. Den mannlige outsideren i Knut Hamsuns litterære gjennombrudd», i Rønning, Anne Birgitte og Geir Uvsløkk (red.): Kjønnsforhandlinger. Studier i kunst, film og litteratur. Oslo: Pax forlag, 2013. s. 231–249 (19s)

Bache-Wiig, Harald: “Den farlige kjærligheten. Mannlighet og kvinneangst i 1890-åra”, i Bache-Wiig og Sæther (red): 100 år etter. Om det litterære livet i Norge i 1890-åra, Oslo: Aschehoug, 1993 s. 172-188. Elektronisk tilgjengelig: http://www.nb.no/nbsok/nb/cf7952b158b13abed261ed326fe22c83.nbdigital?lang=no#0 (17 s)

Barstad, Guri: «Kvinnelig skandaleforfatter og skjebnebestemt kunstner: Rachildes selviscenesettelse i fransk fin de siècle», », i Rønning, Anne Birgitte og Geir Uvsløkk (red.): Kjønnsforhandlinger. Studier i kunst, film og litteratur. Oslo: Pax forlag, 2013. s. 197–215 (19s)

Denisoff, Dennis: “Decadence and aestheticism”, i Marshall, Gail (red.): The Cambridge Companion to the Fin de siècle. Cambridge: Cambridge University Press, 2007, s. 31–52 (22 s) *

Dijkstra, Bram:”Chapter XI: Gold and the Virgin Whores of Babylon; Judith and Salome: The Priestesses of Man’s Severed Head”, Idols of Perversity. Fantasies of Feminine Evil in Fin-de-siècle Culture. Oxford: Oxford University Press, 1986, s. 352–401 (50 s) *

Endresen, Signe: «Mannen og kunstneren. Den mørke mannsfiguren i Edvard Munchs malerier 1891–1908», », i Rønning, Anne Birgitte og Geir Uvsløkk (red.): Kjønnsforhandlinger. Studier i kunst, film og litteratur. Oslo: Pax forlag, 2013. s. 216–230 (15s)

Fliedl, Gottfried: “The Faculty Paintings”, Gustav Klimt 1862–1918. The World in Female Form. Köln: Taschen, 2006, s. 76–89 (10s) *

Kaye, Richard A.: “Sexual identity at the fin de siècle”, Marshall, Gail (red.): The Cambridge Companion to the Fin de siècle.  Cambridge: Cambridge University Press, 200s 53–72 (20s) *

Lie, Erik: “Om fin-de-siècle digtningen”[1893],  i Pharo, Øivind (red.): Fin de siècle. Tidsskriftet Samtiden i 1890-årene. Oslo: Aschehoug. 1990, 120–127. Elektronisk tilgjengelig: http://www.nb.no/nbsok/nb/f2a3e85c84c56d1beeae2595b2d05f84.nbdigital?lang=no#3 (8 s)

Marholm, Laura: “Om kvindesagen. Noratypen, Svavatypen, Strindbergs Svavatype” [1890], i Pharo, Øivind (red.): Fin de siècle. Tidsskriftet Samtiden i 1890-årene. Oslo: Aschehoug. 1990, s. 33–45. Elektronisk tilgjengelig: http://www.nb.no/nbsok/nb/f2a3e85c84c56d1beeae2595b2d05f84.nbdigital?lang=no#3  (22s)

Paglia, Camille: “Chapter 19: Apollo Daemonized. Decadent Art”, Sexual personae. Art and decadence from Nefertiti to Emily Dickinson, New York: Vintage books, 1991, 489–511 + 692 (23 s) *

Witt-Brattström, Ebba: "Det stora könskriget”, i  Elisabeth Møller Jensen m.fl. (red): Nordisk kvinnolitteraturhistoria, bd. 3, Vida världen, 1900-1960, Höganäs, 1995. Elektronisk tilgjengelig:  http://nordicwomensliterature.net/sv/article/det-stora-k%C3%B6nskriget (4 s)

 

200 s. selvvalgt pensum i forbindelse med valg av semesteroppgave.

 

Anbefalt støttelesning:

Bale, Kjersti: Estetikk. En innføring. Oslo: Pax forlag, 2009

Bale, Kjersti og Arnfinn Bø-Rygg (red.): Estetisk teori. En antologi, Oslo, 2008

Iversen, Irene: "Innledning", i Iversen (red): Feministisk litteraturteori, Oslo, 2002

Korsmeyer, Carolyn: Gender and aesthetics: an introduction, New York; Routledge, 2004. Resten av boken.

Midttun, Birgitte Huitfeldt: Kvinnereisen, Oslo, 2008

Mortensen, Ellen (red.): Kjønnsteori, Oslo: Gyldendal, 2008. Resten av boken

Lorentzen, Jørgen og Wencke Mühleisen (red.): Kjønnsforskning. En grunnbok, Oslo, 2006.

Showalter, Elaine: Sexual Anarchy, Gender and Culture at the Fin de Siècle, London: Virago Press, 1992

 

 

Publisert 3. des. 2014 10:11 - Sist endret 6. feb. 2020 10:16