POR3304 – Portugisiske tekster fra renessanse og barokk
Kort om emnet
Lesning av sentrale portugisiske tekster (prosa, epos og teater) fra det 16. og det 17. århundre.
Hva lærer du?
Studenten får en grunnleggende innføring i de viktigste skjønnlitterære og didaktiske tekster fra renessanse og barokk. I tillegg til fortrolighet med ulike tekstsjangre, får studenten utvidet sin forståelse av eldre portugisisk språk. Kurset forutsetter fordypning i den aktuelle litteratur- og kulturhistorie.
Opptak og adgangsregulering
Det er manuelt opptak til emnet - ta kontakt med studiekonsulenten.
Dersom du ikke allerede har studieplass ved UiO, kan du søke opptak til våre studieprogrammer eller søke om å bli enkeltemnestudent.
Forkunnskaper
Obligatoriske forkunnskaper
Emnet bygger på de litterære POR-emnene på 2000-nivå.
Du må ha bestått eksamen i POR1102 – Portugisisk språk 2, og i et av de litterære POR-emnene på 2000-nivå, eller tilsvarende studier. Tilsvarende studier må dokumenteres overfor studiekonsulenten.
Overlappende emner
10 studiepoeng overlapp mot POR2302 – Portugisiskspråklig litteraturkunnskap, eldre (nedlagt)
Undervisning
Veiledet lesning over et helt semester.
Obligatorisk innlevering i midten av semesteret.
Adgang til undervisning
Dersom du har gjennomført og fått godkjent obligatorisk undervisning, har du ikke krav på ny undervisning. Dersom du har fått undervisningsopptak til emnet, men ikke har gjennomført eller fått godkjent obligatorisk undervisning, har du rett til ny undervisning når det er ledig kapasitet.
Eksamen
Muntlig eksamen
Hjelpemidler
Ingen hjelpemidler er tillatt.
Eksamensspråk
Du kan besvare eksamen på norsk, svensk, dansk eller engelsk. Søknad om engelsk oppgavetekst sender du til kontaktpunktet for emnet.
Portugisisk
Karakterskala
Emnet bruker karakterskala fra A til F, der A er beste karakter og F er stryk. Les mer om karakterskalaen.
Begrunnelse og klage
Adgang til ny eller utsatt eksamen
Tilrettelagt eksamen
Søknadskjema, krav og frist for tilrettelagt eksamen.
Evaluering av emnet
Vi gjennomfører fortløpende evaluering av emnet, og med jevne mellomrom ber vi studentene delta i en mer omfattende evaluering.