POR3305 – Portugisiskspråklig prosalitteratur av og om kvinner
Beskrivelse av emnet
Kort om emnet
Lesning av portugisisk, brasiliansk og portugisiskspråklig afrikansk samtidsprosa (romaner og/eller noveller) skrevet av kvinnelige forfattere om kvinners ulike livserfaringer. Studenten skal også lese et utvalg teoritekster i tilknytning til denne romansjangeren.
Hva lærer du?
I tillegg til å utvikle sine ferdigheter i tekstanalyse, får studenten en innføring i en ung litteraturteoretisk tradisjon utvilket i tilknytning til begreper som "kvinnelitteratur" og "feministisk litteratur". De skjønnlitterære tekstene kan velges fra én eller flere portugisiskspåklige nasjonallitteraturer.
Opptak og adgangsregulering
Det er manuelt opptak til emnet - ta kontakt med studiekonsulenten.
Dersom du ikke allerede har studieplass ved UiO, kan du søke opptak til våre studieprogrammer eller søke om å bli enkeltemnestudent.
Forkunnskaper
Obligatoriske forkunnskaper
Emnet bygger på de litterære POR-emnene på 2000-nivå.
Du må ha bestått eksamen i POR1102 – Portugisisk språk 2, og i et av de litterære POR-emnene på 2000-nivå, eller tilsvarende studier. Tilsvarende studier må dokumenteres overfor studiekonsulenten.
Undervisning
Veiledet lesning gjennom hele semesteret.
Obligatorisk innlevering i midten av semesteret.
Adgang til undervisning
Dersom du har gjennomført og fått godkjent obligatorisk undervisning, har du ikke krav på ny undervisning. Dersom du har fått undervisningsopptak til emnet, men ikke har gjennomført eller fått godkjent obligatorisk undervisning, har du rett til ny undervisning når det er ledig kapasitet.
Eksamen
Hjemmeeksamen over 3 dager. Oppgaven skrives på portugisisk
Hjelpemidler
Ingen hjelpemidler er tillatt.
Karakterskala
Emnet bruker karakterskala fra A til F, der A er beste karakter og F er stryk. Les mer om karakterskalaen.
Begrunnelse og klage
Adgang til ny eller utsatt eksamen
Tilrettelagt eksamen
Søknadskjema, krav og frist for tilrettelagt eksamen.
Evaluering av emnet
Vi gjennomfører fortløpende evaluering av emnet, og med jevne mellomrom ber vi studentene delta i en mer omfattende evaluering.