HFIMK9001 – Barn og unge i en digital medieverden

Timeplan, pensum og eksamensdato

Kort om emnet

Digitale medier har blitt en stadig viktigere del av barn og unges oppvekst. Dette er også et tema veldig mange mener noe om. Gjennom historien har barn og unges mediebruk skapt mye bekymring, men det er også knyttet optimisme til digitaliseringens muligheter for barns lek og læring. I dette emnet ser vi på sentrale debatter om barn og unge i en digital medieverden og hvilken innsikt forskning kan gi. Emnet gir en avansert innsikt i nyere forskning om barn, unge og mediebruk både på individnivå, i sosiale prosesser og konsekvensene på samfunnsnivå. Videre gir emnet innsikt i hvordan forskning på barn, unge og medier brukes for å utarbeide råd og anbefalinger for trygg mediebruk blant barn og ungdom.

Temaer som blir dekket inkluderer:

  • Barn og unges mediebruk og risiko, rettigheter, muligheter og ferdigheter knyttet til dette
  • Samfunnets reaksjoner og reguleringer av barn og unges mediebruk sett i et historisk perspektiv
  • Ulike former for digital risiko, slik som digital mobbing, sexting, overvåking og personvernbrudd
  • Medienes rolle for barn og unges politiske interesse, samfunnsengasjement og deltakelse i demokratiet lokalt, nasjonalt og globalt
  • Globale plattformers betydning for barn og ungdoms oppvekst
  • Digitalt utenforskap og medienes rolle i ulikhetsskapende prosesser
  • Endringer i foreldrerollen og familien i en digital verden

Emnet har et særlig fokus på hvordan forskning brukes eller ikke brukes i utforming av politikk på feltet, og for å gi råd i ulike sammenhenger og hvilke konsekvenser dette har for barn, unge, foreldre og andre aktører.

Emnet viser styrker og svakheter ved ulike forskningsmetoder (kvalitative og kvantitative) og tar opp etiske problemstillinger som er særlig viktige å ta hensyn til i studier av barn, unge og digitale medier.

Gjennom emnet får studentene møte aktive forskere og andre aktører som er opptatt av problemstillinger innfor dette temaet. Emnet passer for alle PhD- studenter som ønsker å forstå mer om barn og unges mediebruk, og hva nyere forskning kan si om konsekvenser av denne.

Hva lærer du?

Kunnskaper

  • Ha grunnleggende kjennskap til ulike temaområder/teoretiske perspektiver som er sentrale i studier av barn, unge og medier (generelle sosiologiske, psykologiske, pedagogiske teorier som feltet bygger på)
  • Ha inngående kjennskap til sentrale teorier og kjernebegreper innenfor forskningsfeltet barn, unge og medier som f.eks. mediepanikk, digital risiko, digitalt foreldreskap, mediekompetanse, medieeffekter og digitalt borgerskap
  • Ha god innsikt i hvordan digitale medier inngår barn og unges sosialisering (inkl. politisk sosialisering, identitetskonstruksjon) og inngår i ulikhetsskapende prosesser
  • Ha inngående kunnskaper om hvordan den medieteknologiske utviklingen (som f.eks. globale medieplattformer) har betydning for barn og unges liv
  • Ha forståelse for hvordan forskning og praksisfeltet spiller sammen innenfor feltet barn og medier (utforming av politikk og retningslinjer)
  • Ha inngående kjennskap til etiske problemstillinger og reguleringer i forskning på barns og unges digitale liv
  • Kan vurdere hensiktsmessigheten og anvendelsen av ulike metoder i studiene som presenteres i emnet
  • Kan bidra med utvikling av ny kunnskap ved å koble teorier med eget forskningsprosjekt

Ferdigheter

  • Kunne gjengi og forklare grunnleggende teorier og begreper som er relevante i studier av barn og medier
  • Kunne bruke medievitenskapelige teorier og begreper til å belyse problemstillinger knyttet til barn unge og medier
  • Kunne analysere hvordan medieutviklingen har konsekvenser for barn og unge
  • Kunne kritisere og diskutere vitenskapelige publikasjoner
  • Kunne presentere vitenskapelig publikasjoner på en måte som gjør disse tilgjengelig og forståelig, samt problematisere og diskutere denne forskningens implikasjoner for aktører i organisasjons- og arbeidsliv som jobber med barn og unge.
  • Kan formulerer en relevant problemstilling innenfor emnets tema som er relevant for eget PhD-prosjekt og diskutere denne i lys av relevant teori
  • Kan håndtere komplekse faglige spørsmål og utfordre etablert kunnskap innenfor feltet

Generell kompetanse

  • kunne formidle forskning på feltet barn og medier til allmennheten og spesialister
  • kunne stille begrunnede faglig funderte spørsmål og identifisere nye relevante problemstillinger om barn og unge i en digital medieverden
  • kunne oppdatere sine kunnskaper innenfor emnet og problemstillinger knyttet til dette og reflektere kritisk rundt temaet barn og digitale medier.
  • Kan delta i diskusjoner innenfor fagfeltet barn, unge og digitale medier i akademiske arenaer nasjonalt og internasjonalt
  • Kan bidra med faglig innsikt i diskusjoner knyttet til barn, unge og digitale medier i og utenfor akademia

Opptak til emnet

Emnet er åpent for PhD-studenter som er interessert i ett eller flere tema i dette emnet.

Det forutsettes at søkerne har opptak på et PhD program ved UiO eller ved andre utdanningsinstitusjoner.

Opptak for instituttets egne PhD kandidater: gi beskjed til instituttets forskningsrådgiver innen 14.august 2023.

Opptak for eksterne søkere: vennligst send inn følgende dokumenter - innen 14. august 2023:

  • bekreftelse på at du er tatt opp på et PhD program (e.g. utskrift fra StudentWeb)
  • motivasjonsbrev på 1-2 sider som skal inneholde informasjon om ditt PhD program, din avhandling og hvorfor dette emnet er relevant for deg.

Dokumentasjon og spørsmål kan sendes til studieinfo@media.uio.no

Overlappende emner

Undervisning

Undervisningen består av undervisningssamlinger der studentene skal delta aktivt. Studentene må forberede seg til hver undervisningssamling ved å se videoer og lese pensumtekster.

I undervisningssamlingene vil studentene gjøre individuelle, gruppe- og plenumsbaserte oppgaver av både skriftlig og muntlig art. Studentene vil få faglige tilbakemeldinger fra både lærere og medstudenter i undervisningssamlingene.

Emnet er et heisemne og tas sammen med masterstudenter. Det vil kunne være både masterstudenter og PhD studenter på samlingene.

Undervisningssted for emnet er Universitetet i Oslo, Blindern, eller eventuelt andre undervisningslokaler i Oslo. Emnet er en del av det ordinære studietilbudet og undervisningen vil foregå på dagtid.

Obligatorisk aktivitet

  • Det er obligatorisk oppmøte på minst tre samlinger.

Fravær fra obligatorisk aktivitet

Ved sykdom eller andre tungtveiende grunner kan du i noen tilfeller få godkjent gyldig fravær eller utsettelse av obligatorisk aktivitet.

Eksamen

PhD-studenter som tar dette emnet skal levere en faglig artikkel som eksamensform.

Artikkelen skal være relatert til din egen Ph.d.-forskning. Artikkelen skal være på 4000-6000 ord. Artikkelen skal være forankret i emnets litteratur og diskutere en teoretisk problemstilling som er relevant for emnet. Videre spesifikasjoner og krav til artikkelen vil bli gitt til deltakerne ved studiestart.

Etter innsending vil deltakerne få kommentarer på artikkelen og det vil deretter bli gitt en frist på 3 uker for å sende inn en endelig versjon.

Eksamensspråk

Du kan besvare eksamen på norsk, svensk, dansk eller engelsk.

Karakterskala

Emnet bruker karakterskala bestått/ikke bestått. Les mer om karakterskalaen.

Mer om eksamen ved UiO

Andre veiledninger og ressurser finner du på fellessiden om eksamen ved UiO.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 27. juli 2024 00:28:47

Fakta om emnet

Nivå
Ph.d.
Studiepoeng
5
Undervisning
Høst

Undervisning tilbys siste gang høst 2023

Eksamen
Høst

Eksamen tilbys siste gang høst 2023

Undervisningsspråk
Norsk