PAGE  
2


Sak nr. 280/09

	PFU-SAK NR. 280/09
PRIVATE 


	KLAGER:
	Sosialistisk Ungdom v. leder Mali Steiro Tronsmoen

	ADRESSE:
	Akersgata 35, 0158 Oslo

	TELEFON/TELEFAX:
	21 93 33 50 / 21 93 33 01

	PUBLIKASJON:
	Verdens Gang (VG)

	PUBLISERINGSDATO:
	13.12.2009

	STOFFOMRÅDE:
	Politikk/miljø

	GENRE:
	Nyhetsartikkel

	SØKERSTIKKORD:
	Kritisk søkelys på mediene, ansvar for ulike syn 

	REGISTRERT:
	17.12.2009

	BEHANDLET I SEKR.:
	22.12.2009

	SEKR. INNSTILLING:
	Forenklet; ikke brudd på god presseskikk

	BEHANDLES I PFU:

	26.01.2010

	FERDIGBEHANDLET:
	26.01.2010

	BEHANDLINGSTID:
	39 dager

	KLAGEGRUPPE:
	Politisk organisasjon

	PFU-KONKLUSJON:
	Forenklet; ikke brudd på god presseskikk

	HENVISNING VVP.:
	

	RETTSBEHANDLING:
	

	OMTALE/ANONYM.:
	

	MERKNADER:
	Parallelle klager mot VG Nett (sak 281/09) og TV 2 (nett) (sak 282/09).


SAMMENDRAG: 

Verdens Gang (VG) publiserte i desember 2009 flere artikler i forbindelse med FNs klimatoppmøte i København, COP15, hvor verdens toppledere møttes i et forsøk på å få i havn en ny internasjonal klimaavtale. 

Søndag 13. desember 2009 publiserte avisen en nyhetsartikkel med tittelen «Rett i fellen», om en demonstrasjon lørdag 12. desember. I ingressen het det: 

«KØBENHAVN (VG): Her har politiet i København fintet ut de voldelige demonstrantene.»

Ingressen henviste til bildet som illustrerte artikkelen. På bildet så man politi som passet på arresterte demonstranter, sittende på asfalten i rekker, tett i tett, med hendene stripset på ryggen. I bildeteksten sto det: 

«UTMANØVRERT: Politiet foretok en kniptetangmanøver, og vips så var den voldelige og harde kjernen av demonstrantene koblet av demonstrasjonen i går.»   

Innledningsvis i brødteksten skrev VG: 

«Gårsdagens stordemonstrasjon med opp mot 100 000 personer til stede, ble en miljømanifestasjon – ikke en voldsorgie som mange fryktet. Politiet utmanøvrerte nemlig aktivistene[.]»

Videre ble demonstranters oppførsel og politiets håndtering av demonstrasjonen nærmere beskrevet, og noen representanter for det danske politiet uttalte seg. 

KLAGEN:
Klager er Sosialistisk Ungdom (SU), som anfører: «Sosialistisk Ungdom var i København 12.desember og deltok i den enorme folkelige mobiliseringen sammen med 100.000 mennesker som tok til gatene for at kravet om en forpliktende klimaavtale skulle legge press på forhandlerne. Vi opplever at dette folkelige engasjementet nærmest blir tiet i hjel i norsk presse. Vi er sjokkerte over hvordan norsk presse har latt dansk politis aksjoner overskygge det enorme folkelige engasjementet som kom til uttrykk i København i helga, og mener dette må være brudd på medienes samfunnsansvar slik det kommer til uttrykk i § 1 i Vær Varsom-plakaten om medienes samfunnsrolle.» 
SU henviser spesielt til Vær Varsom-plakatens punkt 1.2 (ulike syn må komme til uttrykk) og punkt 1.4 (informere om det som skjer, kritisk søkelys på mediene), og de forklarer at klagen rettes mot VG og TV 2, fordi disse «kommer verst ut» etter SUs gjennomgang av medienes dekning. (Klagerne viser til artikler både på VG Nett og i papiravisen Verdens Gang, samt på TV 2s nettsider, og foreliggende klage er derfor rettet mot tre redaksjoner. Se parallelle klager, sak 281/09 og sak 282/09. Sekr. anm.). Klagerne ber likevel PFU også «om å gå andre mediers dekning nøyere etter i sømmene». 
Når det gjelder ankepunktet mot papiravisen VG, henviser klagerne kun til én artikkel, og anfører at denne «kun fokuserer på arrestasjonene og dansk politi, ikke på folkemassen og de folkelige kravene».
FORENKLET SAKSBEHANDLING:
Sekretariatet har underrettet partene om at saken vil bli forelagt PFU med forslag om forenklet saksbehandling, i tråd med følgende innstilling: 

«Slik Pressens Faglig Utvalg forstår SU, mener klagerne at medienes dekning av ”det folkelige engasjementet” i forbindelse med klimatoppmøtet i København er ubalansert og uriktig – og dermed i strid med Vær Varsom-plakatens punkt 1.2 og punkt 1.4 – fordi redaksjoner har vinklet på politiets arrestasjoner av demonstrantene, i større grad enn å fokusere på budskapet til de rundt hundre tusen som deltok i demonstrasjonstogene og viste sitt engasjement. 

Store og viktige politiske spørsmål vil naturlig nok vekke følelser og engasjement, i særlig grad blant grupperinger som er sterkt engasjert i og/eller berørt av de aktuelle problemstillingene. Det vil derfor alltid være noen som også reagerer på dekningen, anklager mediene for å være partiske og/eller dekningen for å være ubalansert. 

At lesere, lyttere og seere reagerer på medieinnholdet, gjør imidlertid ikke nødvendigvis innholdet presseetisk uakseptabelt. Her viser utvalget til hva det blant annet heter i Norsk Presseforbunds definisjon av hva presseetikk er: ”De etiske normene og den selvjustis som pressen driver, er i første rekke ment å beskytte enkeltpersoner mot krenkende og skadelig publisitet.” I denne sammenheng vil PFU dessuten minne om at utvalget en rekke ganger har påpekt at det må være vide rammer og stor takhøyde innen den politiske journalistikken. Dette må naturligvis også gjelde journalistikken som omtaler miljøpolitikk og miljøspørsmål, som i det påklagede tilfellet. 
I tillegg vil utvalget minne om at pressen ikke har noen trykkeplikt. Pressen har kun en rett til å informere om det som skjer i samfunnet. Derav følger også retten til å velge bort, og retten til selv å bestemme hva som er verdt en omtale, og ikke minst, hvilken vinkling og form omtalen skal få. 
Utvalget vil for øvrig bemerke at det også hører med til pressens samfunnsrolle å sette søkelys på kritikkverdige forhold, og det kan vel stilles spørsmål ved både enkelte demonstranters oppførsel og politiets håndtering og arbeidsmetoder i forbindelse med demonstrasjonene i København. Etter utvalgets mening var det derfor ikke irrelevant å sette søkelys på arrestasjonene og politiets metoder i denne sammenheng. Slik utvalget ser det, har også medienes omtale av arrestasjonene bidratt til å fortelle om hindringene de fredelige demonstrantene møtte da de forsøkte å fremme sitt budskap, noe som heller ikke kan være i strid med pressens samfunnsrolle. I denne sammenheng viser utvalget til Vær Varsom-plakatens punkt 1.5, der det heter: ”Det er pressens oppgave å beskytte enkeltmennesker og grupper mot overgrep eller forsømmelser fra offentlige myndigheter og institusjoner, private foretak eller andre.”
Når det gjelder den konkrete klagen mot Verdens Gang, er utvalget uenig i SUs påstand om at VG ”kun fokuserer på arrestasjonene og dansk politi, ikke folkemassen og de folkelige kravene”. Utvalget konstaterer at den påklagede artikkelen, med tittelen ”Rett i fellen”, vinkler på arrestasjonene og politiets håndtering av demonstrasjonene i forbindelse med klimatoppmøtet. Utvalget merker seg imidlertid at det også fremkommer at det i hovedsak var fredelige demonstranter til stede. Innledningsvis i brødteksten påpekes det nemlig: 

”Gårsdagens stordemonstrasjon med opp mot 100.000 personer til stede, ble en miljømanifestasjon – ikke en voldsorgie som mange fryktet.” 
Og litt ut i teksten het det dessuten: 

”Politiets taktikk ved å presse ’de svartkledde’ inn bakerst i det ellers så fredelige demonstrasjonstoget, lyktes.”
Selv om Verdens Gang ikke eksplisitt formidler at det var et folkelig engasjement, bør de nevnte skildringene og antallet mennesker kunne indikere dette for enhver leser. For øvrig merker utvalget seg at det i den samme publiserte utgaven av VG, på side 2 og 3, dessuten er publisert en kommentarartikkel med tittelen ”Vilje og avmakt”, der demonstrasjonene også omtales. Her skriver kommentatoren blant annet: 

”Under klimatoppmøtets første uke har de fleste av demonstrantene vært så fredelige at de har hatt akkrediteringskort til konferansesenteret. Men i løpet av helgen er byen blitt fylt opp av aktivister. (…) Flere hundre ble arrestert under demonstrasjonene i går. Bråket var varslet og ventet. Derimot kom det som en overraskelse at så mange stilte opp på de fredelige delene av demonstrasjonen. (…) De har ikke noe ønske om å lage problemer. Derimot har de en sterk vilje til å presse på for en best mulig klimaavtale. (…) Det er viktig at [politiet] greier å skille bråkmakerne fra alle dem som bare vil vise beslutningstagerne at de bryr seg. Det er de som er i flertall. Og som det er verdt å lytte til.”
Slik utvalget ser det, bidrar kommentaren til en mer nyansert fremstilling av hva som foregikk i København. Dessuten noterer utvalget seg at VG også har publisert flere artikler knyttet til klimatoppmøtet, både før og etter den påklagede artikkelen. I denne sammenheng vil utvalget påpeke at man vanskelig kan vurdere dekningen og balansen av en sak som det aktuelle klimatoppmøtet på grunnlag av enkelte publiseringer, slik SU gjør i dette tilfellet. Man er nødt til å betrakte helheten og se på de enkelte artiklene og innslagene som del av den løpende dekningen av saken. Det ligger imidlertid ikke til PFUs mandat å gå medier «etter i sømmene» og vurdere dekningen som sådan, slik SU også ber om.  

Utvalget vil også legge til at en vurdering av hvorvidt dekningen av en sak er balansert eller ei, heller ikke kan måles i hvor mye plass – det være seg spaltecentimeter eller minutter – som brukes på omtalen.

Utvalget konkluderer med at Verdens Gang ikke har brutt god presseskikk.» 

VEDTAK:

Pressens Faglige Utvalg slutter seg til sekretariatets innstilling. 

