MEVIT1001 – Innføring i medier og kommunikasjon

Kort om emnet

Innføringsemnet er obligatorisk og går gjennom hele første studieår.

Innføringsemnet i medier og kommunikasjon går over to semestre. Emnet dekker fem sentrale tema.

Vi tar først for oss sosiale medier, diskuterer positive og negative sider, og lærer teorier om påvirkning og journalistikk. Deretter ser vi på hvem som eier medieselskaper og globale plattformer, hvordan de tjener penger og reguleres av myndighetene. Vi drøfter hvordan falske nyheter og kommersialisering utfordrer medienes demokratiske funksjoner. Det tredje temaet handler om hvordan visuelle medier speiler virkeligheten og framstiller personer med ulike kjønn, klasse og etnisitet.

De to siste temaene tar for seg medieutviklingen. Vi studerer framveksten av aviser, film, radio, TV og internett og hvordan nye medier endrer folks liv. Studentene produserer egen forskning og får kompetanse på hvordan man søker og finner verdifull informasjon i databaser.

Emnet tilbyr varierte arbeidsformer og gir god trening i å utrykke seg skriftlig og muntlig. Du får hyppige tilbakemeldinger og trening i å gi tilbakemeldinger til andre. I undervisningen møter du forskere som forteller om aktuelle prosjekter, og representanter for ulike yrker innen medier og kommunikasjon.

Hva lærer du?

Kunnskap

Når du har bestått emnet, har du:

  • Bred kunnskap om teknologi, kultur, politikk og historie  
  • Kunnskap om hvordan mediene påvirker enkeltpersoner og samfunn
  • Kunnskap om norske medier og globale plattformer
  • Forståelse av medier og kommunikasjon som et tverrfaglig felt
  • Kunnskap om yrker innen medier og kommunikasjon
  • Kunnskap om sosiale medier, algoritmer og kunstig intelligens
  • Kunnskap om virkemidler i ulike typer medieinnhold  

Ferdigheter

Når du har bestått emnet, kan du:

  • Kritisk vurdere dagens medier: muligheter og problemer
  • Analysere medieinnhold, bruk og produksjon, og medienes rolle i samfunnet  
  • Presentere fagstoff muntlig og skriftlig
  • Vurdere historisk informasjon og drive kildekritikk
  • Skrive strukturerte fagtekster
  • Bruke digitale plattformer til faglig samarbeid
  • Vurdere hvordan digitalisering og kunstig intelligens påvirker samfunnsutviklingen

Generell kompetanse

Når du har bestått emnet, kan du:

  • Planlegge og gjennomføre prosjektarbeid - alene og i grupper  
  • Gi konstruktiv kritikk til andre og revidere eget arbeid etter tilbakemeldinger
  • Gjennomføre planmessige søk i databaser og bruke digitale metoder
  • Knytte egne analyser til praktiske problemstillinger
  • Reflektere over hvordan innovasjon foregår

Opptak til emnet

Kun programstudenter på bachelorprogrammet i medier og kommunikasjon kan få opptak til dette emnet.

Overlappende emner

Undervisning

Det er krav om obligatorisk aktivitet på emnet.

Obligatoriske aktiviteter er fem innleveringer over to semestre. Til hver innlevering kan det være flere obligatoriske elementer. Mer informasjon om oppgavene i Canvas.

Godkjent obligatorisk aktivitet er kun gyldig det året emnet gjennomføres.

Det er ditt ansvar å overholde gjeldende krav og frister for obligatoriske aktiviteter, samt gjøre deg kjent med regler for obligatoriske aktiviteter på HF.

Eksamen

Eksamen er mappeinnlevering ved slutten av annet semester. Mappen består av fem oppgaver (4 individuelle og 1 gruppeoppgave) og et refleksjonsnotat.

Obligatoriske aktiviteter må være godkjent før mappeinnlevering.

Tidligere eksamensoppgaver og sensorveiledninger

Eksamensspråk

Du kan besvare eksamen på norsk, svensk, dansk eller engelsk.

Karakterskala

Emnet bruker karakterskala fra A til F, der A er beste karakter og F er stryk. Les mer om karakterskalaen.

Mer om eksamen ved UiO

Andre veiledninger og ressurser finner du på fellessiden om eksamen ved UiO.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 15:28:32

Fakta om emnet

Nivå
Bachelor
Studiepoeng
20
Undervisning
Høst

Over to semestre, oppstart hver høst

Eksamen
Vår og høst
Undervisningsspråk
Norsk