Webanalyse

Tekstanalytiske tilnærminger til Web. Notater til forelesning. Av Anders Fagerjord, IMK, 31. august 2009.


I boka Web-medier har jeg listet opp fire særtrekk ved web-medier, trekk som skiller dem fra tidligere medier.

  1. Multimedia
  2. Lenker
  3. Et globalt nettverk
  4. Kybertekst

Lenker

Analysemetode: Brukbarhetsundersøkelse (usability study). Inspirert av psykologi (men resultatene kan enkelt beskrives og forklares med semiotisk vokabular).

Prinsippet for brukbarhetsstudier er at et utvalg forsøkspersoner blir bedt om å løse en oppgave på en nettside. En observatør følger med på hvordan de går fram. Ofte blir forsøkspersonenen også bedt om å tenke høyt.

Analyseeksempel: Hva er viktig for deg?

Hvis vi har tid: Hvor kan du kjøpe kopikort?

Les mer: 

Multimedia

Datamedier kan kombinere skrift, farger og stillbilder med lyd og levende bilder. Det har ingen medier kunnet gjøre før. Hva skjer når disse ulike virkemidlene kombineres?

Analysemetode: Semiotikk.

Analyseeksempler:

 

Andre mulige analysemetoder: Sosialsemiotisk analyse, multimodal diskursanalyse.

Globalt nettverk

På nettet kan hvem som helst som har nettverkstilknytning også publisere. Det åpner for helt andre typer publisering enn tidligere.

Analysemetode: Ulike tekstanalytiske tilnærminger.

Analyseeksempel: Siv Jensen på Facebook.

Analysemetode: Nettverksanalyse, en statistisk metode for å analysere nettverk, gjerne kombinert med «web crawlers», automatiske programmer som laster ned sider, og så alle sidene som sidene lenker til, osv. til et antall tusen sider er lagret og kan analyseres statistisk.

Analyseeksempel: Social Graph på Facebook

Les mer: SocSciBot, en enkel webcrawler.

Kybertekst

Kybertekst er en tekst som er satt sammen av en maskin – i praksis et dataprogram. Svært mange nettsider er akkurat det. Analyser av kybertekst søker gjerne å avdekke hvilke prinsipper maskinen jobber etter.

Analysemetode: Kybertekst-analyse (ikke et vanlig navn, men en framgangsmåte inspirert av Espen Aarseths bok Cybertext)

Analyseeksempel: Aftenpostens valgomat