Oppgavetekst for semesteroppgaven

I humanistisk medievitenskap er det ofte behov for tverrfaglige tilnærminger til en tekst. Velg et konkret materiale (f.eks. film, dataspill, reklame, et nettsted, videoer, avis-artikler) og en problemstilling som skal besvares gjennom tekstanalyse. Du kan også sammenlikne to tekster, men ikke flere. Kombinér minst to metoder/teorier i din analyse. Diskuter også hvilken gevinst slike kombinasjoner eventuelt har.

Bygg opp oppgaven slik:

1. Innledning (ca. 1-2 sider)

Her presenterer du materialet du har valgt, og kommer med en kort begrunnelse for hvorfor det er interessant å studere. Deretter forteller du hva ved materialet du ønsker å studere, og formulerer det som en problemstilling, eller det som også kalles et forskningsspørsmål. Det skal være en setning med et spørsmålstegn til slutt.

Du bør legge ved materialet slik at sensorene kan se eller høre det. Om det er et bilde bør du legge det inn i oppgaven (da kan du bruke noen flere sider om nødvendig). Finnes materialet på nettet kan du skrive ned adressen. Er det lyd eller film som ikke finnes på nettet er det bra om du kan legge ved en CD, DVD eller minnepinne. Legg også gjerne inn bilder underveis i oppgaven der det er til hjelp.

Forklar så hvilke to tilnærminger du vil bruke. For hver tilnærming gir først din egen oppsummering av de viktigste begrepene i teorien, med korrekt førte kildehenvisninger i Chicago forfatter-år-stilen, deretter en begrunnelse for hvorfor denne teorien er egnet til å kaste lys over problemstillingen din.

2.  Beskrivelse (ca. 1 side)

Beskriv detaljert analysematerialet ditt, slik at leseren vet hvordan det er bygget opp. Hvilke detaljer du legger vekt på her vil også påvirke hva leseren vil kunne følge med på av analysen.

3. Analyse, teori 1 (ca. 2-3 sider)

Å analysere er å ta fra hverandre. Ulike tekstteorier betrakter tekster som bygget opp av elementer av ulike slag. Gjør først kort rede for hvilke deler eller egenskaper ved en tekst som blir lagt vekt på i teorien eller tradisjonen du har valgt i denne delen (retorikk, semiotikk, narratologi, sosialsemiotikk, genreteori, kritisk diskursanalyse eller kjønnsteori).  List deretter opp disse tekstdelene slik du finner dem i teksten du har valgt. Disse skal så tolkes: Hvilken mening får vi som lesere ut av disse tekstdelene. En god besvarelse vil fokusere på de meningene eller betydningene som er relevante for problemstillingen. En fremragende besvarelse vil finne originale eller mindre opplagte tolkninger, og argumentere effektivt for at dette er rimelige tolkninger, og ikke fantasifulle overtolkninger. Vi forventer at du ikke bare skriver at «dette betyr x», men at du også begrunner hvorfor du mener det betyr x.

4. Analyse, teori 2 (ca. 2-3 sider)

Gjenta punkt 3 med en ny teori.

5. Diskusjon (ca. 1-2 sider)

Diskutér de to analysene opp mot hverandre, og vis hvordan de kaster lys over ulike sider av analyseobjektet. Er tolkningen lik for de to teoriene, eller finner du ulike meninger? Er de to analysene motstridende? Hvis de er det, hvilken tolkning mener du er den riktige? En god besvarelse er en som også klarer å begrunne hvorfor.

6. Konklusjon (ca. 1 side)

Her oppsummerer du hva du har gjort, og hva du har funnet

7. Referanser

Én referanseliste (ikke en for bøker, en for artikler, osv.), alfabetisk ordnet, ført i Chicago forfatter-årstall-stilen. Se http://sokogskriv.no/kildebruk-og-referanser/referansestiler/chicago-forfatter-aar/

Publisert 12. mars 2015 16:16 - Sist endret 7. apr. 2015 15:23