Spill som film/eventyr/fortelling

Oppgave: Beskriv i korte trekk hva spillet handler om - hvem er de sentrale personene, hva slags omgivelser/verden foregår det i, hva er den sentrale konflikten og de sentrale målene/utfordringene? Se for dere spillet som et slags eventyr, en film, et drama eller en fortelling, og skriv et avsnitt med noen sentrale stikkord som fanger essensen av hva spillet handler om.

Oppgavesvar

World of Warcraft

Dette spillet fikk vi ikke tak på i den begrensede
tidsperioden vi hadde til rådighet. Det virker som at spillet er veldig
"stort" og krever en del interesse av spilleren for å komme noen vei. Vi
kom såpass langt at vi valgte hvilken person vi skulle spille med og
vandret rundt i en verden av gnomer, mennesker, dverger og monstre.
Landskapet var veldig eventyrisk.
(Gruppe C)

The Sims 2

Spillet tar utgangspunkt i hverdagen til "vanlige" mennesker.
Ved å styre forskjellige personer -for eksempel medlemmer av en familie -
er man med på å forme hverdagen i spillet. I tidsperioden vi spilte sørget
vi for at far i huset gikk på do, dusjet, leste avisen og skaffet seg
jobb. Sønnen i huset skaffet vi damer. I tillegg nektet vi sistnevnte å gå
på do og sove. Det endte selvfølgelig med at han fallt i søvn på plenen og
tisset på seg. Vi oppfatter spillet som realistisk hvor man - etter det vi
forstår - leder mennesker gjennom livet. Avhengig av hvor dyktig man er
vil personene i spillet oppnå goder som bra jobb, popularitet osv.
(Gruppe C)

EyeToy - Antigrav

Spillet presenteres med mye flash. Det er mye spesialeffekter og man får en "voiceover" i bakgrunnen, en usynlig stemme som guider "helten" på riktig vei. Tutorialen skal hjelpe skateren til å bli den store helten i "Antigrav"-universitetet og vinne "Style" og "Speed"-modusene. "Antigrav" sitt univers er et sci-fi-lignende univers med mye lyseffekter og svevende, metalliske objekter med en god bruk av lensflare og lysstråleeffekter. Det er tydelig dystopisk, og veldig fjernt inn i fremtiden. Vi syntes ikke at det var et veldig representativt spill når man sammenligner det med andre spill, ettersom det er tydelig gimmick-preget med tanke på kontrollsystemet. I motsetning til for eksempel Half-Life så er dette et ikke-lineært spill, det vil si at man kan velge mer hva man skal spille av moduser for å "komme seg videre".
(Gruppe A)

The Legend of Zelda - The Wind Waker

Spill for nintendo Gamecube, 2003

  • Historie/fortelling i forkant som forklarer historien bak spillet.
  • Eventyrverden som ligner vanlig natur. Tegneserieaktige figurer og omgivelser.
  • Spillet starter som en film ved at man “flyr” igjennom landskapet som spillet skal foregå i, mens tittel blir presentert.
  • Handlingen foregår for det meste utendørs.
  • Liten og søt gutt som hovedperson, den man spiller med. Han heter Link.
  • Skal nå et mål, løse gåter og ta med seg ting på veien.
  • Får tips og råd om hvordan man skal oppnå mål og skaffe seg nødvendig poeng av andre figurer han møter.
  • Har menneskelige egenskaper som gange, løping, hopping og dukking/rulle seg rundt på gulvet.
    (Gruppe E)

Halo 2

Spillet starter med å ta oss med ut i rommet, stemningen er også
ganske klar med mørke farver og man innser for at det er
romvesner versus mennesket. Vi har 2 helter, på den ene siden
romvesenenes helt som vil gjøre alt for å ta mennesket.
På menneskenes side har vi helten som leder en gruppe til å drepe
romvesnene. Selvsagt blir menneskene overumplet over hvor mange
romvesener det er.
(Gruppe... X?)

Publisert 7. mai 2009 16:46