Gruppesider - Mest 2724

På denne siden legges det ut beskjeder og viktig informasjon om gruppeundervisningen på Mest 2724 (Dataspill i et mediekomparativt perspektiv).

Kamimo Island - survey

Eierne av Kamimo Island, som vi lånte til gruppetimen i Second Life, vil gjerne at alle som var med fyller ut spørreundersøkelsen deres så de kan få hjelp til å forbedre stedet. De var veldig snille og lånte oss klasserommet gratis, så fint om alle kan bruke noen minutter på å fylle ut dette skjemaet: http://www.surveymonkey.com/s.aspx?sm=F7Q0IhTHQtP4R0DN1jJs0w_3d_3d.

Analyse-eksempel: America's Army

Et eksempel på bruk av Espen Aarseth's spillmodell for analyse: Analyse-eksempel_AmericasArmy.doc. Dette er, ubeskjedent nok, et utdrag fra min (Anders sin) masteroppgave, den passer godt fordi den er veldig trofast mot Aarseth-modellen (og har den fordelen at den er offentlig, mens vanlige eksamensoppgaver er fortrolige og ikke kan deles ut uten tillatelse).

En ting må man likevel merke seg: I denne analysen brukes bare to av de tre begrepene til Aarseth, spillstruktur og spillverden - for spilling kan man jo som kjent ikke si så mye om uten å forske på selve spillerne. I stedet bruker jeg et egendefinert begrep ("player role") som dere ikke trenger å bry dere om.

Hvis noen er veldig interesserte i de fine detaljene om hvordan dette forholder seg til Aarseth sine teorier, eller vil vite mer om America's Army, er det bare å sette seg til i peiskroken med resten av oppgaven - men det er bare for spesielt interesserte.

Filmvisning

Det blir arrangert visning av filmene "Doom" og "Stalker", som er på pensumlista (fordi de hører sammen med spillene av samme navn), tirsdag kl 10.15-15, på rom 205. Vi begynner med Stalker, som er en av Andrej Tarkovskijs mest kjente filmer og en klassiker som alle burde få med seg! Deretter viser vi Doom, som også er... interessant.

Siden dette kan være interessant i forhold til kryssmedieanalyseoppgaven, utsetter vi innlevering av den til torsdag. I løpet av torsdag må dere altså sende oppgaven på epost til gruppelærer, som så sender tilbake en av de andres oppgave som dere må være opponent for. Ber dessuten om at alle forbereder seg ordentlig både på å presentere sine egne oppgavene, og å være opponenter for de andre. Det forventes at dere leser den oppgaven dere får utdelt grundig, og stiller i timen med kommentarer dere har notert på forhånd. De som presenterer skal ikke bare lese opp fra oppgaven, men ha forberedt seg på å presentere bare de viktigste momentene fra oppgaven på en sammenfattende måte.

Gruppetime i Second Life

Neste uke møtes vi på Kamimo Island inne i den virtuelle verdenen Second Life. Dessverre kan vi ikke bruke multimedierommet på dette tidspunktet, så vi er avhengige av at alle klarer å installere programmet og logge seg på hjemmefra. Programmet kjører både på mac og pc, for å laste det ned og få en brukerkonto gå til Second Life-nettsiden. Ta kontakt hvis dere ikke får til å komme dere inn! Noen har hevdet at det er begrensninger på nettet i studentbyene som gjør det umulig å bruke Second Life. Hvis dette gjelder mange, må vi vurdere å gjøre endringer i programmet - den eneste måten for oss å finne ut det på er at alle det gjelder gir oss beskjed snarest.

Så snart dere er inne, klikk 'Search' (bunnmenyen, midt på) og skriv inn 'Kamimo Island', og velg 'Teleport'. Vi skal være i "Peer Gynt"-klasserommet, som er på en liten høyde over det stedet der dere dukker opp når dere teleporterer. Når dere er der inne, prøv å ta en kikk på videoen som er lagt opp på skjermen fremst i klasseromet (trykk på 'play'-ikonet midt på i bunnmenyen i skjermbildet ditt), for å dobbelsjekke at lyd og bilde-innstillingene dine fungerer som de skal. Viktig: Alle må legge til gruppelæreren sin i vennelista. Det gjøres slik: Klikk 'search' og skriv inn gruppelærers SL-navn (Anders: "Anders Lunasea", Daniel: "GeirDaniel Wikinger"), klikk på navnet når det kommer opp og velg "Add Friend", og så 'ok'.

Sees!

Kryssmedieanalyse (gruppeoppgave 2)

Den andre gruppeoppgaven er en kryssmedieanalyse, dvs. en sammenligning mellom et dataspill og et annet medieprodukt - det mest aktuelle er å sammenligne med en film. Vi tar utgangspunkt i eksamensoppgaven fra i fjor. Denne skal dere besvare i grupper, og bytter besvarelser med en annen gruppe slik at dere kan presentere med opponenter de to siste gruppetimene. Vi ber om at alle er klare til å presentere sin oppgave på gruppetime 6, men hvis ikke vi rekker gjennom alt den timen sparer vi noen til siste time.

Dere kan laste ned en oversikt over hvilke spill-film-par vi har i mediesamlingen på IMK her: spill-film-oversikt_071001.doc. Dersom dere ønsker å bruke et av disse spillene/filmene, meld fra til gruppelærer på epost så snart som mulig - den som er først til mølla har førsteretten på å låne sitt spill/film denne uka.

Spill-referanser

Følgende er korrekt måte å føre opp spill i referanselista:

Ikke-internettbasert (CD, nedlastbart) spill:
Utvikler. (År). Tittel. [Plattform] .
Eksempel:
Valve. (1998). Half-Life. [PC] .

Nettspill:
Utvikler. (År). Tittel. [Plattform] . Utgiver, spilt dag, måned, år, <URL>.
Eksempel:
Neave, Paul. (2006). N-blox. [Flash] . Neave Games, spilt 29. oktober 2006, http://www.neave.com/games/nblox/.

Semesterplan

Foreløpig plan for semesteret (oppdatert 13. september)ligger her (i doc-format).

Gruppeoppgave

Til neste gang skal dere gjøre en gruppeoppgave (eksamensoppgaven fra høsten 2004). Skriv et forslag til en besvarelse sammen til neste gang, 3-5 sider. Ta med besvarelsen i 5 eksemplarer slik at dere kan bytte besvarelser med en annen gruppe. Til gangen deretter (1. oktober) skal dere lese den andre gruppas besvarelse, og i gruppetimen skal dere være opponenter mens den andre gruppa presenterer sin oppgave. Dere må altså både forberede en liten presentasjon (5-10 min) og "kritikk" av en annen gruppe. Det forventes ikke at dere skal levere en analyse helt på eksamensnivå i denne omgang, men dere skal skrive referanseliste som om det var en ordentlig eksamen.

*NB: I perioden 20-30. september er jeg (Anders) bortreist på konferanse. Daniel er vikar for meg. Spillene og konsollene som vanligvis står på mitt kontor, vil i denne perioden stå inne hos medieingeniøren, Ferenc Kovacs, på plan 4. De samme reglene for lån av utstyr gjelder som ellers.

Andre gruppetime, 17. september

Til andre gruppetime tar vi utgangspunkt i det som var tema på forelesningene til Espen. Det er derfor ikke lagt opp til at dere skal lese noe spesielt til gruppetimene, men det skader ikke heller. Men hvis dere spiller noe i mellomtiden, prøv å ha det Espen snakket om på forelesning i bakhodet: Spillverden, spillregler og spilling (gameplay). Dette er begreper vi kommer til å diskutere i gruppetimen.

I timen blir det også utdelt en tidligere eksamensoppgave, som dere skal løse i grupper til neste gang.

Første gruppetime

Mandag 10. september er første gruppetime. Oppmøte er obligatorisk. Tema for timen blir spill og fortellinger, og vi kommer til å se på det spillet som Ragnhild har brukt som eksempel på forelesning: "Den lengste reisen". Det forutsettes at alle har spilt seg et godt stykke inn i spillet, ettersom vi skal bruke spillet som utgangspunkt for gruppeoppgaver i timen.

Dere skal allerede ha lest første kapittel i "Tomb Raiders & Space Invaders", og kapittel 4 og 5 i "Trigger Happy". Hvis ikke, gjør det nå! Les i tillegg kapittel 11: "Storytelling" i "Game Design"-boka.

Første time får dere også utdelt en plan for semesteret, og muligheten til å rope opp i protest hvis dere synes at vi burde gjøre noe helt annet enn det vi har planlagt.

Sees på mandag!
Anders og Daniel

Spørsmålene vi diskuterte i timen ligger her.

Publisert 7. mai 2009 16:46