Mer om mappeoppgaven

Mange er usikre på hva de skal skrive om i mappeoppgaven, og hva slags omfang mappeundersøkelsen kan ha. For å illustrere hva en mappeoppgave kan være gir vi her eksempler på noen mulige tilnærminger med utgangspunkt i tre mulige metoder.


Kvantitativ innholdsanalyse

Stine Student lurer på om avisene i Media Norge-samarbeidet er like hverandre. Hun bestemmer seg derfor for å gjøre en kvantitativ innholdsanalyse. Hun velger ut en tilfeldig dag og sammenliknende kvantitativ innholdsanalyse av innholdet i Aftenposten, Fædrelandsvennen, Bergens Tidende og Stavanger Aftenblad. Hun har ikke mulighet til å gå igjennom alle avisene fra perm til perm, så hun konsentrerer seg om sporten. Stine undersøker i hvor stor grad avisene dekker de samme sakene med de samme vinklingene - og om de også har de samme reportasjene.

Stein Student lurer på det samme, men er særlig opptatt av utenriksjournalistikk. Han bestemmer seg for å gå grundigere inn i en sak og vil undersøke om det er forskjeller i dekninga av den amerikanske valgkampen. Han velger seg ut ei uke, og samler aviser for denne uka. Stein har ikke mulighet til å gå igjennom alle avisene i ei hel uke, så han velger ut Aftenposten og Stavanger Aftenblad.


Spørreundersøkelse

Sturla Student lurer på om det er sammenheng mellom hvilke filmgenrer folk liker og hvilke bøker de foretrekker. Han lager et spørreskjema for å finne ut dette. I og med at han bruker ganske lang tid på spørreskjemaet rekker han ikke å intervjue så mange og heller ikke å trekke et helt tilfeldig utvalg. Han oppsøker Blindern-studenter og intervjuer 30-50 stykker på Blindernplassen. Han analyserer svarene ved hjelp av kvantitativ metode og reflekterer over hva resultatene fra undersøkelsen ville betydd dersom det var en representativ undersøkelse. Sturla tar selvfølgelig forbehold om at det ikke er en representativ undersøkelse - og reflekterer også om hvordan han ville gjennomført undersøkelsen dersom han virkelig skulle kunne generalisere.


Kvalitative intervju

Stacy Student lurer på hvordan folk kommuniserer med hverandre ved hjelp av digitale medier. Hun bestemmer seg for at dette best kan gjennomføres ved hjelp av kvalitative intervju. Hun lager en intervjuguide med utgangspunkt i sin problemstilling. Hun har ikke mulighet til å intervjue mange, men begynner med ett eller to intervju. Hun finner en respondent til undersøkelsen sin og gjennomfører et kvalitativt intervju, transkriberer dette, og fortolker den informasjonen hun får gjennom intervjuet. Stacy reflekterer også over hvordan hun ville gått fram og hvordan hun ville endra intervjuguiden dersom hun skulle utvida undersøkelsen.

Dette var bare noen eksempler. Dere kan selvfølgelig velge andre tema og andre metoder.

Husk at det viktigste er at dere prøver ut og reflekterer over metoder. Dere trenger derfor ikke gjøre store undersøkelser!

De formelle kravene til mappeoppgaven er gjengitt under skoleeksamen og mappevurdering.

Publisert 9. okt. 2008 12:04 - Sist endret 9. okt. 2008 12:09