Meld deg på Alternativ film! Møt Joachim Trier og lær bl. a. om David Lynch, Wes Anderson, Nollywood, iransk og japansk film!

Hei alle studenter!

I år tilbyr vi et svært spennende opplegg i Alternativ film, med blant annet to helgeseminarer på Cinemateket i Oslo:

28. til 30. august (kl. 18-22 hver kveld, pluss fest med Triers DJ-konsept Noble DancerKunstnernes hus natt til lørdag) skal vi ha seminar om og med Joachim Trier, som vil være til stede (med samtaler med co-manusforfatter og skuespillere, inkl. Eskil Vogt, Anders Danielsen Lie og Espen Klouman Høiner, og gjesteforelesninger med Anne Jerslev, Ståle Finke og Anne Gjelsvik), en helg som begynner fredag kveld med et 10-årsjubileum for innspillingen av Reprise, fortsetter lørdag med skatefilmer, kortfilmer, reklamefilmer og visning av og samtale om Oslo, 31. august, og avsluttes søndag med en norsk førpremiere på Cannes-nominerte Louder than bombs.

Alle studenter i emnet får selvsagt gratis billetter til alle disse forelesningene og filmvisingene.

3. til 4. oktober er det Filmklubbseminar, med vekt på filmmusikk, med forelesninger fra internasjonale gjester (bl. a. Anahid Kassabian og Richard Dyer). Vi skal se Amarcord av Fellini, samt filmer av blant annet Douglas Sirk og Wes Anderson.

Første ordinære forelesning i emnet holdes av Anne Jerslev - om David Lynch - fredag 28. august, 12.15 til 14.00 i rom 208. Vi skal senere i semesteret også se og diskutere Lynch' Mulholland Dr.

Resten av de ordinære forelesning/filmvisning/seminar-sesjonene holdes fredager 10.15-14.00. (Se timeplanen for detaljer om litt). Der vil vi blant annet se amerikansk independentfilm, europeisk kunstfilm, japansk film (med gjesteforelesning av Dick Stegewerns), iransk film (Close-Up) og afrikansk film.

Så: Meld deg på innen 13. august!

Her er litt flere detaljer om Trier-opplegget 28. til 30. august.

28. august

18.00 Foredrag ved Anne Jerslev, København og UiO, og Ståle Finke, NTNU
19.00 Kort samtale med Joachim Trier og Eskil Vogt (Ordstyrer: Jon Inge Faldalen)
19.20 Reprise