Deling og bruk av musikk og bilder i sosiale nettsamfunn

Dette gruppeprosjektet tar utgangspunkt i den nye 'delekulturen' på nettet, og sosiale nettsteder som Facebook, Last.fm, MySpace, Underskog, Urørt o.l. Prosjekter som er ønsket innenfor dette temaet er f.eks. studier av hvordan sosiale nettsteder legger til rette for deling (f.eks. hvordan ulike grensesnitt og teknologiske løsninger egner seg mer eller mindre for deling (jf. Gibsons 'affordance'-begrep);  undersøkelser av hvordan musikk spres i sosiale nettsamfunn og hvordan delekulturen virker inn på musikkbruk og lytting; Sammenlikning av tradisjonelle måter å dele medieinnhold på med den nye delekulturen; undersøkelser av hvordan deling av bilder eller videoer skjer og hvordan det brukes; studier av forholdet mellom 'individuell' eller 'privat' bruk (av f.eks. musikk eller bilder) i forhold til 'sosial' eller 'delt' bruk. 

Undervisningen på emnet vil særlig fokusere på musikkbruk og deling av musikk, og det er særlig ønskelig med prosjekter som undersøker dette. Dette er et område der det er særlig behov for forskning, og som faglærer utvikler et forskningsprosjekt på. Det vil mao. også være muligheter for å undersøke problemstillinger relatert til dette området videre i en masteroppgave. 

Nærmere informasjon gis av fagansvarlig Arnt Maasø ved studiestart.