Gruppeprosjekt 2: Design i mobile medier

I 2019–versjon av emnet inviteres studentene til å delta i et pågående forskningsprosjekt om design av innovative app'er for mobile medier.

Ved IMK forskes det på genreutvikling og simulering i lokasjonsbaserte medier, se www.sitsim.no. I løpet av emnet vil studentene få innføring i praktisk design og utviklingsarbeid, opplæring i 3D–modellering og solid innsyn i apputvikling og en rekke sider ved eksperimentell og designorientert medieforskning. Utviklingen gjøres på iOS–plattformen (iPhone & iPad). I utforsker bl. a. nye retoriske grep og narrative teknikker for bruk i lokasjonsbaserte medier.

Emnet har tre deler:

1.  Innledende forelesninger + 3-dagers intensivkurs i 3D-modellering (januar-mars)
  2. Produksjonsperiode – utvikling av app, inklusive testing 'on location. Ukene med intensivt arbeid er 11, 12, 15, 17 og 18.
  3. Rapportering i form av en kort felles grupperapport om prosjektets forløp samt en oppgave (‘Paper’) på 10 sider om mediefaglige aspekter ved den ferdige applikasjonen (mai og juni). Det åpnes for at studentene kan skrive oppgaven ("Paper") to og to sammen. Omfanget økes til 15 sider, og studentene må levere en kort redegjørelse for arbeidsfordeling ifm "paper".

Ved tidligere gjennomføringer har vi arbeidet med ulike tema og steder:

• Den barokke gamlebyen i Narva (Estland)
  • Antikkens Phalasarna på Kreta,
  • Forum og Via Appia i Roma,
  • D-Dagen på Omaha Beach i Normandie,
  • Panathenaia–prosesjonen på Acropolis i Athen.

Hva som blir tema for emnets gjennomføring våren 2019 er enda ikke avgjort.

Undervisningstider

De innledende forelesningene vil ta plass i rom 202 i IMKslokaler, og vil være onsdager 12.15-16.00. Nærmere informasjon med detaljert timeplan kommer senere.

I produksjonsperioden i uke 11, 12, 15, 17 og 18 er det påberegnet intensivt arbeid som ikke følger normerte undervisningstider. Mer informasjon om dette kommer senere.

Kontaktinformasjon

Har du spørsmål om årets gjennomføring, kan du ta kontakt med emneansvarlig Gunnar Liestøl.

Emnet er begrenset til 10 deltakere.

Vi ser frem til et innholdsrikt og spennende semester.

Publisert 22. nov. 2018 10:39 - Sist endret 21. jan. 2019 14:02