Gruppeprosjekt 2: Design i mobile medier

Phalasarna, Hellas

I 2021–versjonen av emnet inviteres studentene til å delta i et pågående forskningsprosjekt om design av innovative app'er for mobile medier.

Ved IMK forskes det på genreutvikling og simulering i lokasjonsbaserte medier, se www.sitsim.no. I løpet av emnet vil studentene få innføring i praktisk design og utviklingsarbeid, opplæring i 3D–modellering og solid innsyn i apputvikling og en rekke sider ved eksperimentell og designorientert medieforskning. Utviklingen gjøres på iOS–plattformen (iPhone & iPad). Vi legger spesiell vekt på å finne nye retoriske grep og narrative teknikker for bruk i lokasjonsbaserte medier.

Emnet har tre deler:

1.         Innledende forelesninger + 3-dagers intensivkurs i 3D-modellering (januar-mars)

2.         Produksjonsperiode – utvikling av app, inkludert testing av applikasjonen 'on location’. Ukene med intensivt produksjonsarbeid finner sted i mars–april.

3.         Rapportering i form av en kort felles grupperapport om prosjektets forløp samt en oppgave – et ‘akademisk paper’ – på 10 sider om mediefaglige aspekter ved utvikling evaluering av applikasjonen (mai og juni). Det åpnes for at studentene kan skrive oppgaven to og to sammen. Omfanget økes da til 15 sider, og studentene må levere en kort redegjørelse for arbeidsfordeling.

Ved tidligere gjennomføringer av emnet har vi arbeidet med ulike tema og steder:

*            Middelalderbyen Vágar i Lofoten

*          Den barokke gamlebyen i Narva (Estland)

*          Antikkens Phalasarna på Kreta,

*          Skipshaugen på Gokstad ved Sandefjord,

*          Forum og Via Appia i Roma,

*          D-Dagen på Omaha Beach i Normandie,

*          Panathenaia–prosesjonen på Acropolis i Athen,

*          Calmecac–museet i Mexico City.

Våren 2021 er planen å vende tilbake Phalasarna på Kreta i forbindelse med EU-prosjektet ‘Marebox’, og der bl. a. rekonstruere et tysk flyangrep på britiske tropper i 1941.

Undervisningstider:

Se timeplanen

I produksjonsperioden er det påberegnet intensivt arbeid som ikke følger normerte undervisningstider. Mer informasjon om dette kommer senere.

Kontaktinformasjon:

Har du spørsmål om årets gjennomføring, kan du ta kontakt med emneansvarlig Gunnar Liestøl.

Emnet er begrenset til 10 deltakere.

Vi ser frem til et innholdsrikt og spennende semester.

Publisert 11. nov. 2020 12:14 - Sist endret 11. nov. 2020 12:20